ازدواج در چهار محال بختیاری

مراسم ازدواج


انتخاب همسر براى پسر و دختر در ميان بختيارى‌ها به‌عهده والدين و کسان آنها است. به اين ترتيب که پدر و مادر پسر، دختر را مى‌بينند و اگر او را مناسب ديدند با کسان خود مشورت مى‌کنند و چند تن از خويشان و بزرگان ده را به کدخدائى (خواستگاري) مى‌فرستند. در صورت گرفتن پاسخ مثبت از طرف خانواده دختر، در نوبت بعدى همين افراد با يک‌دست لباس و يک انگشتر و يک کيسه حنا به‌عنوان تحفه به خانه عروس مى‌روند. Imageدر ايام نامزدى پسر و دختر حق ندارند يکديگر را ملاقات کنند و چه بسا که فقط در حجله در نخستين‌بار يکديگر را از نزديک ببينند

 


 شيرينى اشکنون
 مراسم شيرينى اشکنون يا عقدکنان، بعد از قبول نامزدى انجام مى‌شود. اقوام عروس و داماد در اين مراسم شرکت دارند و نوازندگان محلى که سازهاى‌ آنها دهل و کرنا است و به زبان بختيارى توشمال گفته مى‌شوند، در طول مراسم که گاهى چند روز طول مى‌کشد، مشغول نواختن هستند.

 زن‌ها دستمال بازى و مردها چوب‌ بازى مى‌کنند. طى اين مراسم، شيربهاء نيز تعيين مى‌گردد. شور در اين مورد گاه منجر به دعوا و زد و خورد ميان اقوام عروس و داماد مى‌شود. پس از تعيين شيربهاء، حاضران کف مى‌زنند و هوا را مى‌کشند و قباله نوشته مى‌شود و خطبه عقد توسط عاقد خوانده مى‌شود. براى بله گرفتن از عروس، داماد بايد مبلغى به‌عنوان زيززبانى به او بدهد

 


 
عروسى

 عروسى بختيارى‌ها دو يا سه روز به‌طول مى‌انجامد و مراسم آن کاملاً شبيه عقدکنان است. عشاير براى سهولت کار، مراسم عقدکنان و عروسى را باهم انجام مى‌دهند. عروسى در بختيارى بسيار باشکوه است. مراسم سواربازى در عروسى بسيار تماشائى است. سوارهائى که با داماد به محل جشن عروسى مى‌آيند به‌دو دسته تقسيم مى‌شوند؛ يک دسته نزد عروس ودسته ديگر نزد داماد مى‌مانند. عروس که سوار بر ماديان است و پارچه نازکى بر روى او انداخته‌اند با همراهان خود به‌سوى خانه داماد مى‌آيد.

 داماد بعد از قدرى تاخت و تاز و حرکت نرمشى و ميدان آرائي، خود را به عروس مى‌رساند و با حرکتى سريع دستمال او را از صورت او مى‌ربايد و فرار اختيار مى‌کند و سواران عروس به تعقيب او و سوارن او مى‌پردازند. سواران داماد راه را بر سواران عروس مى‌بندند تا داماد را فرار دهند که گرفتار سواران عروس نشود. زيرا در آن صورت دستمال را از او پس مى‌گيرند و او را پيش ايل و طايفه خود بى‌اعتبار مى‌کنند.


براى پيروزى داماد، بهترين اسب را براى او آماده مى‌کنند. وقتى عروس را به خانه داماد مى‌برند، سواران پيشاپيش او به عمليات تحسين‌آميز روى اسب، مشغول مى‌شوند و تيراندازى مى‌کنند. توشمال‌ها در طول راه به خواندن و نواختن ادامه مى‌دهند. ساير مراسم عروسى از قبيل داماد سلام، پاگشا و غيره نيز از جمله مراسم بعد از عروسى است.