تصفیه هوای خانه با گیاهان

تصفیه هوای خانه با گیاهان  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
گیاهان سبز وسیله موثری برای از بین بردن آلودگی های ناشی از تصاعدات شیمیایی و تشعشعات لوازم الکترونیکی در محیط خانه هستند. اگر از خود می پرسید آیا گذاشتن گیاهان سبز در اتاق ضرری ندارد؟ باید بدانید کسی که در جوار شما در اتاق می خوابد ۱۰۰ برابر بیشتر از گیاهان، گاز کربنیک بازدم می کند!
● گیاهان مفید در فضای خانه
▪ فیکوس (ficus)
فیکوس گیاه پایدار و مقاومی است که فرمالدئید ها را جذب می کند. فرمالدئید ماده ای است که از برخی مواد شیمیایی مانند چسب، روغن جلا، لاک، رنگ روغن و... متصاعد می شود.این گیاه برای تصفیه هوای مکان های تازه رنگ شده، نوسازی شده و یا محبوس بسیار مناسب است.
▪ نکات منفی
مراقب شیرابه های این گیاه باشید چون ممکن است در برخی افراد باعث بروز آلرژی شود.
● نگهداری گیاه
هفته ای یک بار به خاک این گیاه آب دهید و برای برگ ها افشانه به کار برید.فیکوس را در فضایی پرنور قرار دهید بدون اینکه در معرض مستقیم تابش آفتاب باشد.
▪ برگ انجیری (Philodendron)
این گیاه گرما و رطوبت را دوست دارد و فرمالدئید را به خوبی جذب می کند.برگ انجیری برای مکان ها و اتاق های تازه ساز یا تازه مبلمان شده بسیار مفید است.
▪ نکات منفی
این گیاه در برخی افراد موجب بروز آلرژی می شود.
▪ نگهداری 
آبیاری کم اما مرتب ضروری است. در محل نیمه سایه نیمه آفتاب نگهداری شود.
● دراسنا (dracaena)
دراسنا که در زبان انگلیسی به آن درخت اژدها نیز می گویند گیاه مقاومی است که به نور زیادی نیاز ندارد.دراسنا بیشتر گزیلن و فرمالدئید را جذب می کند.
▪ نگهداری
نگهداری این گیاه بسیار آسان است: آبیاری سبک و روشنایی متوسط.
▪ پیچک (lierre)
پیچک اگر در معرض نور آفتاب باشد و زیاد آبیاری شود بیشتر رشد کرده و شکوفا تر می شود.پیچک به خوبی تری کلراتیلن، فرمالدئید و بنزن موجود در محیط را جذب می کند.
▪ نکات منفی
برخی انواع پیچک میوه های گوشتدار کوچک و سیاهی تولید می کنند که ممکن است نظر کودکان را جلب کنند و باعث بروز مشکلات گوارشی یا سرگیجه و تهوع در کودکان شوند.
▪ نگهداری
آبیاری بدون افراط و استفاده از افشانه برای برگ ها بسیار مناسب است.پیچک اگر در فضای نیمه سایه قرار گیرد، روزهای آفتابی از روی بالکن به بیرون پخش می شود و در زمستان به داخل برمی گردد.
● گندمی (chloropytum)
گندمی یا کلروفی تیوم به هیچ مراقبتی نیاز ندارد و به آسانی می توان آن را قلمه زد. این گیاه گزیلن و فرمالدئید را به خوبی جذب می کند. برای آشپزخانه و خانه هایی که وسایل گاز سوز دارند بسیار مناسب است.
▪ نگهداری
گندمی هر شرایطی را تحمل می کند! شما می توانید آن را در سایه بگذارید و به مرور آب دهید. اگر در بهار به آن کود دهید بسیار زیباتر خواهد شد. کلرو فی تیوم سبزرنگ کاملاً با شرایط منزل سازگار است و در صورتی که از نوع ابلق آن در منزل استفاده می کنید باید شرایط پرنور را برای این گیاه فراهم کنید.
▪ گیاه کلم (chou)
این گیاه در گلدان بسیار زیبا است و کادمیوم و نیکل محیط را به خوبی جذب می کند. در بسیاری از کشورها برای آلودگی زدایی محیط از این گیاه در سطح وسیعی استفاده می کنند. همچنین از آنالیز برگ های آن برای اندازه گیری میزان آلودگی محیط استفاده می شود.
▪ نگهداری
نگهداری گلدان کلم بسیار آسان است: سایه معتدل و آبیاری مرتب.
▪ گیاهان نامناسب در فضای خانه
توجه داشته باشید برخی از انواع گیاهان به رغم ظاهری زیبا برای نگهداری در خانه مناسب نیستند. معروف ترین اینگیاهان عبارتند از:
▪ دیفن باخیا (diffenbachia)
برگ های این گیاه قطرات کوچک سفید و شیرمانندی را ترشح می کنند که سمی هستند و تماس با این شیره موجب ورم و آماس زبان و در مورد نوزادان و خردسالان موجب ورم ملتحمه می شود.
▪ پانستیا (poinsettia)
پانستیا به گیاه روز کریسمس مشهور است و به آن افوربیا و فرفیون هم می گویند. اخیراً فرهنگستان زبان نام سرخ برگه به آن داده است.سرخ برگه شیره ای تولید می کند که چشم ها را ملتهب و اشک آلود می کند.
▪ موگه (muguet)
گل موگه گیاهی است بسیار زیبا و معطر با گل های کوچک و ظریف.به همین دلیل است که اصطلاحاً به آن گل برف می گویند. اما گل های سفید و زیبای آن سمی هستند و ممکن است در خردسالان موجب بروز تهوع و اسهال شوند.
 
 
 
  بیرتک

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - درمان با طب فشاری

insert_link

local_library کیک فنجانی با پنیر

insert_link

local_library شیرینی بیسکویت با توفی

insert_link

local_library کیک با رویه شکلاتی (دورنگ)