جمع‌آوری گل‌ها

جمع‌آوری گل‌ها  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
اگر شما آن‌قدر خوش هستید که جائی برای پرورش گل‌هایتان دارید حتماً می‌دانید که انتخاب بسته‌های بذر برای تولید غنچه‌ها بسیار لذت دارد، سپس بسیار خوشایند است که بذرها را بکارید و از گیاهان جوان مراقبت کنید و شاهد رشد و تکامل آنها باشید. پس از آن نوبت جمع‌آوری گل‌ها فرا می‌رسد. در جمع‌آوری گل‌ها هدف همیشه باید چیدن بهترین نمونه گل در بهترین شرایط باشد. اگر گل‌ها را از باغچهٔ خود می‌چینید این کار آسان‌تری است چون می‌توانید حق انتخاب داشته باشید. بهترین زمان وقتی است که گل‌ها تازه از غنچه بیرون آمده‌اند. هیچ‌گاه وسوسه نشوید که از زیبائی گل‌ها تا سر حد امکان لذت ببرید. باید زودتر آنها را بچینید. چون غنچه‌ها و نمونه‌های باز همان گل ایجاد شده‌اند. پس بهتر است که گل‌ها را در هر دو شکل غنچه و باز جمع‌آوری کنیم. در مورد برگ درختان نیز چنین است برگ‌های خیلی جوان مناسب نیستند و وقتی هم که بسیار رسیده و کامل باشند باز هم رنگ مناسبی ندارند و سبز صاف بی‌حالت به‌نظر می‌رسند. هر یک از گونه‌های گل‌ها را در اوایل فصل بچینید، در آن زمان گل‌ها شاداب و زیبا هستند. عامل مهم دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد آب و هوا می‌باشد. رطوبت، دشمن اصلی است. رطوبت پژمردگی را افزایش می‌دهد. بنابراین باید در یک روز خشک جمع‌آوری شوند. روز خشکی که قطرات کوچک باران‌های روز قبل بخار شده باشد. این‌که چه موقعی از روز هم باشد حائز اهمیت است. یک بعد از ظهر آفتابی بهترین زمان است. حتی در یک صبح زیبا هم ممکن است گل‌ها بر اثر شبنم مرطوب شوند. اوایل غروب نیز مناسب نیست چون بعضی گل‌ها با فرا رسیدن شب بسته می‌شوند. اگر از گل‌های باغچه خود استفاده می‌کنید بعد از چیدن بلافاصله تحت فشار قرار دهید و پرس کنید تا در بهترین حالت خود باقی بمانند. اما اگر برای جمع‌آوری گل‌ها در دشت سفر می‌کنید کار شما مشکل‌تر خواهد بود. مشکل اصلی احتمالاً تازه نگه داشتن گل‌هاست. برای حفظ تازگی گل‌ها در مسافرت می‌توانید از دو روش استفاده کنید.
اول این‌که آنها را برای مدت کوتاهی زیر چیزی که وزن داشته باشد همان‌طور با وضعیت طبیعی قرار دهید.
روش دوم این است که چند کیسه پلاستیکی که هوا در آن نفوذ نکند را با خود همراه داشته باشید نمونه‌ها را مستقیماً در کیسه‌ها بگذارید نباید تعداد زیادی از آنها را در یک کیسه گذاشت چون ممکن است باعث له شدن هم شوند. 
وقتی که کار جمع‌آوری گل‌ها تمام شد با دمیدن در کیسه‌ها، آنها را از هوا پر کنید درست همانند باد کردن یک بادکنک و در کیسه‌ها را با یک بند انعطاف‌پذیر محکم ببندید. این بالش هوا برای این منظور به کار می‌رود تا از فشرده‌ شدن گل‌ها جلوگیری کند و مانع بیش از حد گرم شدن یا خشک شدن آنها شود. گل‌ها بعد از این به تازگی زمانی‌که چیده شده‌اند به منزل می‌رسند.
 
 
 
  فصلنامه جهان گل
 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید