گلدانی از بنفشه آفریقایی

 
 
  گلدانی از بنفشه آفریقایی  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
بنفشه آفریقایی در زمره گیاهان آپارتمانی و گیاهی زیبا از خانواده ژسزیاسه است . برگها سبز مخملی و کرک دار و روی ساقه فشرده و کوتاه قرار دارند. بنفشه آفریقایی نسبت به طول روز بی تفاوت است و به همین علت درصورت مهیا بودن شرایط در تمام طول سال گل می دهد و می تواند به عنوان هدیه ای زیبا برای دوستان در نظر گرفته شود. 
در بازار گل و گیاه بنفشه آفریقایی در رنگهای سفید، صورتی، بنفش، قرمز و. . . خودنمایی می کند.
● نیازها: 
▪ نور: در تابستان به نور کامل نیاز دارد، البته نباید گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار داد. بهترین مکان در خانه پنجره های شمالی است، البته پنجره های شرقی و غربی نیز خوب است. 
نکته: در پشت پنجره باید فضایی بین پرده وجود داشته باشد تا باعث جریان یافتن هوا و جلوگیری از سرما زدگی گیاه در زمستان شود. 
▪ دما: در تمام طول سال درجه حرارت مطلوب برای این گیاه ۱۶ درجه سانتیگراد است. 
در صورت بالا بودن رطوبت تا ۲۷ درجه نیز مقاومت می کند. 
▪ آبیاری: برای آبیاری زیر گلدانی را از آب پر کرده تا از زیر در اثر جذب آب توسط خاک آبیاری شده و سطح خاک خیس شود، بعد از خیس شدن سطح خاک آب اضافی را از زیر گلدانی خالی کنید زیرا آبیاری بیش از اندازه گل دادن بنفشه را به تاخیر می اندازد .
سعی کنید در بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود زیرا خشکی کنترل شده گل دادن را تسریع می بخشد البته خشکی زیاد از اندازه گیاه را مستعد آفت زدن می کند.
نکته: هرگز گیاه را از بالا آبیاری نکنید زیرا برگها نسبت به آب حساس هستند و باعث از بین رفتن گیاه می شود. 
▪ خاک: بهترین خاک، خاک برگ است که از یک قسمت برگ پوسیده، یک قسمت کود حیوانی و یک قسمت خاک رس است که بهتر است خاک رس کمتر باشد. 
▪ تکثیر: لیوان را از آب پر کرده و رویش را به وسیله تکه ای کش با کیسه فریزر بپوشانید و روی کیسه فریزر ( نایلون ) را سوراخ ایجاد کنید و برگ بریده شده گیاه را در این سوراخها وارد کرده تا بدون تماس برگ با آب فقط ساقه گیاه در داخل آب باشد، معمولا بعد از دو هفته برگها ریشه داده و آماده کاشتن در گلدان است. 
▪ نکته مهم: همیشه تمام برگهای گیاه را باز بینی کنید تا اگر آفت ( شته ) زد پاک کنید و از تکثیر آن جلوگیری شود، زیرا به علت حساسیت برگها نسبت به آب سمپاشی میسر نیست و فقط باید جلوگیری کرد و گیاه آفتی را از بقیه جدا کرد.


رها سادات
 
 
 
  روزنامه جوان

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید