گلوکسینا، زینت آپارتمان

گلوکسینا، زینت آپارتمان  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
گلوکســینیا یا ســی‌‌نــین‌ژیا از گــیاهان خــانــــواده ژسنــریاسه، دارای بــرگ‌های مخملی، گل‌های شــفاف و براق ارغوانی و جز گیاهان گلخانه‌های گرم است و در فــصل تابســتان گل آن ظاهر می‌شود. 
چنانچه گلدان غنچه‌دار آن را انتخاب کنیم، مدت دو ماه گل‌های آن زینت بخش آپارتمان خواهد بود. 
گل‌های مخملی قیف مانند درشت آن هشت سانتیمتر قطر دارد و لبه‌های گل به رنگ سفید، زیبایی آن را دوچندان کرده است. تکثیر آن برای افراد مبتدی بسیار مشکل است ولی به تدریج ظرف چند سال اشکالات برطرف می‌شود. گلوکسینیا احتیاج به آبیاری بسیار دقیق، تغذیه منظم و مرتب گلدان و هوای مرطوب دارد. 
برای کشت پیاز گلوکسینیا بهتر است پیاز را طوری در گلدان قرار دهیم که قسمت توخالی آن به طرف بالا قرار گیرد و در گلدان ۱۲ سانتیمتری که در کف آن شن ریخته شده و محتوی خاک خلنگ، خاک برگ و پوده و کود پوسیده حیوانی است، قرار داده و روی آن را دو سانتیمتر از این خاک ریخته و با انگشت فشار دهیم. پس از مدتی جوانه گیاه از بالا و ریشه از پایین رشد می‌کند و این گلدانها در تابستان و پاییز همان سال گل می‌دهند. 
همـچنین می‌توان بذر آن را در ظروف کم عمق با درپوش نایلونی که حاوی ماسه و خاک برگ پوسیده است، در خرداد ماه کاشته و در گلخانه گرم مرطوب یا هر محل مناسب دیگر قرار دهیم و به موقع به گلدان‌های استکانی و گلدان بزرگتر منتقل کرده تا در بهار سال بعد به گل بنشیند.
● نگهداری
▪ درجه حرارت؛ درجه حرارت مناسب برای گلوکسینیا بالاتر از ۱۵ درجه است و در زمستان نباید در دمای کمتر از ۱۵ درجه نگهداری شود.
▪ نور؛ محل پرنور آپارتمان برای این گیاه مناسب است و بهتر است دور از تابش مستقیم خورشید قرار گیرد.
▪ رطوبت هوا؛ هوای اطراف این گیاه را به وسیله گیاهان سبز، بشقاب اسفنج و اسپری مرطوب نگهدارید.
● مواظبت پس از اتمام گل‌دهی 
آبیاری را پس از اتمام گل کمتر کنید و تغذیه یا کود مایع را قطع کنید و اجازه بدهید خاک گلدان کاملاً خشک شود. در این موقع آن را در حرارت ده درجه نگهداری کرده و در بهار پیاز را در کود تازه به طوری بکارید که سطح کود با سطح پیاز یکی باشد و قسمت خالی پیاز به طرف بالا قرار گیرد. گلدان را در محل گرمی قرار داده و به ندرت آب دهید تا جوانه پیاز بالا بیاید. سپس طبق آنچه که گفته شد آن را پرورش دهید تا به گل بنشیند. علاوه برکاشت بذر می‌توان قلمه برگی آن را نیز در اوایل تابستان در محل گرم و مرطوب قلمه زد.

گل کاری برای همه ـ حسن حسنی‌زاده
 
 
 
  روزنامه اطلاعات

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید