گل‌ها را به خانه بیاورید

گل‌ها را به خانه بیاورید  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
در نگهداری از گلها رعایت نکات زیر ضروری است. توجه کنید ریشه به همان نسبت که به آب احتیاج دارد به هوا هم نیازمند است. 
اگر پای بوته همیشه خیس و پرآب باشد، این به آن معناست که عمر ریشه به آخر رسیده، بنابراین مقدار آب و فاصله آبیاری بسیار مهم است.
هر گیاه احتیاج به یک دوره استراحت دارد و اگر این پدیده طبیعی را از او دریغ کنید در فصل بعد گیاهی بیمار و ضعیف خواهد شد. بعضی از گیاهان در فصل زمستان به حال خواب و استراحت در می‌آیند و بعضی دیگر در فصل تابستان و لازم است در فصل استراحت مقدار آب و کود آن را به 
یک پنجم معمول تقلیل داد و حتی‌المقدور محیط آن را به محیط طبیعت نزدیک‌تر کرد. همچنین سایر عوامل که در دوره استراحت گیاه سرنوشت‌ساز است، مورد توجه قرار گیرد.
بخاری و رادیاتور موجب خشک‌شدن هوای محیط و تقلیل رطوبت هوا می‌شود، به حدی که رطوبت داخل ساختمان از یک‌سوم میزان لازم هم پایین‌تر می‌رود. بنابراین باید امکانات تامین این کمبود رطوبت را فراهم کرد.
فیکوس، بنجامین و نخل مرداب پنجه کلاغی از پرطرفدارترین گیاهان خانگی هستند. نیاز‌های این گیاهان به نور، آب و نوع خاک را بررسی می‌کنیم.
فیکوس به نور کامل نیاز دارد ولی باید از تماس مستقیم با نور خورشید دور بماند. به خشکی مقاوم است و آب زیاد به آن آسیب می‌رساند. آبیاری هفته‌ای دو بار در تابستان و یک بار در زمستان برای فیکوس مناسب‌ترین نوع آبیاری است. بهترین خاک، نیز خاک لوم است که از مخلوط برگ پوسیده و کود حیوانی و خاک رس تهیه می‌شود. بنجامین به نور بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیازمند است اما تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی‌کند. معمولا بهترین نور حالتی است که گلدان در زیر سایبان جنوبی طوری قرار گیرد که آفتاب به گلدان گیاه برسد اما به برگ‌های گیاه آفتاب نتابد و برگ‌ها در سایه نور کامل باشند.
آبیاری بنجامین نیاز به توجه خاصی دارد. در بین دو آبیاری به خاک دست بزنید اگر خشک بود اقدام به آبیاری مجدد کنید در غیر این صورت از این کار صرف نظر کنید. معمولا در خانه‌ها به دلیل بی توجهی به این مساله گیاه از بین می‌رود. خاک برگ یا خاک لوم مناسب‌ترین خاک برای بنجامین است. نخل مرداب به آفتاب کامل نیاز دارد البته در نیم سایه‌ای که نور داشته باشد هم رشد می‌کند. در بهار و تابستان بیشتر از فصول دیگر به آب نیاز دارد و لازم است روزی یک بار آبیاری شود. نخل مرداب حساس‌ترین گیاهان آپارتمانی است . پس از ۳ ، ۴ بار آبیاری با کود مایع تقویت و ساقه‌های قهوه‌ای را قطع کنید. در زمستان‌ها ریشه‌ها را در خاک نگه دارید یا گیاه را به درون ساختمان ببرید.
 
 
 
  روزنامه تهران امروز

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library هاله ی خود را پالایش کنید

insert_link

local_library خود را باور کنید!

insert_link

local_library براي تست رنگ رژ لب آن را ...

insert_link

local_library بخارهايي که پوست را جوان‌مي‌کند