سبزه آرایی نوروزی

 راههای ساخت سبزه شب عید نوروز

سبزه عروسکی

سبزه قالبی

سبزهِ درختچه‌ای

با نزدیك ‌شدن‌ به‌ روزهای‌ پایانی‌ سال، همه‌ در تدارك‌ تهیه‌ وسایل‌ سفره‌ هفت‌ سین‌ هستند. یكی‌ از مهمترین‌ اجزای‌ این‌ سفره‌، سبزه‌ است. با نمونه‌های‌ جدیدی‌ از سبزه‌ كه‌ در اینجا ارائه‌ شده‌، تنوعی‌ در سفره‌ هفت‌سین‌ امسال‌ شما به‌ وجود خواهد آمد.

 

سبزهِ عروسكی‌

 

وسایل‌ لازم‌

عروسك‌

جوراب‌ زنانهِ رنگ‌ بدن‌

تخم‌ شاهی‌

 

روش تهیه

برای درست کردن سبزه عروسکی شب عید که امروزه در سفره های هفت سین انواع مختلف را با خلاقیت های جالب میبینیم. کار بسیار ساده و سرگرم کننده می باشد و  جلوه ای خاص به سفره هفت سین شما میدهد به نکات زیر توجه فرمایید.

تخم‌ شاهی‌ها را خیس‌ كنید و بگذارید یك‌ شب‌ تا صبح‌ بماند تا حالت‌ ژله ‌ای‌ و چسبنده‌ پیدا كند. روی‌ بدن‌ عروسك‌ از زیر گردن‌ تا مچ‌ دست‌ ها و نیز روی‌ پاها را جوراب‌ بكشید. سپس‌ تخم‌ شاهی‌ها را با دست‌ به‌ آرامی‌ روی‌ جوراب‌ بمالید. این‌ كار را به ‌دقت‌ و به‌ گونه‌ای‌ انجام‌ دهید كه‌ جوراب‌ اصلاً معلوم‌ نباشد. هر روز با آبفشان‌ به‌ آن‌ آب‌ بپاشید تا همواره‌ مرطوب‌ بماند.

- می‌توانید با تور سیمی‌ دامنی‌ برای‌ عروسك‌ درست‌ كنید، روی‌ آن‌ جوراب‌ بكشید و سپس‌ تخم‌ شاهی‌ بمالید.

 

سبزهِ قالبی‌

برای درست کردن سبزه کلاسیک شب عید که در اکثر سفره های هفت سین سالیان سال میبینیم و کار بسیار ساده ای نیز می باشد به نکات زیر توجه فرمایید.

 

وسایل‌ لازم

- عدس، ماش‌ یا گندم‌ (مقدار آن‌ بستگی‌ به‌ قالب‌ مورد نظر دارد)

- پارچهِ نخی‌

- سینی‌

- قالب‌ كیك‌ به‌ شكل‌ دلخواه‌

 

روش‌ تهیه

عدس‌ را به‌ مدت‌ دو روز در آب‌ خیس‌ كنید. سپس‌ از آب‌ بیرون‌ آورید و به‌ مدت‌ دو تا سه‌ روز درون‌ پارچه ‌ای‌ نخی‌ قرار دهید. پارچه‌ را روی‌ ظرفی‌ تخت‌ (سینی) پهن‌ كنید. روزی‌ یك‌ بار عدس‌ پیچیده‌ در لای‌ پارچه‌ را به‌ همراه‌ سینی‌ زیر شیر آب‌ بگیرید و آب‌ اضافی‌ را خالی‌ كنید. البته‌ مقدار بسیار كمی‌ آب‌ در داخل‌ ظرف‌ باقی‌ بگذارید. پس‌ از طی‌ این‌ مدت، عدس‌ها جوانه‌ می ‌زنند. جوانه‌ها را درون‌ قالب‌ مورد نظر بریزید و كاملاً پخش‌ كنید. سپس‌ در هوای‌ گرم‌ و مقابل‌ نور خورشید قرار دهید. پشت‌ پنجره‌ بهترین‌ مكان‌ است. پس‌ از مدتی‌ عدس‌ها در قالب‌ و به‌ شكل‌ آن‌ سبز می‌ شوند و رشد می ‌كنند. سپس‌ می ‌توانید آنها را به‌ ظرف‌ دیگری‌ منتقل‌ كنید.

برای‌ تزیین‌ این‌ سبزه‌ از روبان‌ پهن‌ استفاده کنید‌ و با‌ سوزن‌ ته‌ گرد روبان‌ را دورتا دور آن‌ ثابت‌ كنید.

 

سبزهِ درختچه‌ای

برای درست کردن این نوع سبزه متفاوت شب عید به روش زیر و باخلاقیت خود مشغول شوید تا همه با هنرمند درونتان آشنا شوند 

 

وسایل‌ لازم

- اسفنج‌ قالبی‌

- جوراب‌ زنانه‌ نازك‌

- چسب‌ حرارتی‌

- چوب‌ برای‌ تنه‌ درختچه‌ با قطری‌ حدود یك ‌و نیم‌ سانتیمتر

- گلدان‌ سفالی‌

- تخم‌ شاهی‌

- گچ‌

 

روش‌ تهیه‌

ابتدا‌ اسفنج‌ را به‌ شكل‌ كُره‌ درآورید. در صورتی‌ كه‌ اسفنج‌ قالبی‌ شما برای‌ اندازه‌ كره‌ مورد نظرتان‌ كوچك تر است، می ‌توانید با چسباندن‌ تكه‌های‌ دیگری‌ از اسفنج،‌ مكعب‌ را بزرگ تر كنید و سپس‌ ببُرید. توجه‌ داشته‌ باشید كه‌ برای‌ متصل‌ كردن‌ اسفنج‌ها، چسب‌ حرارتی‌ را فقط‌ در مركز اتصال‌ آنها بریزید.

پس‌ از آن‌ كه‌ اسفنج‌ كروی‌ آماده‌ شد، چوب‌ را به‌ درون‌ آن‌ فرو ببرید. با جوراب‌ زنانه‌ نازك‌ تمام‌ سطح‌ كروی‌ اسفنج‌ را بپوشانید و آن‌ را با سوزن‌ ته ‌گرد یا چسب‌ حرارتی‌ به‌ اسفنج‌ بچسبانید. چند ساعتی‌ كره‌ را درون‌ آب‌ قرار دهید تا كاملاً مرطوب‌ شود. اکنون تخم‌ شاهی‌ها را كه‌ قبلاً در آب‌ خیس‌ كرده‌اید و حالت‌ ژله‌ ای‌ و چسبنده‌ به‌ خود گرفته‌ است‌ به‌ سطح‌ جوراب‌ بچسبانید.

تنه‌ درختچه‌ را درون‌ گلدان‌ قرار دهید و گلدان‌ را با مخلوط‌ گچ‌ و آب‌ غلیظ‌ پر كنید. مراقب‌ باشید كه‌ چوب‌ به‌ صورت‌ محكم‌ و مستقیم‌ درون‌ گلدان‌ قرار گیرد. هر روز با آبفشان‌ به‌ درختچه‌ آب‌ بپاشید تا دانه‌ ها جوانه‌ بزنند. پس‌ از آن‌ نیز هر روز به‌ سبزه‌ آب‌ بپاشید تا سبز و تازه‌ بماند.

 

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید