طریقه ی ساخت جا شمعی با خمیر نمكی

{loadposition bottom-2}

 

یكی از وسایل زینتی جالب و متنوعی كه می توان با خمیرنمكی ساخت انواع جاشمعی است. این جا شمعی ها را می توان در هر اندازه و به هر شكلی ساخت و حتی می توان مجموعه جالبی از آنها را برای زینت بخشیدن به میزغذای میهمانی ها مورد استفاده قرار داد. در اینجا مراحل ساخت یك جا شمعی به عنوان نمونه ارائه شده است.

وسایل مورد نیاز:

-350 گرم خمیر نمكی

- وردنه

- سیرله كن فشاری دستی

- سینی فر

- شمع

- رنگ گواش یا آكریلیك به رنگ های دلخواه قالب یا الگوی مقوایی برگ و گلبرگ

- قلم مو

- وارنیش

- یك قطعه پارچه نرم

- چسب مایع

1- مقداری از خمیر را با وردنه به ضخامت 6 میلی متر باز كنید و دایره ای به قطر 12 سانتی متر از آن ببرید، سینی فر را كمی چرب كرده دایره خمیری را بر روی آن قرار دهید. دایره دیگری به قطر حدود 10 الی 15 میلی متر بزرگ تر از قطر شمع مورد نظر ببرید و آن را در مركز دایره اول( یا بنا به دلخواه خود در یك طرف آن) قرار دهید. شمع را در وسط دایره دوم قرار داده و كمی فشار دهید تا در خمیر فرو برود. از آنجا كه خمیر هنگام پخت یا خشك شدن كمی جمع می شود ، شمع را در جای خود اندكی حركت دهید تا جای آن كمی بازتر و بزرگ تر شود. شمع را از میان خمیر خارج كنید.

2- با استفاده از قالب برگ یا الگوهای مقوایی كه از روی برگ طبیعی می توان تهیه كرد ، تعدادی ( حدود 20 عدد ) برگ از خمیر بریده و آنها را بدون رعایت نظم خاصی بر روی دایره ی خمیری كه در سینی فر گذاشته اید بچسبانید . برگ ها را در جهات مختلف بر روی جا شمعی بچسبانید و به بعضی از آنها كمی پیچ و تاب بدهید تا طبیعی تر به نظر برسند . اگر از الگوی مقوایی برای بریدن برگ ها استفاده می كنید پس از بریدن برگ خمیری لبه های آن را با قیچی به صورت مورب برش های كوچك بزنید تا حالت كنگره ای لبه ی برگ طبیعی را پیدا كند .

3 – سپس تعدادی گلبرگ به شكل گلبرگ های گل مورد نظرتان از خمیر ببرید . مقداری از خمیر را با سیر له كن به صورت رشته های باریك در آورید و از آنها به عنوان یك دسته پرچم در مركز گل ها استفاده كنید . گل را مطابق سلیقه خود بر روی برگ های دور شمعدان با كمی آب بچسبانید.

4- جا شمعی را در فر با حرارت 80 تا 100 درجه سانتی گراد به مدت حدود 6 تا 8 ساعت بپزید یا بر روی چند لایه روزنامه یا پارچه قرار داده در مجاورت جریان هوا قرار دهید تا خشك و سخت شود. سپس جاشمعی خمیری را با قلم مو و رنگ های آكریلیك و گواش رنگ كنید. پس از خشك شدن كامل رنگ ، یك لایه وارنیش بر روی جا شمعی بزنید.

5- در پایان كار پس از خشك شدن كامل وارنیش یك دایره به قطر 12 سانتی متر از پارچه ببرید و آن را با چسب به زیر جاشمعی بچسبانید تا مانع ایجاد خط توسط خمیر بر روی سطح مبلمان و میز شود. سپس شمع مورد نظر را در جاشمعی قرار دهید و به خاطر داشته باشید كه قبل از رسیدن شعله به جا شمعی آن را خاموش كنید و هرگز بدون نظارت شمع روشنی را در این جا شمعی رها نكنید. این جا شمعی را می توانید با انواع میوه ها و یا عروسك های خمیری نیز تزئین كنید. همچنین با خمیر نمكی می توانید انواع آویزهای دیواری، عروسك های خمیری ، چسب یخچال و بسیاری وسایل زینتی دیگر بسازید.

منبع:تبیان

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - درمان با طب فشاری

insert_link

local_library هاله ی خود را پالایش کنید

insert_link

local_library آموزش مطالعه - مطالعه ی متمرکز

insert_link

local_library کیک فنجانی با پنیر