ماهی و ماهی درمانی


بدن انسان بطور روزانه به ۷۵گرم پروتئین نیاز دارد که از این میزان ۴۰گرم آن باید پروتئین حیوانی باشد.گوشت قرمز سرشار از پروتئین های سودمند که شامل اسید آمینه های ضروری برای بدن می باشد که در بدن انسان ساخته نمی شوندنظیر: هیستیدین ، ایزولوسین، لوسین، متیونین، تریپتوفان و همچنین چربی هایی که به عنوان یک منبع انرژی زا برای بدن محسوب شده وحاوی اسیدهای چرب نظیراسید نیلولئیک، اسید لینولنیک و اسیدآرشیدونیک می باشند

و مواد معدنی نظیر فسفات‌ها و سولفات‌ها و ویتامین‌ها بخصوص ویتامین‌های گروه B مخصوصاٌ نیاسین و هیدرات کربن ( گلیکوژن)،نشان دهنده ارزش و اهمیت این فراورده مهم در تغذیه انسان است.


گوشت قرمز منبع خوبی ازآهن می باشد.
 البته گوشت قرمز بعلت دارا بودن اسیدهای چرب اشباع و بالا بردن کلسترول خون درصورت مصرف مکرروزیاد می تواندبرای انسان مشکل ساز باشد بنابراین تعادل در مصرف آن پیوسته توصیه می شود. 

در این میان جایگزین کردن وعده های غذایی با ماهی می تواند باعث تضمین کیفیت جیره غذایی پروتئین موردنیاز بدن باشد بنابراین ماهی بعنوان بهترین منبع پروتئین حیوانی در سالهای اخیر مطرح شده است.


ماهی تنها منبع عمده ای است که می تواند یکی از چربیهای غیراشباع امگا ۳ با زنجیره بلند به نام dha را در اختیار انسان قرار دهد و این ماده ای است که نقش مهمی در تامین سلامت انسان دارد و به همین دلیل بین کشورهای پیشرفته جهان در تولید و مصرف ماهی رقابت زیادی وجود دارد.


تأمین غذای سالم و با کیفیت جزء برنامه ها و سیاستهای هر کشور محسوب می گردند .


● فوائد و ارزش خوراکی ماهی:
▪ پروتئین ماهی دارای کیفیت بالا و دارای تمام اسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن می باشد.


▪ پروتئین ماهی بعلت داشتن بافت پیوندی کمتروعدم الاستین از قدرت هضم بالاتری نسبت به گوشت ماکیان و گوشت قرمز برخوردار است.لذا ماده غذایی بسیار مناسب برای کودکان و افراد مسن که نیاز بیشتری به مواد زود هضم دارند می باشد . میزان هضم و جذب پروتئین ماهی بالاتر از ۹۰ درصد بوده و بر حسب نوع ماهی و تازگی آن به ۹۷ تا ۹۹ درصد نیز می رسد.


▪ .ماهی منبع نسبتاٌ خوبی از چربی و ویتامینهای محلول در آب است.


▪ ماهی بخش زیادی از مواد معدنی موجود در جیره غذائی را تامین می نماید. مواد معدنی از جمله آهن، مس، روی، منیزیم، کلسیم و فسفر برای اعمال متابولیکی حیاتی بدن ضروری می باشند.


▪ آهن موجود در ماهی به سهولت جذب بدن می گردد و در جبران کمبود آهن بدن نقش بسزائی دارد.


▪ کلسیم و فسفر برای تشکیل استخوانها ضروری می باشند. ماهیان کوچک که با استخوان و سر مورد مصرف قرار می گیرند منابع خوبی از این مواد معدنی را دارا می باشند.


▪ ماهیان اقیانوسی وگیاهان دریایی دارای منابع عالی یدمی باشند، بنابراین توصیه می گردد از ترکیب اینها در جیره غذایی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های وابسته به کمبود ید مورد استفاده قرار گیرد.

 • پروتئینها و چربیهای موجود در گوشت ماهی با تأثیر بر غشاهای سلولی و کاهش سطح کلسترول LDL که از چربیهای مضر است و کاهش میزان تری گلیرید های خون سبب کاهش چربی و فشار خون می گردد که البته مصرف هر چند اندک ماهی نیز می تواند موجب بروزاین اثرات باشد.


▪ اسیدچرب امگا ۳ موجود درگوشت ماهی به طور قابل توجهی موجب کاهش تجمع پلاکتهای خونی ورقیق شدن خون شده وامکان لخته شدن خون درسرخرگها کاهش یافته، درنتیجه خطر ابتلا به سکته های قلبی وانسداد عروق همچنین خطرات دوران بعدازآنژیوپلاستی کاهش می یابد.مطالعات نشان می دهدمردانی که به طور متوسط روزانه ۳۵ گرم ماهی مصرف می کنند در مقایسه با آنهایی که ماهی مصرف نمی کنند ۴۸% کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از حملات ناگهانی قلبی قرار دارد .


▪ کسانی که ماهی بیشتری مصرف می نمایند Lpa خون آنان ۳۷ درصد (عامل خطرآفرین بیماریهای قلبی) کاهش یافته این کاهش Lpa به دلیل وجود اسید چرب امگا ۳ گوشت ماهی می باشد.


▪ افرادی که در خون آنان مقدار بیشتری اسید چرب امگا ۳ (DHA )موجود است در مقایسه با اشخاصی که دارای DHAکمتری هستند حدود ۴۰درصد کمتر به سکته های مغزی مبتلا می شوند .


▪ اسید چرب امگا ۳ در مغز به ایجاد غشای اطراف سلولهای مغزی کمک کرده و هر قدر میزان امگا ۳ بالاتر باشد انتقال پیام از سلولی به سلول دیگر راحتتر انجام می شود.


▪ فسفر موجوددرگوشت ماهی سبب افزایش ضریب هوشی و تقویت حافظه میگردد، از اینرو برای کودکان و افراد مسن بسیار مفید است.


▪ کمبودماده dha پیامدهایی از قبیل افسردگی بزرگسالان را به دنبال دارد که ماهی تنها منبع غذایی است که این ماده را بطور عمده در اختیار انسان قرار میدهد .

با همکاری الهه فرشیدی

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - رایحه درمانی

insert_link

local_library آموزش یوگا - دنیای پر رمز و راز خواب

insert_link

local_library آموزش یوگا - یوگا و درمان سردرد

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی