بعضی از انواع ماهی ها، اسم خود را از كجا گرفته اند؟

آیا تا به حال یك ماهی طلائی را دیده اید و آیا اسمی برای این نوع ماهی اندیشـیده اید؟ فكر می كنید مثلاً اسم این ماهی را چه بگذارید، شاید به رنگ روشن آن در آفتاب بنگرید و بگوئید كه این ماهی، طلائی رنگ به نظر می رسد، خوب پس اسم آن را «ماهی طلائی» بگذاریم. بنابراین متوجه شدید كه بسیاری از ماهی ها اسمشان را از ظاهر و قیافه و یا بعضی خصوصیات خاص خود گرفته اند.
برای مثال «شارك» یا ماهی كوسه، از كلمه یونانی (kackarios) آمده كه معنی «تیزدندان» را می دهد. آیا یك گراز دریایی كمی شبیه خوك نیست. بنابراین این ماهی هم اسم خود را از دو كلمه لاتین (porcus pisces) گرفته است كه معنی «خوك ماهی» را می دهد. یا این كه «شمشیر ماهی» هم یك مثال خوب در این مورد است. برای این كه آرواره بالائی این ماهی واقعاً شبیه به یك شمشیر است.
«ویل (یا نهنگ)» تلفظ مدرن یك كلمه انگلوساكسون است به نام (Hwal). «ماهی آفتاب» هم به خاطر این كه شكل گردی مثل خورشید دارد، نام خود را از آن گرفته است. «گربه ماهی» به این خاطر این نام را گرفته كه دارای چشمانی خیره و درشت است. خوب حالا می توانید حدس بزنید كه مثلاً چرا «ماهی پرنده» این اسم را گرفته است.
ماهی «سول» ( كه به فارسی حلوا ماهی نامیده می شود) از یك كلمه لاتین (soleo) می آید كه معنی ته یا زیر را می دهید. ماهی « هرینگ»، ( شاه ماهی) از كلمه انگلوساكسون (Haring) می آید كه معنی كثرت و جمعیت را می دهد.
آیا یك ماهی « ماكرل» (خالی مخالی) را از نزدیك تماشا كرده اید؟ در این صورت حتماً دیده اید كه روی بدنش خال های ریزی دارد. كلمه ماكرل از كلمه دانماركی (Mackreel) می آید، كه معنی خال خال را می دهد. ماهی «اسملت» كه قسمی ماهی شبیه قزل آلا می باشد، به خـاطر این كه بوی مخصوصی دارد، این نام را گرفته است. ( می دانیم كه كلمه smell در انگلیسی معنی بو را می دهد.)
نكته جالب در مورد ماهی «سالمون» (ماهی آزاد) این است كه این نوع ماهی به خاطر این كه در سر راهش وقتی به موج ضد جریان آب بر می خورد، از روی آن می پرد، بنابراین نامش را از كلمه لاتین (Salmo) گرفته كه معنی «ماهی جهنده» را می دهد. ماهی تروت (قزل آلا) خیلی دوست دارد كه دنبال طمعه كُنَد، بنابراین كمله «تروت» از كلمه لاتین (Trocta) سرچشمه می گیرد. كه معنی حریص را می دهد.
 
 
 
  واحد مرکزی خبر

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library هاله ی خود را پالایش کنید

insert_link

local_library خود را باور کنید!

insert_link

local_library براي تست رنگ رژ لب آن را ...

insert_link

local_library بخارهايي که پوست را جوان‌مي‌کند