عنکبوت؛ از چند میلیمتر تا ۲۸ سانتی متر

عنکبوت؛ از چند میلیمتر تا ۲۸ سانتی متر  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
عنکبوت موجود جالبی است که در همه جا و همه انواع آب و هوا دیده می شود. این حشره را روی زمین، داخل آب و حتی زیر زمین هم می توان یافت. عنکبوت ها در اندازه های مختلف، از چند میلیمتر تا ۲۸ سانتی متر دیده می شوند.
عنکبوت ها گونه های متفاوتی دارند. یک نوع از آنها پرنده خوار است ‎/ طول بدن این نوع عنکبوت که از بزرگترین عنکبوت های جهان محسوب می شود حدود ۲۸ سانتی متر است. البته پرندگان بخش کوچکی از غذای آنها را تشکیل می دهند زیرا عنکبوت ها اشتهای زیادی دارند به طوری که روزانه ۲۰ برابر وزن بدنشان غذا می خورند. عنکبوت دارای بدنی دو بخشی ( سر و تن)، هشت پا و هشت چشم است. تاری که عنکبوت می تند از غده هایی که در انتهای شکم او قرار دارد ترشح می شود. این تارها ابتدا به صورت مایع هستند و به شکل نخ نازکی از بدن عنکبوت خارج می شوند و سپس در تماس با هوا خشک شده و مانند نخ می شوند. قطر تار عنکبوت حدود یک دهم تار موی انسان است. این تارهای صاف و شفاف، بسیار نرم و سبک و در عین حال بسیار مقاوم هستند. حتی می توان گفت تار عنکبوت از فولاد هم سخت تر است.
تارهای بافته شده چند نوع دارند. نوعی از آنها بسیار محکم اند و خاصیت کشسانی دارند. نوع دیگر هم مقاومت کمتری دارد و خاصیت کشسانی (ارتجاعی) ندارند. بسیاری از عنکبوت ها از تار برای شکار استفاده می کنند و حشرات به محض برخورد با این تارها به آنها چسبیده و در تله گرفتار می شوند اما بعضی از عنکبوت ها به طور آزاد شکار می کنند و از تار برای بالا رفتن از ارتفاعات یا تهیه ساک برای قرار دادن تخم هایشان استفاده می کنند. گاهی هم به دور صیدشان تار می تنند.
نکته جالب اینجاست که عنکبوت به تاری که خود تنیده نمی چسبد و در آن گرفتار نمی شود زیرا روی پاهای عنکبوت روغنی وجود دارد که موجب می شود به تارها نچسبد و به راحتی روی آنها حرکت کند.
 
 
 
  روزنامه ایران

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش مطالعه - چند تمرین برای تمرکزحواس

insert_link

local_library چه کنیم تا بیشتر جوان بمانیم

insert_link

local_library ایروبیک چند نوبت و چه مدت؟

insert_link

local_library در باره معنی چند گل