با ساخت یك قاب پرده ی ساده ، پنجره های خانه ی خود را زیباتر كنید.

قاب پرده در واقع به منظور پوشاندن چوب پرده طراحی شده است . البته می توان از آن برای پنهان ساختن برخی از نقص های احتمالی دیوار مانند سوراخ های به جا مانده از جابه جا كردن چوب پرده و یا موارد مشابه سود برد. چنانچه امكان تعمیر و اصلاح دیوار را در اختیار ندارید و یا قصد خرید چوب پرد ه های تزیینی و اغلب گرانقیمت را ندارید، می توانید به سادگی با ساخت یك قاب پرده از یك قطعه چوب، نقص دیوار و یا چوب پرده ای نازیبا را به شكل مناسب و جذاب بپوشانید، چرا كه قاب پرده اگر چه یك ابتكار كاربردی است اما به لحاظ تزیینی نیز تا حد قابل توجهی بر زیبایی پرده می افزاید و حتی با تهیه یك قاب پرده می توانید از پرده ای بسیار ساده و یا حتی ساده ترین نوع پرده ها یك پرده تزیینی و آراسته بسازید. چنانچه در تصویر شماره ۲ ملاحظه می كنید پرده نسبتاً كم چین و ساده ای با یك قاب پرده كه برش لبه آن به صورت زیگزاگ است نمایی زیبا یافته است. در بسیاری از موارد مانند آن چه در این تصویر می بینید قاب پرده در واقع تنها زینت پرده محسوب می شود و پرده به تنهایی از مدل خاص یا چشمگیری برخوردار نیست.

 

 

 

 

 

 

 

قاب پرده اغلب از قطعات چوب نئوپان یا مشابه آن بریده می شود و سپس با یك قطعه پارچه پرده و یا پارچه ای متناسب با آن پوشانده می شود و با استفاده از دو گونیای فلزی كوچك در بالای چوب پرده به دیوار نصب می شود. برای ساخت قاب پرده می توانید از هر نوع چوبی كه در منزل دارید، استفاده كنید؛

به عنوان مثال از وسایل چوبی قدیمی كه دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند مانند یك تخت چوبی و یا وسایلی مشابه آن . در تصویر شماره ۳ فرم اسكلت چوبی زیر یك قاب پرده و همچنین نحوه اتصال آن به دیوار با بست گونیای فلزی در بالای چوب پرده را مشاهده می كنید.

 

 

قاب پرده را می توان با انواع پرده اعم از پرده های بلند، كوتاه و یا پرده هایی كه به دو طرف جمع می شوند، به كار گرفت. خود قاب پرده را نیز می توان به اشكال متنوعی تهیه كرد. به عنوان مثال لبه ی آویز قاب پرده ممكن است كاملاً صاف، زیگزاگ، دالبر و یا به اشكال مختلف دیگر باشد. در تصویر شماره ۴ ، دو نوع برش مختلف قاب پرده را ملاحظه می كنید و در تصویر شماره ۲ ، قاب پرده ای با برش زیگزاگ دیده می شود كه لبه های آن با مغزی دوزی طلایی آراسته شده و در رأس هر یك از مثلث های آویز آن یك زنگوله كوچك دوخته شده است.

 

 

در تصویر شماره ۱ ، لبه قاب پرده مطابق با طرح روی پارچه به صورت دالبر برش خورده است و طرح افقی پارچه در قاب پرده در تضاد با خطوط عمودی طرح در پرده اصلی بر زیبایی آن افزوده است. استفاده از خطوط طرح پارچه در قاب پرده هایی با برش ساده می تواند به آنها جذابیت و زیبایی ببخشد. به خاطر داشته باشید كه صرفنظر از مدل قاب پرده، ابعاد آن را متناسب با اندازه پرده اصلی در نظر بگیرید و از انتخاب قاب پرده های باریك برای پرده های بلند و یا قاب پرده ای پهن برای پنجره ای كه پرده ای كوتاه دارد، بپرهیزید. نسبت اندازه قاب پرده به پرده اصلی باید حدوداً یك به شش باشد و ارتفاع قاب پرده نباید بیش از یك ششم ارتفاع پرده اصلی در نظر گرفته شود.

با استفاده از قاب پرده گاه می توان ابعاد پنجره را نیز تحت تأثیر قرار داد و اصلاح نمود. به عنوان مثال برای بلندتر جلوه دادن یك پنجره می توان قاب پرده ای پهن برای آن در نظر گرفت و آن را با فاصله نسبتاً زیادی از لبه پنجره در بالای آن نصب كرد. از آن جا كه قاب پرده محل نصب چوب پرده و فضای خالی میان چوب پرده و پایه چوبی قاب را می پوشاند, بیننده هرگز متوجه ابعاد اصلی پنجره و تفاوت آن با ابعاد پرده نخواهد شد. همچنین قاب پرده ای با پوشش پارچه ای كه خطوط افقی دارد پنجره را پهن تر می نمایاند، به خصوص اگر لبه پایین قاب پرده به صورت دالبری برش خورده باشد.

هنگام انتخاب مدل قاب پرده به خصوصیات و ویژگی های معماری و مدل پنجره نیز توجه كنید. برای نمایش و تأكید بر روی ویژگی و مدل بالای پنجره كه پس از نصب پرده پوشانده خواهد شد می توانید قاب پرده را به شكل آن, مدل دهید. این روش به عنوان مثال در پنجره هایی كه قسمت بالای آنها به صورت قوسی و آرك است، مناسب بوده و تهیه قاب پرده ای با فرم آرك بالای پنجره می تواند فرم پنجره را برای بیننده تداعی كند. در مواردی كه پنجره ، خود فاقد هر فرم و ویژگی خاص است نیز می توانید با نصب یك قاب پرده مدل دار این كاستی را جبران كنید و به آن ویژگی و زیبایی خاصی ببخشید.

 

 

برای آن كه قاب پرده نمایی زیباتر داشته باشد، می توانید قبل از كشیدن روكش پارچه ای بر روی تخته های قاب، ابتدا آن را با یك لایه پشم شیشه نازك بپوشانید و سپس روكش پارچه ای را بر روی آن بكشید. به این ترتیب از خشكی چوب در نمای قاب پرده كاسته می شود و قاب، ظاهری فاخرتر و زیباتر می یابد. همچنین می توانید از نوارهای ریشه دار و یا تزیینی دیگر برای زینت بخشیدن مضاعف به قاب پرده های ساده بهره بگیرید و با دوخت این نوارها به لبه پایین قاب بر زیبایی آن بیفزایید. اگر قصد دارید از قاب پرده در یك مجموعه پرده والان دار به منظور تزیین بیشتر و ایجاد نمایی فاخرتر استفاده كنید، یك قاب پرده باریك و ساده ساخته ، بر روی چوب پرده نصب كنید تا چوب پرده مربوط به پرده اصلی و والان آن را پوشانده و نمایی تمیز و مرتب به آن ببخشد. در تصویر شماره ۵ ملاحظه می كنید كه گاهی می توان قاب پرده را در وسط ، مانند یك والان جمع كرد و به آن نمایی تزیینی تر بخشید. در این جا قاب پرده بلندی را می بینید كه با یك بند پارچه ای از پارچه ی حاشیه پرده اصلی و قاب پرده در وسط جمع شده و به صورت یك والان در آمده است.

نظرات (2)

  1. تعبیر خواب (آرشیو)

قاب پرده خیلی جالب بود.

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
  1. تعبیر خواب (آرشیو)

خيلي جالب بود فقط اموزشها گاهي كم توضيح داده شده متشكرم

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - درمان با طب فشاری

insert_link

local_library آموزش یوگا - آموزش كلاسیك آسانا های یوگا

insert_link

local_library دستورالعمل های استيل شروع ، قدمها و پرتا

insert_link

local_library هاله ی خود را پالایش کنید