نكته هاى مفید درباره پرده

 

پرده از جایگاه مهمى در دكوراسیون  هر فضایى برخوردار است و بخش چشمگیرى از سطوح دیوارها را اشغال مى كند. برخى پرده را لباس خانه مى دانند از این رو دانستن نكته هاى ظریف اما مهم درباره انتخاب پرده مى تواند شما را در تهیه پرده مناسب براى منزلتان یارى دهد.

در هر خانه پنجره هاى متعددى در ابعاد و به اشكال مختلفى وجود دارند كه هر یك باید با پرده اى متناسب با ویژگى هاى خاص خود پوشانده شوند. هنگامى كه قصد دارید پرده اى براى یك پنجره انتخاب كنید باید مدلى را برگزینید كه هم به لحاظ زیبایى و هم از نظر كاربردى براى آن پنجره و دكوراسیون اطرافش مناسب باشد. مدل پنجره خود یكى از عوامل متعددى است كه در انتخاب پرده باید در نظر داشت. بلندى یا كوتاهى، عریض بودن یا باریكى پنجره، نحوه باز و بسته شدن آن و چگونگى و محل قرار گرفتن آن در دیوار، برخى از اطلاعاتى هستند كه تصمیم گیرى ما درباره مدل پرده را تحت تأثیر قرار مى دهند. مدل انتخابى شما براى پرده باید امكان باز و بسته شدن راحت پنجره ها و درهاى شیشه اى را فراهم كند و مدل پرده نباید موجب ایجاد اشكال و مزاحمت در این امر شود. مثلاً براى پنجره هایى كه رو به داخل باز مى شوند، باید چوب پرده اى بلندتر از عرض پنجره در نظر گرفت تا بتوان هنگام نیاز به باز كردن پنجره، پرده ها را كاملاً به دو طرف پنجره هدایت كرده و جمع كرد. به این ترتیب پنجره آزادانه باز و بسته مى شود.

بلندى یا كوتاهى، عریض بودن یا باریكى پنجره، نحوه باز و بسته شدن آن و چگونگى و محل قرار گرفتن آن در دیوار برخى از اطلاعاتى هستند كه تصمیم گیرى ما درباره مدل پرده را تحت تأثیر قرار مى دهند. مدل انتخابى شما براى پرده باید امكان باز و بسته شدن راحت پنجره ها و درهاى شیشه اى را فراهم كند و مدل پرده نباید موجب ایجاد اشكال و مزاحمت در این امر شود.

اگر پنجره در فرورفتگى دیوار قرار گرفته باشد مى توان پرده را درون این فرورفتگى یا بیرون از آن نصب كرد. اما نصب پرده در داخل فرورفتگى و در نتیجه فاصله بسیار كم آن با پنجره، اگرچه به زیبایى پرده و پنجره مى افزاید اما مانع عبور بخش اعظم نور می شود و فضا را تاریك مى كند. همچنین در این صورت پرده باید از ابعاد قاب پنجره پیروى كند. در مقابل، نصب پرده در بیرون از قاب فرورفتگى دیوار این امكان را به ما مى دهد كه پرده را به طور كامل به دوطرف پنجره بکشیم و جمع كنیم و در مواقع لازم از نور بیشترى بهره مند شویم؛ همچنین مى توانیم بنا به سلیقه خود و متناسب با دكوراسیون اتاق از پرده هاى بلند براى پنجره هاى كوتاه نیز استفاده كنیم. اگر در زیر پنجره رادیاتور شوفاژ نصب شده است بهتر است آن را با پرده، به خصوص پرده ضخیم، بپوشانیم زیرا در زمستان مانع انتشار گرما در محیط اتاق خواهد شد.

در چنین مواردى مى توان از یك پرده بلند دوتكه و در صورت تمایل والان از جنس آن استفاده كرد كه در دو طرف پنجره جمع مى شوند و در قسمت وسط از یك سایبان  كه در مواقع لازم بسته شده و پنجره را مى پوشاند بهره گرفت.

چنانچه بودجه محدودى در اختیار دارید انتخاب مقدار بیشترى پارچه ارزان قیمت بهتر از مقدار كمترى پارچه گران قیمت است. زیرا از پارچه ء بیشتر مى توان پرده اى پُرچین تر دوخت و پرده پُرچین  تر همواره نمایى زیباتر خواهد داشت.

دوخت پرده هاى دولایه از پارچه هاى رنگین، به اتاق هایى كه طراحى و دكوراسیون رنگینى دارند زیبایى بیشترى مى بخشد. این پرده ها را به صورتى جمع كنید كه لایه زیرین نیز دیده شود.

در اتاق هایى كه از نور شدید آفتاب برخوردارند در زیر پرده از سایبان استفاده كنید و چنانچه از پرده هاى رنگین استفاده مى كنید یك آسترى در زیر پرده نصب كنید تا از رنگ پریده شدن پارچه اصلى پرده بر اثر شدت نور آفتاب جلوگیرى كند. این آسترى ممكن است به پشت پرده دوخته شود و یا از چوب پرده دیگرى در زیر آن آویزان باشد. دوخت آسترى به پشت پرده اصلى همچنین موجب سنگین تر شدن پرده و زیباتر شدن نماى ظاهرى آن مى شود. اما آسترى هاى جدا موجب دیرتر كثیف شدن پرده اصلى مى شوند زیرا دوده اى را كه از شكاف پنجره به داخل راه مى یابد جذب می کنند و مانع رسیدن آن به پرده اصلى مى شوند.

اگر به خانه دیگرى نقل مكان مى كنید و پرده هاى قبلى شما براى پنجره هاى خانه جدید كوتاه هستند مى توانید با افزودن نوارهایى از پارچه اى به رنگ متناسب به پایین پرده و دوخت والانى از این پارچه ارتفاع آن را به میزان دلخواه برسانید. گزینه دیگر این است که هنگام جابه جایی به منزل جدید، پرده های قبلی خود رابه خریدار خانه تان بفروشید و پرده های خانه جدید را هم از فروشنده بخرید.

روزنامه شرق

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library نکاتي درباره رژ لب

insert_link

local_library آيا پينت بال يک ورزش است ؟ (همه چیز دربا

insert_link

local_library درباره پینت بال

insert_link

local_library معرفی انواع پرده و چگونگی به كاربردن آنه