نی سیاه

نی سیاه  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
● نام علمی: phyllostachys nigra
اگرچه شاخ و برگ این گیاه بسیار جالب است اما این تنه‌های نی است که آن را بسیار محبوب کرده است. توده‌های بالغ این نی بدنه‌هائی ضخیم، راست، ایستاده و بسیار قوی دارند که بعد از بارش باران تیره‌تر و زیباتر می‌شوند.
شروع رشد این گیاه به کندی صورت می‌گیرد اما زمانی‌که ریشه‌ها به‌طور دائم مستقر شدند، سرعت رشد به سرعت افزایش می‌یابد هر گیاه می‌تواند تا ۸ متر بالا برود و پهنای آن نیز می‌تواند بعد از ۶ تا ۸ سال به ۱ متر برسد، البته در صورتی‌که نیازهای خاص گیاه برطرف شود. 
نی سیاه، مکان‌های آفتابی با خاک غنی و مرطوب و باد پناه و دور از مسیر رفت و آمد مردم را می‌پسندد. اگر نی سیاه در معرض باد کاشته شود برگ‌ها به شدت می‌ریزند، و حواشی برگ‌ها تیره شده و گیاه ظاهر زشت و نامطلوبی پیدا می‌کند. این نی در طول عمر به مقادیر فراوانی آب نیاز دارد. تغذیه‌ و کوددهی از ابتدای فصل رشد تا اوایل ابستان صورت می‌گیرد و بهتر است از مخلوط خون، ماهی، استخوان در اطراف پایه گیاه استفاده شود، این کار هر ۴ هفته یکبار صورت می‌گیرد.
برای مشاهده رنگ زیبای ساقه‌ها و نمای بهتر آنها، برگ‌های پائینی تا ارتفاع ۱ متری حذف می‌شوند. ساقه‌های باریک و ضعیف را به محض پدیدار شدن باید قطع کنیم. با این کار اطمینان حاصل می‌شود که آب و موادغذائی فقط به گیاهان برتر و مرغوب‌تر می‌رسد. نی‌های تازه روئیده که در ابتدا کاملاً سب زهستند، به‌تدریج بعد از اینکه به ارتفاع کامل رسیدند به رنگ سیاه درمی‌آیند. جهت تسریع در روند سیاه شدن ساقه‌ها می‌توان آنها را در ارتفاع ۵/۲ متری قطع کنیم. این کار به هیچ وجه صدمه‌ای به گیاه نمی‌رساند و حاصل آن یک گیاه کوتاه‌تر است که مدیریت آن بهتر صورت می‌گیرد و برای یک باغ کوچک نیز مناسب خواهد بود. 
خاک مناسب برای کاشت نی سیاه: در خاک رسی، غنی از کود حیوانی و حاصلخیز بهترین نتیجه حاصل می‌شود.
● مکان کاشت 
آفتاب کامل و یا سایه کم نیاز دارد و در برابر باد باید محافظت شود. 
● نیاز آبی:
دسترسی به آب دائم ضروری است و اصلاً نباید خشک شود. 
● مراقبت و نگهداری: 
برگ‌های پیر و قهوه‌ای حذف شوند. این گیاه بعد از استقرار مراقبت‌ و نگهداری کمی نیاز دارد. 
● آفات و بیماری‌ها: 
شپشک‌ها در بهار و تابستان مشکل‌ساز هستند. رشد جدید گیاه بایستی به‌طور منظم بررسی شود و به‌محض دیدن اولین علایم لکه برگی، سمپاشی صورت گیرد.
 
 
 
  نشریه بین المللی فنی و مهندسی سیمای محیط

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید