سگ

مهمترین نکات تربیت سگ و ابزار آن | آموزش سگ

نکاتی که باید بدانیم تا سگ هایمان را به درستی تربیت کنیم و تعاملی سازگار داشته باشیم

مهمترین نکته در خصوص تربیت سگ ها وجود دارد یکنواختی در عمل مهمترین جزء آن است یعنی تکرار و تکرار

حال به بررسی نکات می رسیم:

شما نمی توانید سگی را تربیت کنید در حالیکه توجه شما به این موضوع قابل قبول نباشد زمان آموزش و تربیت نباید طولانی باشد

1- هر روز زمان مشخصی را برای تربیت در نظر بگیرید زمان آموزش نبایست نامنظم و بی قاعده باشد شما نمی توانید سگی را تربیت کنید در حالیکه توجه شما به این موضوع قابل قبول نباشد زمان آموزش و تربیت نباید طولانی باشد، نباید بیش از ده الی پانزده دقیقه باشد،این زمان را تنها به تربیت سگ اختصاص دهید و آن را به بازی نکشانید .


2- بخاطر داشته باشید که شما ریاست  گله را به عهده دارید در زمان آموزش یکنواخت عمل کنید به کارهای دیگر مشغول نشوید تون صدای خود را قوی کنید این نکات به توله می آموزد که زمان آموزش با سایر زمانها اعم از زمان غذا خوردن زمان بازی زمان اجابت مزاج و سایر فعالیتها متفاوت است به عنوان رئیس گله به خاطر داشته باشید که در الگوی مادری آموزش بدون خشم و عصبانیت انجام می شود .


3- از آموزشهای منطقی و با اهداف مشخص بهره بگیرید قبل از آنکه جلسه آموزش و تمرین را برگزار کنید با خود مشخص نمائید توقع چه نوع اعمالی را دارید آموزش را مرحله به مرحله و آن هم با کارهای کوچک شروع نموده و ادامه دهید می توانید به سایر اعضای خانواده توضیح دهید که امروز چه نوع تمرینی را با توله انجام می دهید و از آنها بخواهید که با عدم ارائه آموزشهای دیگر باعث گیج شدن حیوان نشوند بخصوص کودکان و افراد بیش از حد دلسوز می توانند با دستورات ناصحیح و یا بازیهای نا مناسب تعلیم و تربیت شما را مخدوش سازند .


4- در هر جلسه فقط یک تمرین را کار کنید نباید توله را با ارائه دستورات جدید و متنوع گیج کرد هنگام مرور تمرینات نیز هر گاه سگ دستور شما را صحیح اجرا کرد ضمن تشویق نمودن و دادن یک جایزه به سراغ تمرین بعدی بروید زیرا اجرای یک دستور به صورت مکرر باعث خستگی سگ می شود همواره زمان تمرین را از زمان بازی جدا کنید مطمئن باشید که توله این زمان را بخوبی درک می کند.

 زمان تغذیه توله را بطور منظم اجرا کنید تغذیه سگهای جوان باعث اجابت مزاج در آنها می گردد
5- سگ را تشویق کنید .

در تمام مراحل تربیت داخل خانه از جایزه دادن و تشویق کردن غافل نشوید با جایزه دارند و رفتارهایی انجام دهند تا از شما جایزه بگیرند انجام کارهایی که جایزه داشته باشند تقریبا در تمام سگها غریزی است 


6- زمان تغذیه توله را بطور منظم اجرا کنید تغذیه سگهای جوان باعث اجابت مزاج در آنها می گردد نوشیدن آب نیز به سرعت باعث ادرار کردن در آنها می شود فشار اضافی بر مثانه یا روده بزرگ ناشی از خوردن و نوشیدن باعث تولید مدفوع و ادرار بیشتر در توله می گردد .


7- از توالتهای یکسانی استفاده کنید سگهای بزرگتر می توانند زمانی که برای قدم زدن همراه شما از خانه خارج شده اند خود را تخلیه کنند اما یک توله باید در زندگی خود تابع یکنواختی باشد .

برای آموزش توالت کردن ابتدا باید از زمان اجابت مزاج آگاهی یابد البته این عمل بیشتر بعد از خوردن غذا یا نوشیدن آب رخ می دهد اما می تواند بعد از یک بازی طولانی یا صبح زود و یا آخر شب نیز اتفاق بیافتد .


- چندین نشانه خاص می تواند نشان دهنده نیاز به اجابت مزاج سگ  می باشد 

هیچگاه توله را در زمان جدا سازی تنبیه یا مجازات نکنید در این مرحله با دادن پیامهای پیچیده توله را گیج نکنید
الف – بی تابی 
ب- فن و فنون یا بو کردن اطراف برای ردگیری بو به عنوان جاییکه قبلا به انجا رفته است در این رابطه تمیز کردن و بی بو کردن محلهایی که قبلا اشتباه در انجا اجابت مزاج کرده است .
ج- آویزان شدن به در و نگاه کردن به شما به طوریکه توجه شما را جلب کند اگر علائم فوق را مشاهده کردید حتی اگر توله برای اجابت مزاج قوز کرده است به سرعت اما به آرامی آن را بلند کرده و به محل مخصوص اجابت مزاج ببرید حتی اگر بطور تصادفی به محل صحیح رفت صبر کنید تا توالت کردن به اتمام برسد او را به خوبی تشویق کنید یا جایزه دهید جایزه که یکی از مهمترین چیزها در زندگی توله های جوان محسوب می شود کمک می کند که توله برای توالت به محل صحیح خود برود .

-برای تغذیه توله ها از یک غذای با کیفیت و هضم آسان استفاده کنید استفاده از استخوان در این سن باعث می گردد تا توله ها به یبوست مبتلا گردند دفع مدفوع سفت و سخت برای توله ها دشوار است .

-از تغییر ناگهانی جیره غذایی پرهیز نمائید زیرا باعث اسهال و یا استفراق می شود 
- غذای روزانه بصورت یکجا در اختیار توله قرار ندهید توله را می بایست 3 الی 4 بار در روز تغذیه کرد 
- هیچگاه غذای توله جوایز خوراکی را داخل آشیانه توله قرار ندهید اینکار باعث کثیفی و بدبویی آشیانه می شود 
- زمان تغذیه و زمان بیرون بردن توله را تغییر ندهید منظم رفتار کردن باعث می شود که تربیت توله آسان تر گردد 
- چنانچه توله به اشتباه در محل دیگری ادرار یا مدفوع کرد به سرعت آنجا را تمیز کرده و بوی آن را از بین ببرید تا از تکرار این عمل جلوگیری گردد

8- هیچگاه توله را در زمان جدا سازی تنبیه یا مجازات نکنید در این مرحله با دادن پیامهای پیچیده توله را گیج نکنید .
 
9- تربیت به آشیانه خود رفتن ( در صفحات بعد توضیح داده خواهد شد ) می تواند کمک بسیار زیادی به شما نه تنها در تربیت سگ نماید بلکه به مطمئن ترین شکلی او را به خانه جدیدش آشنا سازد استفاده از قفس آشیانه یا لانه باعث می گردد که سگ اولین رفتارهای خود را بیاموزد که در این محلها بخوابد و استراحت نماید و آن را کثیف نکند زمانی که سگ شما در آشیانه خود به سر می برد به طور غریزی آنجا را کثیف و ژولیده می کند اما چنانچه شما بلافاصله توله را به توالت مخصوص خود ببرید شما این رفتار غریزی بعنوان یک رفتاری تربیتی استفاده کرده اید 

ابزارهای تربیت سگ:

برای تربیت سگ ها ابزارهای زیادی وجود دارد. برای آموزشهای فرمانبرداری، یک قلاده همراه تسمه یا زنجیر کوتاه دستی کفایت می کند. برای آموزشهای دیگر ممکن است ابزارهای دیگر لازم شوند.

 البته این ابزار بیشتر برای سگ های نگهبان و یا پلیس استفاده می گردد ودر منزل همون چند برگ کاغذ  و ابراز ناراحتی کفایت می کند.

انواع قلاده آموزشی یا قلاده تربیت سگ:

یکی از پراستفاده ترین ابزارهای تربیت سگ می‌باشد. مدلهای بسیار زیادی در بازار وجود دارد ولی به طور کلی می‌توان آنها را به اقسام زیر تقسیم نمود:

قلاده شوک:

 این قلاده به صورت زنجیر و یا قلاده ای است که با کشیدن تسمه تنگ می شود. با  فشار یک ضرب به سگ، نبایدها را مشخص می‌کنیم. این قلاده بسیار ارزان و به راحتی قابل استفاده می‌باشد و برای تربیت سگ به شما بسیار کمک می کند.

 قلاده خاردار:

 در واقع همان قلاده شوک با خارهایی رو به داخل است که به گردن سگ فشار می  آورد، این قلاده خطرناک است و حتما مربی باید استفاده کند. این قلاده از قلاده شوک گرانتر است.

قلاده الکتریکی از راه دور: 

از راه دور کنترل می شود، در بعضی از مدلها،  قابلیت کنترل ولتاژ شوک،  همراه با لرزش را نیز دارا می‌باشند و قیمتی خیلی بیشتری دارند.

قلاده الکتریکی از راه دور یکی از لوازم مورد نیاز جهت تربیت سگ می باشد

استفاده از توپ برای تربیت سگ:

سگها علاقه بسیار زیادی به توپ نشان می‌دهند. یکی از برنامه‌های تربیتی سگ ها این است که سگها تمرکز کردن را به خوبی یاد گیرند تا در محیطهای شلوغ بتوانند کارشان را به خوبی انجام دهند. 

تاگ:

نوعی لباس محافظ دست مربی است که بسیار مورد استفاده مربیان قرار می‌گیرد. این محافظ، برای تربیت سگ های نگهبان و تربیت سگ پلیس استفاده می‌شود.

جنس این محافظ معمولا از کتان یا نمد و یا چرم می‌باشد و دست مربی را در مقابل گاز سگ محافظت می کنند. مربی برای اینکه به سگ آموزش دهد که چطور از دندانهایش استفاده کند دست خود را در معرض دندان سگ قرار می دهد.استفاده از تاگ باعث می شود که مربی در حین تربیت سگ آسیب نبیند

 یک محافظ کامل است که شامل شلوار و پیراهن حفاظت و حفاظت دست و پا می‌باشد. این لباس از جنس الیاف مقاومی درست شده

لباس حفاظت برای تربیت سگ:

یک محافظ کامل است که شامل شلوار و پیراهن حفاظت و حفاظت دست و پا می‌باشد. این لباس از جنس الیاف مقاومی درست شده که مربی را بطور کامل از فشار دندانهای سگ  نگهبان محافظت می‌کند و باعث می شود در حین آموزش و تربیت سگ مربی آسیب نبیند.

 منابع:

کلبه کیفیت

بیتوته

آموزش سگ- قسمت هشت و نه

درس هشتم : ایستادن– صبرکردن

برای تعلیم ایست یا توقف می بایست که حیوان را در حالی که قلاده بسته شده است در وضعیت نشسته قرار داد وسپس دستور

ایست را داد و در این حال کف دست چپ را در جلوی پوزه قرارداده و قدم به قدم از وی دور شوید و دستور را تکرار نمائید . 10 الی

20 ثانیه حیوان باید دراین حال بماند و سپس آزادش سازید .

به تدریج این زمان و فاصله را افزایش دهید تا زمانی که با ارائه دستور ایست حداقل سه دقیقه صبرکند . بتدریج دامنه فاصله گرفتن

را افزایش دهید تا حدود 5/4 متر از او فاصله داشته باشید . تشویق سگ در این زمان حائز اهمیت است.

یک نکته ضروری که باید به آن توجه داشت این است که سگ با آنچه شما می گوئید یا آن را چطور می گوئید و آنچه خود در زمان گفتن آن انجام می دهید کاملا آشنا گردد .

این دستور را باید با یک صدای رسا و شفاف ابراز نمود و حتی در این حال می توانید انگشت سبابه خود را بلند نموده و در حین اشاره کردن دستور ایست را به او بگوئید . پس از تکمیل این آموزش می توان حیوان را با آموزش های قبلی یعنیحرکت بنشین و ایست تمرین داد .

در اجرای این دستورات باید مهربان و قاطع بود و به دور از خشم آموزش حیوان را کامل کرد .

 حمایت سگ از صاحبش یک غریزه حیوانی است منتها باید در این مورد با وهم تعلیم داده شود که در موقع خطر

درس نهم : هجوم و حمله

 

حمایت سگ از صاحبش یک غریزه حیوانی است منتها باید در این مورد با وهم تعلیم داده شود که در موقع خطر . خطر را حس کند

و در مواقعی که غفلتا به صاحبش حمله و تجاوز می شود چگونه از او دفاع کند و او را یاری نماید و این آموزش جزء تعلیمات ضروری

برای سگ خصوصا برای سگهای محافظ می باشد .

 

در شروع تعلیم باید ابتدا سگ را با پوزه بند مجهز نمود و سپس با یک دشمن ساختگی و فرضی که از اشخاص نا آشنا انتخاب

شوند یک نزاع و کتک کاری ساختگی بوجود آورد - در این موقع سگ روی غریزه ذاتی اش حمله را آغاز می کند ولی مربی باید

مواظب ناحیه گلو و سر هدف ( دشمن ساختگی ) باشد و با کلمات تحسین آمیز باید سگ را تشویق و یاری نمود .

 

حمله به قسمت سینه و گلوی دشمن ساختگی را از طرف سگ نباید منع نمود بلکه او را باید ترغیب نمود زیرا به این ترتیب او یاد

می گیرد که در مقابل دشمن حقیقی و یا قاتل مستقیم به چاقو و اسلحه او حمله ننماید و خطر را دفع کند و بتواند گردن و یا سینه

اش را بگیرد و محکم نگاه دارد .

سگ همیشه به مواضعی حمله می کند که در موقع تعلیم یاد گرفته است و نتیجه اش از طرف صاحبش مورد رضایت واقع شده و

تشویق گردیده است . یاد دادن این درس به طریق مذکور برای سگها خیلی آسان است لکن مشکل تعلیم اجرای دستور ترک حمله

است که با شنیدن دستور" ول کن" از طرف صاحبش او باید بلافاصله و بدون تامل و درنگ دشمن را رها کند .

تمرین این درس را باید در اوائل با بند قلاده انجام داد که چنانچه با شنیدن کلمه "ول کن" دستور را انجام نداد بتوان با کشیدن بند

قلاده او را به این کار تفهیم نمود .

این تمرین باید قدری ادامه یابد که بمحض شنیدن کلمه " ول کن" سگ بدون معطلی دستور را انجام دهد و در حقیقت کلمه " ول کن" در او اثر سحرآمیزی داشته باشد که بدون اراده انجام دهد . قبل از اینکه به تعلیمات دیگری بپردازید باید کاملا مطمئن باشید که این درس و عمل "ول کن" را در موقع حمله قطعا و فورا انجام میدهد و بلافاصله می آید نزد صاحبش می نشیند و یا میخوابد .

 

سگ

سَگ (نام علمی: Canis lupus familiaris)

یکی از زیر رده‌های خانگی گرگ‌ها و پستانداری از راستهٔ سگ‌سانان است. این واژه برای هر دو گونهٔ خانگی و شکاری و گاهی اوقات برای گونه‌های وحشی نیز به کار می‌رود. سگ خانگی یکی از حیوانات کاری و نیز هم‌نشین انسان‌ها بوده و هست. همچنین در بعضی فرهنگ‌ها از سگ به عنوان یک منبع غذایی استفاده می‌شده‌است.

سگ‌ها شامل صدها گونهٔ متفاوت می‌شوند. ارتفاع آن‌ها از سطح زمین تا بین دو کتف از چند اینچ در گونهٔ شی‌هواهوا تا چند فوت در سگ تازی ایرلندی متغیر است. رنگ آن‌ها نیز از سفید تا سیاه و از قهوه‌ای تیره تا روشن با طرح‌های مختلفی متغیر است. پوشش آنها نیز از بسیار کوتاه تا  چند سانتی متر متفاوت است، از موی خشن تا پشم صاف، مجعد یا نرم.

تاریخچه

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سگ‌ها دست کم در حدود پانزده هزار سال پیش از گرگ‌ها اهلی شده‌اند، اما با معیار قرار دادن شواهدی که از فسیل‌ها و از آزمایش دی‌ان‌ای به دست آمده‌است سگ‌ها از یک صد هزار سال پیش اهلی شده بودند. تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که از اهلی شدن سگ‌ها زمان کمتری می‌گذرد و سگ‌ها از اهلی کردن سگ‌های وحشی که از قبل از گرگ‌ها منشعب شده بودند به وجود آمده‌اند. سگ‌ها دو نوع کلی دارند. (سگ‌های شکاری و سگ‌های خانگی).

منشاء سگ‌ها

سگهای اهلی همانند روباه ،شغال ، گرگ و دینگو متعلق به خانواده گوشتخواران می باشند. دینگو نوعی پستاندار است که از نظر جایگاه بین اجداد سگ و پریا قرار دارد. ارتفاع آن 50 سانتی متر بوده ، به رنگ قرمز تا حنائی روشن یافت می شود. اولین اعضای خانواده سگ سانان حدود 25 میلیون سال قبل در شمال آمریکا رفتند ، روباه‌ها از این گروه مشتق شدند. سابقه نگهداری سگ‌ها در اروپا به حداقل 10 هزار سال قبل بر  میگردد.بیشتر شواهد نشان می دهد که اصلیت سگ‌های اهلی منسوب به آفریقا و آسیا است و از آنجا به همراه مهاجرین به اروپا آورده شده اند . سابقه اهلی کردن سگ در جنوب غربی آسیا به 20 هزار سال قبل برمی گردد.دانشمندان در مورد اینکه  اجداد وحشی سگ‌ها ، گرگ ، شغال ، یا دینگو بوده است اختلاف نظر دارند. هر چند که در مورد این نکته که گرگ و احتمالا شغال در خانواده سگ‌ها قرار دارند متفق القول هستند. گروهی بر این عقیده اند که تمام سگ‌ها از پستاندار اولیه به نام maicid که بیش از  50 میلیون سال قبل می زیسته است مشتق شده اند.گروهی دیگر نوعی گوشتخوار به نام Canis Ferus را که منقرض شده است ، منشا سگ‌های اهلی می دانند اما مدارکی دال بر وجود این گوشتخوار به دست نیامده و این تنها یک فرضیه  است.

منشا نژادهای سگ

همان طوری که در طبیعت ، تمامی موجودات زنده خودشان را با شرایط محیطی و تغییرات آب و هوایی وفق می دهند هیچ شکی وجود ندارد که سگ‌ها نیز که در مراحل اولیه در نقاط مختلف جهان به وجود آمدند خودشان را با این شرایط سازگار کرده باشند . سگ‌های تازی اولیه برای نواحی بیابانی و جلگه ای و سگ‌های مستیف برای نواحی کوهستانی و جنگلی سازش یافتند. موتاسیون (جهش) موجب افزایش تعداد گونه‌ها شد و بتدریج این گونه‌ها آگاهانه توسط انسان به کار گرفته و پرورش داده شد. جمجمه‌ها و استخوان‌های یافت شده از عصر حجر نشان می دهد که حد اقل چهار نوع سگ در اروپا وجود داشته است که از نظر جثه و شکل جمجمه با هم تفاوت  داشتند.دور از واقعیت خواهد بود اگر تصور کنیم که انسان در ایجاد این چهار گونه دخالتی داشته است. منشا این چهار گونه ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال در بعضی موارد از گرگ و در مواردی دیگر از شغال مشتق شده اند. همچنین  ممکن است از حیوان دیگری که به طور مستقل از سایر حیوانات تکامل یافته است به وجود آمده باشند.

 

آموزش تربیت سگ - قسمت اول

ازسن شش ماهگی سگداخل دوره جوانی توام با بی ادبی وخشونت میشود وازهمین موقع است که سگ را باید برای تربیت به مدرسه فرستاد ویا شخصا اورا تعلیم داد

زیرا دراین سن دیگرسگ دوره بچگی خود را پشت سرگذاشته وبایستی تمنیات آن دوره را بکلی ازیاد ببرد وبتدریج برای دوره رشد وزندگی آماده ومهیا گردد وبرای این منظوربایستی به نکات زیرتوجه نمود:

تعلیم دروس همه روزه باید دنبال شود ولی مدت تعلیم نباید درهردفعه بیش از15 دقیقه طول بکشد زیرا زیادترازاین مدت سگ خسته وپژمرده می شود.

هرروز دستورروز قبل باید تکرارشود. نواقص ومعایبش با صدای خشن گوشزد گردد. نام حیوان همیشه باید بعدازکلمه درس: (بنشین. بیا وامثال آن ) ذکرشود. مثلا" بنشین فیدل" و یا " بیا ژاکی" وامثال آن .

هیچگاه ودرهیچ زمان ودرتحت هیچ شرایطی نباید درموقع تعلیم وتربیت سگ وتمرین دروس حوصله را ازیاد برد. نباید هیچگاه من غیرحق وبی موقع اورا تنبیه ویا با خشونت رفتارنمود.

انتخاب نوع قلاده بستگی به سلیقه ویا نوع نژاد وجثه سگ دارد که مثلا قلاده ازنوع چرمی ویا زنجیرگردن انتخاب شود. فقط قلاده ازنوع زنجیررا نباید برای سگهای ظریف انتخاب نمود زیرا موجب درد وناراحتی حیوان می شود. قلاده را باید طوری به گردن سگبست که زیاد خفت وتنگ نباشد وبراحتی درگردن حیوان بچرخد.

هیچ وقت بجای قلاده که احیانا پاره شده است ازنخ ویا ریسمان وطناب وامثال آن استفاده نکنید 

این درس خیلی مهم ودرعین حال خیلی ساده وتعلیم آن آسان است. تعلیم نشستن باید دررگ وخون حیوان عجین شود. کلیه بنشین بایستی مانند کلمه سحرآمیزی حیوان را با کمال قدرت درهرحال که هست درجایش بنشاند. فراگرفتن این درس مخصوصا ازجهت حفظ جان حیوان درخیابان ومعابرو رفت وآمد اتومبیل ها بسیارمهم وضروری است .

طریقه تعلیم

ابتدا سگرا درطرف چپ خود قرارمی دهید وزنجیرگردنش را با دست راست میگیرید بطوریکه قبلاهم ذکرشد سگبایستی درموقع تعلیم تمام دروس درطرف چپ مربی واقع گردد این یک سنت قدیمی است که مربیان اولیه مخصوصا پرورش دهندگان سگهای پلیس ضمن نشریه ای توصیه وترویج نموده اند.

باین طریق که سگ پاسبان را همیشه طرف چپ وبا دست چپ هدایت می کردند ودست راست را برای استعمال اسلحه آزاد می گذارند وازآن موقع طرف چپ طرفی است که بایستی سگ درآنطرف قرارگیرد. وما هم برای اینکه ازاین سنت پیروی کنیم طرف چپ را برای تعلیم سگ انتخاب می نمائیم . زنجیرقلاده را طوری نگاهدارید که درمواقع لزوم بتوانید با کشیدن آن حیوان را تنبیه نمائید سپس با دست چپ بطورملایم به گرده حیوان اندکی بطرف پایین فشاربیاورید ودرهمان لحظه کاملا واضح وآشکاروبا صدای آمرانه وبلند بگوئید بنشین ونام حیوان را بلافاصله ذکرکنید وبه این شکل حیوان می فهمد که درس را صحیح انجام داده که مورد تشویق قرارگرفته است .

اگرسگ بعوض اینکه روی پاهایش بنشیند خودش را روی زمین پهن کرد نباید دیگربا دست فشارداد بلکه بایستی با کمک انگشتان پنجه های حیوان را مانند چنگال روی زمین قراردهید وبه این طریق نشستن روی پاها را به اوبیاموزید. بعد ازاینکه سگ با این درس تاحدی آشنا شد به تدریج تمام وسائل تعلیم این درس ازقبیل کشیدن زنجیرویا فشاربا دست به گرده حیوان متروک می گردد وبعد ازتمرین های مکررملاحظه می شود که حیوان بمحض شنیدن کلمه بنشین بدون استعانت مربی خود بخود درجایش می نشنید. بایستی ازفحش دادن وخشونت وتنبیه کردن درموقع تعلیم کاملا بپرهیزید فقط با حوصله وبردباری ونوازش میتوان تعلیم را کاملا صحیح انجام گردد.

 

آموزش تربیت سگ - قسمت دوم و سوم

این درس خیلی مهم ودرعین حال خیلی ساده وتعلیم آن آسان است. تعلیم نشستن باید دررگ وخون سگ شما عجین شود. کلمه بنشین بایستی مانند کلمه سحرآمیزی حیوان را با کمال قدرت درهرحال که هست درجایش بنشاند.

فراگرفتن این درس مخصوصا ازجهت حفظ جان حیوان درخیابان ومعابرو رفت وآمد اتومبیل ها بسیارمهم وضروری است .

طریقه تعلیم

ابتدا سگ را درطرف چپ خود قرارمی دهید وزنجیرگردنش را با دست راست میگیرید بطوریکه قبلا هم ذکرشد سگ بایستی درموقع تعلیم تمام دروس درطرف چپ مربی واقع گردد این یک سنت قدیمی است که مربیان اولیه مخصوصا پرورش دهندگان سگ های پلیس ضمن نشریه ای توصیه وترویج نموده اند باین طریق که سگ پاسبان را همیشه طرف چپ وبا دست چپ هدایت می کردند ودست راست را برای استعمال اسلحه آزاد می گذارند وازآن موقع طرف چپ طرفی است که بایستی سگ درآنطرف قرارگیرد.

وما هم برای اینکه ازاین سنت پیروی کنیم طرف چپ را برای تعلیم سگ انتخاب می نمائیم . زنجیرقلاده را طوری نگاهدارید که درمواقع لزوم بتوانید با کشیدن آن حیوان را تنبیه نمائید سپس با دست چپ بطورملایم به گرده حیوان اندکی بطرف پایین فشاربیاورید ودرهمان لحظه کاملا واضح وآشکاروبا صدای آمرانه وبلند بگوئید بنشین ونام حیوان را بلافاصله ذکرکنید وبه این شکل حیوان می فهمد که درس را صحیح انجام داده که مورد تشویق قرارگرفته است .

اگرسگ بعوض اینکه روی پاهایش بنشیند خودش را روی زمین پهن کرد نباید دیگربا دست فشارداد بلکه بایستی با کمک انگشتان پنجه های حیوان را مانند چنگال روی زمین قراردهید وبه این طریق نشستن روی پاها را به اوبیاموزید. بعد ازاینکه سگ با این درس تاحدی آشنا شد به تدریج تمام وسائل تعلیم این درس ازقبیل کشیدن زنجیرویا فشاربا دست به گرده حیوان متروک

می گردد وبعد ازتمرین های مکررملاحظه می شود که حیوان بمحض شنیدن کلمه بنشین بدون استعانت مربی خود بخود درجایش می نشنید.

بایستی ازفحش دادن وخشونت وتنبیه کردن درموقع تعلیم کاملا بپرهیزید فقط با حوصله وبردباری ونوازش میتوان تعلیم را کاملا صحیح به اتمام رساند

 



 درس سوم

برای فراگرفتن این درس ازهمان زمان تولگی وشیرخوارگی درسگان استعداد کافی موجود است وازهمان زمان که سگ هردفعه به میل خود بطرف شخص می آید باید گفت: بیا. بیا000 ووقتی که نزدیک آمد خیلی زیادتراز معمول وفزونتراز لازم او را باید نوازش نمود.

واین بهترین وطبیعی ترین طریق تعلیم این درس وآمدن سگ نزد صاحبش می باشد وچنانچه ازهمان زمان شیرخوارگی وتولگی که هنوزموقع تربیت سگ نرسیده است به این ترتیب عمل شود سگ کاملا طبیعی به این کارعادت نموده است وعلاوه براینکه اززحمات تعلیم این درس درآتیه کاسته می شود اصولا با این طریق اجرای فرمان بیا برای سگان عادت ثانوی وفراموش نشدنی وذاتی خواهد گردید.

طریقه تعلیم :

ابتدا سگ را زنجیرقلاده نموده(مخصوصا دراین موقع بایستی ازبند بلند 15 تا 20 متری که قبلا شرح آن داده شده است بجای زنجیراستفاده گردد). سپس باید سگ را تا فاصله ای درحدود طول بند مذکورازمربی دورنمود وباید با صدای بلند گفت : بیا مثلا بیا فیدل! واگردراین موقع حیوان توجهی به فرمان ننمود بایستی اندکی بند قلاده را تکان داد وآهسته بطرف خود کشید. اگرسگ فرمان را خوب اجرا نمود باید فورا او را نوازش کرد واگردراجرای فرمان تاخیرنمود بایستی بوسیله بند قلاده او را آهسته بطرف خود هدایت نمود( ولی نباید حیوان را با زورکشید) ودرهمین موقع بایست با دست راست اورا به آمدن اشاره وترغیب نمود.

فراموش نشود که درموقع ادای فرمان نام حیوان بلافاصله  بعد ازکلمه فرمان گفته شود مثلا: بیا فیدل! درموقع تمرین این درس هیچوقت نباید مربی بطرف حیوان برود زیرا دراین صورت سگ تصورمی کند که تمرین تمام شده است واکثرا نتیجه مطلوب حاصل نمیگردد. موقعی که این درس با کمک بند قلاده انجام شد وشاگرد باهوش تاحدی فراگرفت مدتی هم تمرین باید بدون بند قلاده اجرا گردد وچنانچه دراین موقع درانجام فرمان تاخیرویا لجاجتی نمود بایستی زنجیرپرتاپ را بطرفی پرت نمود وبه حالت قهرچند قدمی ازاو دورشد. مجددا با حوصله زیادتری تمرین را تکرارمی کنیم تا اینکه این درس را بخوبی بیاموزد.