تاریخچه بازیهای کامپیوتری - قسمت هشتم - ثبوت صنعت در دهه ی 1990

ثبوت صنعت در دهه ی 1990
این دهه برای صنعت کامپیوتر و ویدئوگیم دهه ای پربار بود.کل دهه ی 90 را میتوان دهه ی بلوغ این صنعت بعد از 20 سال نگاه به آن به عنوان اسباب بازی، گرایش استیل و داستان بازیها به سبکهای هالیوودی، شرکتها و استدیوهای جدید هنرمند یا سودجو، و عقب نشینی بازندگان(مثل آتاری) از صنعت دانست.
با افزایش قدرت محاسبه ی کامپیوترها و کاهش قیمت آنها، پروسسورهای قدرتمندتری مانند 80386 و Intel 80486، و The Motorola 68030 عرضه شدند و پی سی و کنسولها به تجهیزات رسانه ای، مانند کارت صدا و CD ROMM مجهز گردیدند و زمینه ای برای عرضه ی بازیهای سه بعدی پدید آوردند.
اولین بازیهای سه بعدی از تکنولوژی Flat-Shading(مدل بدون تکسچر) استفاده میکردند. اولین بازی به این تکنیک Starglider 2 و سپس Alpha Waves بود.


Starglider 2-Amiga

 
Alpha Waves

تکنیک فلت شیدینگ برای نسخه ی پایانی بازیها، دیری نینجامید که توسط Wolfenstein 3D از بین رفت. تکنولوژی گرافیکی این بازی زیاد پیشرفته تر از فلت شیدینگ نبود اما این بازی از تکسچرهای کم کیفیتی نیز استفاده میکرد که میتوان آنرا جزء اولین بازی سه بعدی به سبک جدید به حساب آورد.


Wolfenstein 3D


در اوایل دهه، توزیع بازی به صورت Shareware(امتحان:خرید) روش متداولی برای سازندگان کوچک و تازه کار بود. از بین این سازندگان میتوان به Apogee که هم اکنون 3D Realms نام دارد،
Megagames(هم اکنون سازنده ی موتور قدرتمند UE، با نام Epic Games)، و id Software اشاره کرد. این بازیها در فلاپیهای 1/4 5 عرضه میشد که با اختراع فلاپی 3.55، روی این فلاپیها رفت. قیمت این شرورها تنها قیمت فلاپی و قاب بود. بعدا، یک دمو روی سی دیهای همراه با مجلات، و با گسترده شدن وب، این روش به عرضه ی دمو در اینترنت تغییر یافت.

در سال 1992، صنعت شاهد عرضه ی بازی Real Time Strategy یا RTS، به نام Dune II بود. شاید نتوان این بازی را اولین بازی در سبک RTS نامید، اما این بازی اولین بازی ای بود که فاکتورهای جدید این سبک را ما در آن میبینیم. 

Dune II



Alone In Dark نیز در سال 1992، سبک survival horror را به صورتی که ما در سری کنسولی Resident Evil و Silent Hill میبینیم، پایه گذاری کرد.

 

Alone in Dark


سبک ادونچر با ادامه ی سری King's Quest توسط Sierra، و بازی Monkey Island توسط Lucas Arts ادامه یافت. این سبک برای پی سی، پایه گذاری تکنیک ساده اما غنی Point-and-Click هست.
بازی ای که سبک پازل بصورت جدید را پایه گذاشت، Myst بود. این بازی با عرضه در سال 1993، انقلابی کوچک اما تاثیرگذار در ویدئو گیمها، و انقلابی عظیم در صنعت کامپیوتر بوجود آورد. این بازی از CDهای جدید به عنوان رام خود استفاده میکرد. این بازی و دو بازی همزمان خود،  Star Wars: Rebel Assault(با سبک اکشن) و بازی هم سبک خود، The 7th Guest در سال 1994، پایه گذاران استفاده از CD-ROM در کامپیوترهای شخصی بودند.

در اوایل 1990 بود که Maxis شروع به عرضه ی سری سیمولاتور خود، یعنی سری Sim را با عرضه ی Simcity آغاز کرد. این مجموعه ی ارزشمند با بازی های SimEarth, SimCity 2000, SimAnt, SimTower ادامه یافتند. بازی Sims و Sims 2 که در اوایل و اواسط دهه ی 2000 عرضه شدند از همین سری هستند.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت چهارم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت سوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت دوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت اول