لندرور

لندرور
 
تأسیس ۱۹۴۸ به عنوان بخشی از روور
شعبهٔ مرکزی لندن، انگلستان
زمینه فعالیت تولید خودرو
محصولات سری های لندرور، لندرور دیفندر،لندرور دیسکاوری، لندرور فریلندر،رنجرور
تعداد کارکنان ۱۳،۰۰۰
وب‌گاه http://www.landrover.com

لندرور کمپانی انگلیسی سازندهٔ خودروهای رنجرور، لندرور، کامیونت لندرور، لندرور دیسکاوری، لندور دیفندر، و لندور فریلندر است. شرکت لندرور امروزه متعلق به و قسمتی از شرکت اتومبیل‌سازی تاتا هندوستان می‌باشد.

 

تاریخچهٔ لندرور

تولد لندرور به زمانی بازمى‌گردد که جنگ دوم جهانی با تمام تلفات و ويرانيهايش پايان گرفته بود و کارخانهٔ لندرور هم که در سالى هيل انگلستان واقع شده‌بود مانند بسيارى از کارخانه‌هاى ديگر با پايان گرفتن جنگ مى‌بايست سياست جديدی را براى توليدات خود اعمال مى‌کرد.

اين کارخانه که در آن زمان به توليد اتومبيل موريس مشغول بود و در کنار آن مقدارى از لوازم و ماشين‌آلاتى را که در شرايط جنگ مورد نياز بود نيز توليد مى‌نمود با پايان گرفتن جنگ تصميم به توليد وسيلهء نقليه‌اى گرفت که بتوان با صادر کردن آن قسمتى از نياز وارداتى خود را نظير مواد اوليه تأمين کند و همچنين خودرو توليد شده براى فعاليتهاى عمرانی پس از جنگ نيز مفيد واقع گردد.

برحسب تصادف (يا از روى خوش‌شانسى) آقاى موريس ويلکس – سرمهندس کارخانه – به همراه برادرش تصميم به طراحى و توليد يک اتومبيل چندمنظوره دوديفرانسيل گرفتند که بتوان آن را جايگزين اتومبيل‌هاى دوديفرانسيل آمريکائى نظير جيپ‌هاى فورد و ويليز که در آن زمان اولين و تنها خودروهاى دو ديفرانسيل بودند، بکنند.

بعد از گذشت پنج ماه اولين نمونهٔ اين توليد جديد که لندرور ناميده مى‌شد، حاضر شد. زمان در توليد اين خودرو بسيار حائز اهميت بود زيرا مى‌بايست براى بقاى کارخانه هرچه زودتر به بازار جهانى راه پيدا مى‌کرد و سرانجام در سى‌ام آوريل ١٩٤٨ براى اولين بار در نمايشگاه جهانی خودرو در آمستردام، لندرور به جهانيان معرفی شد. اين خودرو به زودى نظر‌ها را متوجه خود نمود زيرا داراى ويژگيهاى خاصى بود، خودروئى چندمنظوره بود که جزئيات زيادى در طراحى آن رعايت شده بود. جنس بدنه آن از آلومينيوم بود و اين مسأله باعث جلوگيرى از زنگ‌زدگى و پوسيدگى در اثر رطوبت مى‌شد، داراى موتورى چهارسيلندر بود که توسط گيربکسى چهار سرعته نيرو را به چهار چرخ منتقل مى‌کرد و در کنار آن از گيربکس کمک نيز سود مى‌جست، بنابراين داراى چهار دنده سبک و چهار دنده سنگين بود.

فيلتر هواى روغنى که براى آن در نظر گرفته شده‌بود از ورود کوچک‌ترين ذرات غبار به درون موتور جلوگيرى مى‌کرد و به‌کار رفتن سيستم آب تحت فشار درون سيستم خنک‌کننده موتور پديده‌اى نو در آن زمان به حساب مى‌آمد. سيستم ترمزدستی بر روى گاردان عمل مى‌کرد بنابراين در شيب‌هاى تند با اطمينان کامل اتومبيل را در سرجايش ميخ‌کوب مى‌کرد. از ديگر ويژگى‌هاى اين خودرو تعبيه قسمتی مخصوص برروى گيربکس بود که توسط آن مى‌شد نيروى موتور را براى به‌کار اندازى دستگاههاى مختلفى نظير پمپ‌هاى آب، ژنراتورهاى مختلف، وينچ گاردانى (مکانيکى) و بسيارى نيازهاى ديگر استفاده نمود. تمام اين پارامترها به اضافه دسترسى آسان به قسمت‌هاى مختلف خودرو جهت تعميرات و نگهدارى آسان آن، اين خودرو را متمايز کرده بود و همين تمايز باعث شد تا ايده‌هاى مختلفى برروى اين خودرو شکل بگيرد، از اتومبيل آتش‌نشانى تا وسيله‌اى براى سم‌پاشى زمينهاى کشاورزى و حتى تبديل آن به يک نوع Hovercraft و يا لکومتيوى کوچک براى کارهاى سبک برروى ريل راه‌آهن. با توجه به اين مطالب مى‌توان دريافت که لندرور اتومبيلى بود که از ابتدا با هدف چندمنظوره بودن ساخته‌شده بود.

در زمانی که برادران موريس در کارخانهٔ خود سرگرم ساخت و تغييرات جديد برروى اين خودرو بودند، افراد ماجراجوى بسيارى با استفاده از اين خودرو به مناطق ناشناخته سفر مى‌کردند. لازم به‌ذکر است که در بسيارى از مناطق دورافتاده اولين خودروئى که مردم با آن آشنا شدند لندرور بود.

خودرو حمل ونقل نظامی

امروزه لندرور دیفندر به عنوان خودرو حمل نقل نظامی و حمل سرباز و خودرو فرمانده‌ای و حمل ادوات و... استفاده می‌شود و در بسیاری از ارتش‌های دنیا نظیر انگلستان وپاکستان و هند و ایتالیا و استرالیا و کانادا مورد استفاده قرار می گیرد.

وب‌گاه

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید