مقایسه سمند با 405

شايد ايران‌خودرويي‌ها چندان تمايلي به مقايسه محصولاتشان با يكديگر نداشته و از ديد آنها همه محصولات اين شركت از پژو روآ گرفته تا بنز E200، مشتري‌پسند و مناسب به نظر برسد، اما ....

به لحاظ آنكه 405 و سمند معمولي در رنج قيمتي يكسان قرار دارند، مقايسه فني آخر هفته، به اين دو اختصاص يافته است. اساسي‌ترين نكته مشترك ميان پژو 405 و سمند به پلت‌فرم آنها مربوط مي‌شود در واقع 405 را بايد به نوعي پدر سمند ناميد چراكه ايران‌خودرو اين محصول را روي پلت‌فرم 405 طراحي و توليد كرده است. جداي از اين بحث دو خودروي سمند و 405 داراي موتوري 1800سي‌سي هستند كه اولي 100 و دومي 97 اسب‌بخار قدرت توليد مي‌كند.
هر دو آنها از استاندارد يورو 2 در آلايندگي بهره مي‌برند و بهتر است كه از بنزين بدون سرب استفاده شود.
آن طور كه در كاتالوگ 405 آمده، شما مي‌توانيد با اين خودرو در عرض 111ثانيه به شتاب صد كيلومتر برسيد، اين در شرايطي است كه شتاب صفر تا صد سمند در كاتالوگ آن مشخص نشده اما به لحاظ آنكه اين خودرو بدنه سنگين‌تري دارد، احتمالا بايد وقت بيشتري را براي رسيدن به شتاب صد كيلومتر در مقايسه با سمند صرف كند. با محصول ملي ايران‌خودرو تا 180كيلومتر در ساعت مي‌توان گاز داد اما رانندگي با سرعت 182كيلومتر در ساعت نيز با 405 امكان‌پذير است. اگر بخواهيم اين دو را از جنبه ميزان مصرف سوخت در ترازو قرار دهيم، سمند در سيكل شهري 2/9ليتر بنزين مي‌سوزاند اما 405، مصرفي برابر با 8/12ليتر دارد. اين در حالي است كه 405 پدر در اتوبان و سيكل تركيبي به ترتيب 8/6 و 9ليتر بنزين مي‌بلعد. 405پسر نيز در اتوبان 8/6، اما در سيكل تركيبي 5/8ليتر بنزين مصرف مي‌كند. هيچ كدام از اين دو محصول به سيستم ترمز ضدقفل (ABS) و همچنين ايربگ (كيسه هوا) مجهز نيستند هر چند كه ايران‌خودرو ABS را در صورت تمايل مشتري به عنوان آپشن روي دو محصول نصب مي‌كند. در حال حاضر 405 فرانسوي‌الاصل قديمي با قيمت 13ميليون و 900هزار تومان در مدل بنزيني به فروش مي‌رسد و سمند معمولي بنزين‌سوز هم قيمتي برابر با 13ميليون و 800هزار تومان را دارا است.