مهمترين ويژگي هاي فني اتومبيل فرمول يك

آنچه موجب پيچيدگي بيش از حد اتومبيل فرمول يك مي شود، عملكردي است كه از آن انتظار مي رود.


اين اتومبيل بايد بتواند در ظرف دو تا سه ثانيه، از حالت سكون، به سرعت ??? كيلومتر در ساعت برسد و در مواردي، در طي همين مدت، سرعت خود را از بيش از ??? كيلومتر در ساعت، به يك چهارم برساند.

اتومبيل فرمول يك همچنين بايد بتواند با سرعت بيش از ??? كيلومتر در ساعت، كمتر از ?? درجه و با سرعت حدود ??? كيلومتر در ساعت بيش از ??? درجه تغيير مسير بدهد.


موتور و جعبه دنده:

موتورهاي هشت سيلندرفرمول يك، (???? سي سي حجم) به قدرتهايي بيش از ??? اسب بخار دست يافته اند و دور موتور در هنگام مسابقه به بالاي ?? هزار دور در دقيقه هم مي رسد، در حخاليكه وزن موتور كمتر از ?? كيلوگرم است.




بعنوان مقايسه يك موتور اتومبيل هاي طراحي شده براي مصارف عمومي ممكن است حدود ???? سي سي حجم، ??? اسب بخار قدرت و دور موتوري معادل ???? دور در دقيقه داشته باشد.

البته از آنجا كه هدف اصلي موتور فرمول يك توليد حداكثر سرعت است، مصرف آن به بيش از ?? ليتر در ??? كيلومتر هم مي رسد، در حاليكه اتومبيل معمولي كمتر از ?? ليتر در هر ??? كيلومتر مصرف دارد.

جعبه دنده، يكي از پيچيده ترين اجزاء اتومبيل فرمول يك محسوب مي شود.

بيش از ??? سنسور وضعيت موتور را مي سنجند و با استفاده از ابزارهاي كمكي، بهترين زمان براي تغيير دنده را مشخص مي كنند. تغيير دنده توسط پدالي انجام مي شود كه پشت فرمان، به نحوه اي نصب شده كه راننده با فشار انگشتان مي تواند دنده عوض كند.

تغيير دنده در داخل جعبه دنده در زماني معادل دو صدم ثانيه انجام مي شود.

براي به حركت درآوردن اتومبيل در دنده يك (در هنگام آغاز مسابقه) هم از پدالي مشابه پشت فرمان اتومبيل استفاده مي شود كه حكم كلاچ را دارد.


شاسي:

ساخته شده از فيبر كربن است و از آنجا كه بر اساس قوانين نبايد در عملكرد آيروديناميك اتومبيل تاثير داشته باشد، كف آن صاف است.




اين قطعه انعطاف پذير، با وزني حدود ?? كيلوگرم، بايد بتواند فشار متناوب آيروديناميك را تحمل كند كه گاه معادل دو تن وزن مي شود.

در عين حال، چون راننده عملا در داخل شاسي مي نشيند، قسمت عمده اي از ايمني راننده، به استقامت شاسي بستگي دارد.


بدنه:

اتومبيل هاي معمولي، تنها به دليل ضعيف تر بودن موتور نيست كه نمي توانند در سرعتي نزديك به سرعت اتومبيل فرمول يك حركت كنند.




جريان هوايي كه در زير بدنه ماشين در سرعتهاي بالا ايجاد مي شود، به حدي قوي است كه مي تواند اتومبيل را به هوا پرتاب كند.

از اين رو است كه طراحي بدنه اتومبيل فرمول يك را، به بال هواپيما تشبيه مي كنند؛ البته در جهت معكوس.

شكل بدنه هوا را به بالا و اتومبيل را به پايين مي راند و نتيجتا باعث چسبيدن اتومبيل به زمين در سرعتهاي بالا و در پيچها مي شود.

اين طراحي به حدي موثر و كارآمد است كه بر اساس محاسبات، اتومبيل فرمول يك مي تواند بر روي سقف يك تونل حركت كند بدون آنكه به زمين بيفتد.

نقش ديگر بدنه، راندن بخشي از هواي اطراف به سمت رادياتورهاي اتومبيل جهت خنك كردن موتور و سيستمهاي هيدروليك است.


سيستم فنر بندي:

مانند اتومبيل هاي عادي، كار اين سيستم ثابت نگه داشتن فاصله كف اتومبيل با زمين و جذب ارتعاشات است، اما در حاليكه سيستم فنر بندي اتومبيل معمولي، محدوده حركتي تقريبا ?? سانتي متري ايجاد مي كند.




در اتومبيل فرمول يك، اين محدوده حركت به سه سانتي متر در چرخهاي جلو و شش سانتي متر در چرخهاي عقب كاهش مي يابد.

برخلاف اتومبيل هاي عادي، قرار نيست كه اين سيستم در اتومبيل هاي فرمول يك، اسباب راحتي راننده را فراهم كند.

سيستم فنر بندي قابل تنظيم است و مثلا در هواي باراني، امكان انعطاف پذيري بيشتر به سيستم داده مي شود.


لاستيك و ترمز:

در حاليكه لاستيك اتومبيلهاي معمولي بيش از ?? هزار كيلومتر كار مي كنند، لاستيك اتومبيل فرمول يك بگونه اي ساخته شده كه حداكثر ??? كيلومتر كار كند.




در اين لاستيكها تركيبات كربن، گوگرد و روغن بكار گرفته شده كه هرچه ميزان روغن بيشتر باشد، لاستيك نرم تر خواهد شد.

لاستيكها بايد حرارتي بين ?? تا ??? درجه سانتي گراد داشته باشند نتيجتا پيش از آغاز مسابقه، درجه حرارت آنها را توسط پتوهاي برقي مخصوص در ?? درجه ثابت نگه مي دارند.

سيستم ترمز اتومبيل فرمول يك، به سيستم ترمز اتومبيل هاي معمولي شباهت بسياري دارد؛ اما استفاده از سيستم هاي مانع از قفل شدن مجاز نيست.

ديسك ترمز از فيبر كربن ساخته شده و (بسته به پيستهاي مختلف) در درجه حرارت بين ??? تا ???? درجه سانتي گراد عملكرد مطلوب دارد و بوسيله هوا خنك مي شود.

عمر ديسك ترمز در حد ??? كيلومتر است.


فرمان و سيستم هدايت:

فرمان يك اتومبيل فرمول يك، وظيفه اي بسيار بيشتر از تعيين جهت حركت اتومبيل را بر عهده دارد.




از فرمان، كه براي ورود و خروج راننده، از جاي خود بيرون آورده مي شود، براي كنترل حدود ?? مشخصه مختلف عملكرد اتومبيل استفاده مي شود.

ساخت هر فرمان حدود ?? هزار دلار هزينه در بر دارد و بوسيله دكمه هاي روي فرمان، راننده مي تواند مايعات بنوشد (قمقمه از طريق يك لوله به داخل كلاه ايمني متصل است)، با مسئولان فني تيم از طريق راديو صحبت كند، مسابقه را شروع كند و تنظيمات مربوط به سيستم كنترل كشش و موتور را تغيير دهد.

اتومبيل فرمول يك، مجهز به سيستم هدايت هيدروليك است؛ نيم دور چرخش فرمان، براي تغيير جهت حركت اتومبيل در يك پيچ ?? درجه كافي است.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library سالاد ميوه هاي زمستاني

insert_link

local_library دانستني هاي ژل، موس، واكس و اسپري مو

insert_link

local_library مهمترين عامل ايجاد لک صورت میباشد

insert_link

local_library دانستني هاي مفيد در مورد رنگ كردن مو