نوروز در گیلان

 نوروز

 

 

 نوروزخوانى
يکى از مراسم آخر سال در گيلان نوروزخوانى است. اين مراسم که کمابيش هنوز وجود دارد در گيلان نماد وورد بهار و خير و برکت است. براى کار گروهى نوروزخوان در کوچه و خيابان به‌راه مى‌افتند و اشعارى مى‌خوانند. اغلب نوروزى‌خوان‌ها نخست دوازده امام را مى‌خوانند، بعد نوروز و نوسال را.



 عروس گوله
 نمايش عروس گوله از ديگر مراسم قبل از سال نو مى‌باشد، که داراى مفاهيم اخلاقى و آئينى خاصى بود. اين مايش سه بازيگر داشت که به نقش غول، پيربابو و نازخانم ظاهر مى‌شدند. اين گروه لباس‌هاى مخصوص به در منازل رفته و به ايفاءِ نقش خود مى‌پرداختند و در ازاى تهنيت‌گوئى خويش و آرزوى سالى پربرکت و پريُمن براى صاحبخانه از او هدايائى دريافت مى‌کردند.



 گل‌گل چهارشنبه
چهارشنبه‌سورى که از مراسم کهن ايرانيان است در گيلان نيز برپا مى‌شود. در اين مراسم خاروبوته و گون جمع‌آورى و با درست کردن پشته‌هائى رو به قبله و آتش زدن آنها، از روى آتش مى‌پرند و با خوشحالى مى‌خوانند



گل‌گل چهاشنبه به حق پنج‌شنبه 
زردى بشه، سرخى بايد نکبت بشه دولت بايد

شکستن کاسه و کوزه و ظروف کهنه به‌علامت دور ساختن نفرت و رفع قضا و بلا از ديگر آداب اين روز به‌شمار مى‌رفت. مراسم چهارشنبه‌سورى در نواحى مختلف گيلان با تفاوتى اندک اما شبيه هم اجراء مى‌شد. 
 از ديگر برنامه‌هاى اين شب فالگوش ايستادن بود که با شنيدن پنهانى نخستين کلمات عابرين مفهوم آن راحمل بر توفيق يا ناکامى خود در سال آتى مى‌شمردند.


قاشق‌زنى نيز از رسوم اجرائى اين شب بود که جوانان و بيشتر دختران به در خانه همسايه‌ها رفته و با پنهان کردن روى خود، خواستار هديه مى‌شدند. 
 رسم شال‌اندزاى نيز ار سوم اين شب در مناطق روستائى بود که گاه نوعى خواستگارى به‌شمار مى‌رفت. معمولاً به گوشه شال اينان مقدارى شيرينى و آجيل به‌عنوان هديه صاحبخانه بسته مى‌شد


Image سيزده‌به‌در

آخرين مراسم نوروز، سيزده‌به‌در است. در اين روز مردم گيلان بيشتر به رودخانه‌ها و در دل جنگل‌ها رفته و اين روز را گرامى مى‌دارند. دختران سبزه گره مى‌زنند و اين مراسم با بندبازي، کشتى گيله‌مردى و نواختن ساز و نقاره همراه است

 


 شب‌چله
 شب اول دى ماه هر سال اهل خانواده و خويشان گردهم آمده و آئين چله را برگزار مى‌نمايند. در اين شب خوردنى‌ها و تنقلات فراهم مى‌آورند. هندوانه نيز از ملزومات اين شب است هرکس در اين شب هندوانه بخورد در تابستان احساس تشنگى نمى‌کند. از خوردنى‌هاى ديگر اين شب، برنج برشته، عدس و گندم برشته، آجيل، پرتقال، ليمو، خوج (گلابى محلي) و ميوه‌هاى ديگر است. تفأل به ديوان حافظ از ديگر آداب اين شب است.

 

نظرات (1)

  1. تعبیر خواب (آرشیو)

خيلي ممنون .عالي بود

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library آموزش مطالعه - علاقه مهم ترین شرط در تمر