محبوبه شب

محبوبه شب 

 نام علمي : Cestrum nocturnum
خانواده : Solanaceae 
نام انگليسي : Cock’seggs
مورفولوژي 
درختچه‌اي است هميشه سبز، بومي آرژانتين با گلهاي كوچك سبز ـ ليموئي رنگ و خوشه‌اي كه اواخر بهار تا اواخر تابستان ظاهر مي‌شوند و جنبه زينتي ندارند ولي در شبهاي تابستان عطر بسيار مطبوع آنها در فضا مي‌پيچيد. در شمال كشورمان ميوه‌هاي سفيد و درشت شبيه تخم پرندگان توليد مي‌كند حداكثر بلندي آن 4 متر است و در مناطق گرم سرتاسر سال گل دارد.
نيازها 
به سرما مقاوم نيست و در مناطق سردسير بايد در زمستان از سرما محفوظ بماند بنابراين بهتر است درگلدان كاشته شود تا در فصل سرما (در تهران نيمه دوم پائيز) به محل مناسب انتقال يابد. در فصل گرما نياز به آبياري فراوان دارد نيازمند خاك سبك و قوي و نور غيرمستقيم آفتاب است و هر پانزده روز يكبار از فروردين تا شهريورماه به كود مايع يا تركيبي از اوره، فسفات آمونيم و فسفات دوپتاس با تركيب 15 ـ 30 ـ 15 نياز دارد.
كاربرد 
قراردادن گلدان آن در بالكن‌ها و كنار پنجره ساختمانها مناسب مي‌باشد زيرا عطر نافذ گلهاي آن كه شبها باز مي‌شوند در محيط درون ساختمان مي‌پيچد.
ازدياد 
1ـ بوسيله قلمه در پاييز، براي اين منظور از شاخه‌هاي خشبي نازك آن قلمه‌هايي به طول 12 ـ 10 سانتيمتر تهيه مي‌كنند و آنرا در ماسه نرم فرو كرده، در دمائي حدود 15ـ 10 درجه سانتيگراد نگهداري مي‌كنند ظرف مدت 3ـ 2 ماه قلمه ها ريشه دار شده و بعد آنها را به گلدان منتقل مي‌نمايند.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library فواید استفاده از کرمهای شب

insert_link

local_library پرورش گل محبوبه شب ( یاس شب)

insert_link

local_library شب بو

insert_link

local_library محبوبه شب