نگهداری از درختچه توری

نگهداری از درختچه توری  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
درختچه توری، درختچه‌ای است از چین و مختص نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و چون به سرما حساسیت چندانی ندارد می‌توان از آن در بیشتر مناطق با آب و هوای متفاوت استفاده کرد.
ارتفاع آن تا ۷ متر می‌رسد. گل‌های آن در سال اول به‌صورت خوشه‌ای به ارتفاع ده تا بیست سانتیمتر و مرکب از گل‌های با ۶ گلبرگ چین‌دار و ۷ پرچم که جام آن دارای ۶ کاسبرگ و به‌وسیله دمگل کوتاهی روی ساقه‌های خوشه قرار گرفته و به رنگ‌های سفید، قرمز، صورتی، ارغوانی و یا آبی ظاهر می‌شود. این گیاه برای اینکه بتواند به‌صورت درختچه باقی بماند، احتیاج به هرس سنگین هر دو تا سه سال یک‌بار دارد و بهتر است که این هرس در اوایل بهار انجام پذیرد. می‌توان آن را از سال اول به‌صورت تک‌پایه و یا چندپایه نگهداری کرد. برگ‌های این گیاه به شکل بیضی است که به‌وسیله دمبرگ کوتاهی روی شاخه قرار دارد. این درختچه نیازمند خاکی قوی با زه‌کشی کامل بخصوص خاک شنی و آفتاب مستقیم و آب فراوان است و در مناطق که نور آفتاب به‌اندازه کافی باشد به حیات خود ادامه می‌دهد. 
● طرز تکثیر 
بهترین نوع تکثیر آن به‌وسیله قلمه است به این طریق که در اواخر پاییز شاخه‌های آن را که نیمه‌چوبی و قوی و سالم باشد انتخاب و به‌اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر از آن را قطع و تا نصفه در ماسه شن نرم و شسته فرو می‌کنند و در اتاق یا گلخانه که دمای آن ۱۰ درجه سانتیگراد کمتر نباشد قرار می‌دهند و مطابق معمول آبیاری می‌کنند تا قلمه‌ها ریشه‌دار شوند. در اوایل بهار که قلمه‌ها دارای ریشه کامل شدند آن را به محل اصلی یا گلدان با خاکی قوی و زه‌کشی خوب منتقل می‌کنند، تکثیر به‌وسیله بذر هم امکان‌پذیر است.
 
 
 
  روزنامه تهران امروز

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید