«هیدرانژا» درشت و پرپشت

«هیدرانژا» درشت و پرپشت  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
هیدرانژا از خانواده ساکسیفراژه است که معمولاً گل آن از بهار تا تابستان ظاهر می‌شود و چنانچه به خوبی از آن مواظبت شود تا شش هفته گل‌ها روی بوته باقی می‌مانند.
گل‌های هیدرانژا به حدی درشت و پرپشت می‌شوند که گاهی اوقات احتیاج به قیم دارند. گل‌های آن به رنگ سفید، ارغوانی و صورتی است و رنگ آبی درصورتی تشکیل می‌شود که درجه اسیدیته خاک بالا رود، یعنی پی اچ آن کم شود.
وقتی خاک هموسی آن دارای درجه پی اچ حدود شش بشود، رنگ صورتی گل به رنگ آبی تبدیل می‌شود.
همچنین می‌توان قبل از باز شدن شکوفه‌ها مقدار نصف قاشق چایخوری پودر آلوم در آب مخلوط کرده و به تدریج به گلدان داد، در این صورت گلها پس از باز شدن به رنگ آبی ظاهر می‌شوند.
یکی از عوامل مهم در نگهداری و دوام گل درجه حرارت محیط است. در گرمای زیاد، گل‌ها خیلی زود رسیده و پژمرده می‌شوند و چنانچه درجه حرارت محیط حدود ۲۰ درجه باقی بماند، گل‌ها مدت زیادی دوام می‌آورند.
عامل دوم رطوبت سطح خاک است که نباید سطح خاک درتمام مدت گل‌دهی خشک شود، زیرا سطح برگ‌های هیدرانژا تعریق فراوان دارد، لذا باید خاک آن مرطوب باشد.
پس از خاتمه دوره گل‌دهی، ساقه‌ها را از نیمه قطع می‌کنند و بوته را در هوای آزاد می‌کارند و مقداری شاخ و برگ درختان را روی آن انباشته می‌کنند که از سرما محفوظ بماند.
باید توجه داشت که این گیاه در خاک آهکی رشد خوبی نداشته و بهتر است در خاک اسیدی کاشته شود. در هر صورت گل‌های قرمز و صورتی آن در خاک نسبتاً قلیایی پرورش می‌یابند. 
محبوب‌ترین گونه‌های هیدرانژا، واریته‌های ماکروفیلاهورتانزیا است که مورد توجه بسیاری از گل دوستان است این گونه دارای رنگ‌های بسیار متنوعی است.
● نگهداری
▪ درجه حرارت؛ درجه حرارت محیط اطراف هیدرانژا در زمستان نباید کمتر از ۶ درجه باشد.
▪ نور؛ نور فراوان به دور از تابش مستقیم آفتاب در تابستان برای این گیاه بسیار مناسب است.
▪ آبیاری؛ در فصل رشد باید همیشه سطح گلدان مرطوب باشد. 
در دمای ۲۱ درجه گل‌ها زود رسیده و پلاسیده می‌شوند. حرارت مناسب برای هیدرانژا ۱۵ـ۱۶ درجه است. و خاک سطح گلدان نباید هیچ‌گاه خشک شود. پس از خاتمه دوره گل‌دهی، ساقه‌ها را تا نیمه قطع کرده و گلدان آن را تغییر داده و در محیط آزاد قرار می‌دهند و آبیاری و کود آن را ادامه می‌دهند. در زمستان گیاه را در محلی با دمای حدود ۱۲ درجه قرار داده و مقدار آب را کم می‌کنند و در بهار به محل روشن با حرارت ۱۵ درجه انتقال داده و مرتب آبیاری می‌کنند.

گل‌کاری برای همه ـ حسن حسنی‌زاده
 
 
 
  روزنامه اطلاعات

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - دنیای پر رمز و راز خواب

insert_link

local_library آموزش یوگا - یوگا و درمان سردرد

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library دستورالعمل های استيل شروع ، قدمها و پرتا