گلخانه ها و نهالستان

گلخانه ها و نهالستان  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
واحد بذر و نهال پشتیبانی كننده وتأمین كننده گل و گیاهان مورد نیاز قطعات مختلف باغ است تولید وتكثیر گیاهان در این واحد به روشهای مختلف انجام می شود. 
كشت بذر شامل بذور دریافتی از باغات مختلف گیاهشناسی دنیا ، بذور جمع آوری شده از مناطق مختلف كشور ویا از سطح باغ گیاهشناسی 
تهیه قلمه از مناطق مختلف كشور و یا از سطح باغ گیاهشناسی و كشت آ نها در محل شاسی‌ها 
پیوند زنی به منظور تكثیر گونه های درختی 
در یك نگاه كلی فعالیت این واحد سبب افزایش تنوع گونه‌های گیاهی وافزایش تعداد گونه‌های موجود در باغ وتولید گیاهان فصلی شده است . 
واحد بذر و نهال شامل سه قسمت می باشد : 
۱) قسمت تبادلات بین المللی بذر 
باغ گیاهشناسی ملی ایران هر ساله با ۵۰۰ باغ گیاهشناسی دنیا تبادل بذر دارد كه این تبادلات بذر از طریق لیست بذری (Seed list ) است كه هر باغ تهیه می كند. لیست بذر از جمع آوری بذور مختلف گیاهان بومی در سطح كشور تهیه می گردد، لیستهای مذكور جهت انتخاب گونه های جدید به باغات مختلف گیاهشناسی ارسال و سعی می شود گونه های جدید انتخابی دارای خصوصیات ویژه ای از جمله دارویی ،زینتی،صنعتی،پوششی،صخره ای و … باشند . 
اهداف این قسمت از واحد بذر و نهال به شرح زیر می باشد: 
▪ جمع آوری و نگهداری بذور گیاهان بومی ایران و گیاهان باغ جهت كاشت و ارسال به كشورهای مختلف دنیا . 
▪ تهیه لیست بذر بر اساس بذور جمع آوری شده در سطح كشور و ارسال آن به كشور های مختلف جهت انتخاب بذر 
▪ ارسال و دریافت بذر 
▪ كاشت بذور دریافتی از كشورهای مختلف و همچنین كاشت بذور جمع آوری شده از سطح كشور 
▪ تهیه اتیكت و شناسنامه گیاهان كاشته شده و همچنین گیاهان موجود در باغ 
۲) گلخانه ها 
گلخانه ها ، شامل كلكسیون گیاهان گرمسیری و گلهای آپارتمانی و كلكسیون گیاهان گوشتی و كاكتوسها می باشد كه به طور مجزا توضیح داده شده است. 
▪ گیاهان گرمسیری وگلهای آپارتمانی: 
از گیاهان گرمسیری موجود در كلكسیون می‌توان به خانواده هایLeguminosae (جنس ‍Prosopis )، Asclepiadaceae (جنس Calotropis )و Malvaceae (جنس Hibiscus )اشاره كرد كه اكثرا از مناطق جنوبی و گرمسیری ایران انتقال یافته اند. 
▪ كلكسیون گیاهان گوشتی و كاكتوسها: Cactus house 
گلخانه گیاهان گوشتی و کاکتوسها با مساحت ۳۰۰ مترمربع درضلع جنوبی آزمایشگاه جابربن حیان واقع گردیده است .گیاهان این گلخانه بومی ایران نبوده و اکثراً مربوط به آمریکای مرکزی علی الخصوص مکزیک می باشند. 
اکثر گیاهان این گلخانه از خانواده Cactaceae ، Crassulaceae ، Aizoaceae ،Liliaceae Euphorbiaceae ، Amaryllidaceae میباشد.Cactcaeae مهمترین خانواده این مجموعه است . 
انواع Echinocactus ,Ferocactus، Melocactus ، Rebutia ،Pereskia ،Cereus ، Mammillaria, Opuntia از این خانواده موجود است از مهمترین جنسهای خانواده Lilliaceae ، Hawortia ، Gasteria را می توان نام برد.از خانواده Euphorbiaceae می توان از جنسهای Hermentianaو Trigona نام برد. همچنین انواع کاکتوس ها با پیوندهای بسیار زیبا در این گلخانه جلب توجه میکنند كه پایه همه آنها انواع مختلف Cereus است ولی نوع پیوند ها بسیار متفاوت است. گیاهان این مجموعه اغلب مقاوم و كم توقعند بطوریکه به آب کمی نیاز داشته و بستر مورد نیازشان خاکهای ماسه‌ای و سنگریزه یا پرلیت وشن مخلوط با خاک باغ و کمی کود می‌باشد. 
در کنار گلخانه اصلی گلخانه دیگری با مساحت ۳۰۰ متر مربع به منظورتكثیر و نگهداری انواع مختلف این گیاهان قبل از انتقال به گلخانه اصلی قرار گرفته است.احداث این گلخانه به منظور اهداف آموزشی و تحقیقی می‌باشد و همچنین از مکانهای موردتوجه بازدید کنندگان است. 
۳) نهالستان: 
نهالستان به وسعت ۱۰۰۰۰ متر مربع جهت تولید تكثیر و خزانه گیاهان مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و شامل سه شاسی می‌باشد كه مساحت هر كدام ۱۵۰متر مربع است .همچنین تعدادی از طرحهای تحقیقاتی نیز در نهالستان اجرا می‌گردد.
 
 
 
  باغ گیاه شناسی ملی ایران

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - دنیای پر رمز و راز خواب

insert_link

local_library آموزش یوگا - یوگا و درمان سردرد

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library دستورالعمل های استيل شروع ، قدمها و پرتا