clear
library_books
event

آموزش یوگا - آموزش كلاسیك آسانا های یوگا

برچسب ها style

description توضیحات

آموزش كلاسیك آسانا های یوگا

تنظیم قند خون با ماتسیا آسانا Matsya Asana

ماتسیا Matsya در زبان سانسكریت به معنی ماهی است، از این رو ماتسیا آسانا را حركت ماهی نیز می نامند. اما به خلاف بسیاری از حركات یوگا، كه به دلیل شباهت به حالت های حیوانات گوناگون به اسامی آنها خوانده می شوند، بدن انسان در این وضعیت در واقع شباهت چندانی به ماهی ندارد. اما از سویی گفته می شود كه اگر بتوانید این حركت را در آب انجام دهید خواهید توانست همانند ماهی در آب غوطه ور شوید.

آموزش حركت در سطح مبتدی:

  • روی زمین به پشت دراز بكشید. پاها را جفت كنید و كف هر دو پا را عمود بر زمین قرار دهید.

  • دقت كنید كه دستها نزدیك به بدن و كف آنها روی زمین باشد.

  • ابتدا دست ها را مانند تصویر شماره 1 زیر بدن خود قرار دهید.

  • از آرنج ها به عنوان اهرم بهره گیرید و بالا تنه را از روی زمین بلند كنید.

  • سپس آهسته سر را به سمت عقب رها كنید و تاج سر را روی زمین بگذارید.

  • در همین وضعیت سعی كنید قفسه سینه تا حد امكان به سمت بالا منبسط شود و كمر به شكل كمان درآید.

  • دقت داشته باشید كه وزن بدن باید روی آرنج ها تقسیم شود و به تاج سر هیچ گونه فشاری وارد نشود.

  • در این وضعیت حتماً باید چشمان شما باز و فك پایین رها باشد( تصویر شماره 2). در این حالت به مدت 15 تا 30 ثانیه با تنفس عادی باقی بمانید.

  • در پایان این مدت توقف به آهستگی سر را از روی زمین بلند كنید و به حالت اولیه برگردید.

آموزش حركت در سطح پیشرفته:

  • در حالت دو زانو طوری روی زمین بنشینید كه زانو ها به یكدیگر نزدیك باشند و باسن روی زمین و كف هر دو پا كنار باسن قرار گیرد.

  • انگشتان هر دو پا به طور كامل كشیده و روی زمین باشند. دقت كنید كه پاشنه ها در امتداد انگشتان پاها قرار گیرد.

  • ابتدا دست راست را روی انگشتان پای راست و دست چپ را روی انگشتان پای چپ قرار دهید و سپس آرنج ها را یكی پس از دیگری روی زمین بگذارید و به كمك آنها به آرامی بالا تنه را به سمت عقب متمایل كنید(تصویر شماره 3).

  • دقت داشته باشید كه بازوها، آرنج ها و ساعد ها در موازات یكدیگر قرار گیرند.

  • آهسته سر را به سمت عقب رها كنید و تاج سر را روی زمین بگذارید.

  • در این وضعیت دو كتف خود را به یكدیگر نزدیك و قفسه سینه را تا حد امكان منبسط كنید.

  • در حالت كامل این حركت كمر، پشت و گردن به شكل یك كمان در می آیند.

  • چشمان خود را باز و فك پایین را آزاد كنید و از راه دهان نفس بكشید.

  • در این وضعیت به مدت 15 تا 30 ثانیه با تنفس های آرام قرار گیرید و سپس سر را از روی زمین بلند و وزن بدن را روی آرنج دست راست منتقل كنید. در مرحله بعد كف دست چپ را روی زمین قرار دهید و آن را اهرم كنید. سپس به آهستگی بالا تنه را بلند كنید و به حالت اولیه برگردید.

 

 

آموزش تكنیك پیشرفته كامل:

  • در وضعیت لوتوس یا پادماسانا قرار گیرید(تصویر شماره 4).

  • آرنج ها را به سمت پشت روی زمین قرار دهید و به كمك آنها همانگونه كه در وضعیت لوتوس هستید روی زمین به پشت دراز بكشید.

  • با هر دو دست انگشتان شست پاها را بگیرید و به كمك آرنج ها كمر و پشت خود را از روی زمین بلند كنید. در این وضعیت بازو و آرنج ها می بایست به موازات یكدیگر قرار گیرند.

  • سپس تاج سر را آهسته روی زمین بگذارید و دقت كنید كه كمر، پشت و گردن به شكل كمان در آید.

  • با چشمانی باز و تنفس آرام در این وضعیت به مدت 15 تا 30 ثانیه باقی بمانید. سپس سر را از روی زمین بلند كنید و مانند روش پیشرفته كه در بالا توضیح داده شد، به كمك آرنج و كف دست به حالت اولیه برگردید.

 

سودمندی ها و خواص این حركت:

  • این حركت برای تنظیم غده تیروئید بسیار سودمند است، به ویژه اگر به دنبال حركت سارونگ آسانا آنجام شود. انقباض ماهیچه های مرتبط با غده تیروئید در سارونگ آسانا و كشش این عضلات و اعصاب مربوط به آنها در ماتسیا آسانا، كاركرد بهتر غده تیروئید را در پی خواهد داشت.

  • ترشحات گوارش مربوط به هضم غذا را تنظیم می كند.

  • كاركرد غده پانكراس یا لوزالمعده را بهبود می بخشد و از این رو، برای تنظیم ترشحات آن از جمله انسولین بسیار مفید است و به همین دلیل انجام این حركت به افراد مبتلا به بیماری قند یا دیابت توصیه می شود.

  • جریان خون احشای شكمی و سینه ای را بهبود می بخشد و به كاركرد بهتر آنها كمك می كند.

  • با بهبود روند تنفس، در درمان بیماری هایی مانند آسم و برونشیت موثر است.

  • در درمان ناتوانی جنسی و سردی مزاج موثر است.

  • در متون باستانی این حركت را بر طرف كننده تمامی بیماری ها خوانده اند.

محدودیت ها:

افراد مبتلا به آرتروز شدید مفاصل زانو یا كسانی كه به آسیب های شدید ناحیه شكم دچار شده اند و نیز افراد مبتلا به بیماری های قلبی باید از انجام این حركت خودداری كنند.

مایا

movie_creation رسانه

نظرات (2)

  1. تعبیر خواب (آرشیو)

B) بسیار خوبه اگه ممکنه مراحل 8گانه روهم توضیح بدین
-----------------------
پاسخ :
مراحل هشت گانه هم در این مجموعه کامل تشریح شده است

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
  1. تعبیر خواب (آرشیو)

سلام. میشه یه باشگاه یوگا غرب تهران معرفی کنین؟

  پیوست ها
اجازه مشاهده پیوست را ندارید
 
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت چهارم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت سوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت دوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت اول