به پدر و مادر شدن خود بباليد

زماني كه همسرم گفت: « فرزندمان به زودي به دنيا خواهد آمد، احساس كردم مسووليتم سنگين‌تر شده است.» اين احساس به خاطر چيزهايي كه مي‌دانستم در من ايجاد نشده بود، بلكه فقط به خاطر مطالبي بود كه نسبت به آنها آگاهي كافي نداشتم. نمي دانستم بايد انتظار چه چيزي را داشته باشم به همين دليل فرضيه‌هاي اشتباهي را در ذهنم مي‌پروراندم.

تصور مي‌كردم زندگي‌ام به پايان رسيده، تمام آزادي‌هايم را از دست خواهم داد و دايم بايد به امور مربوط به فرزندم مشغول شوم. البته درباره ي اين موضوع با كسي صحبت نمي‌كردم چون نمي‌خواستم در نظر آنها به عنوان يك فرد نابالغ و خودخواه جلوه كنم. 

تنها آرزويم اين بود كه بتوانم كسي را پيدا كنم تا احساس حقيقي مرا درك كند و مرا در اين شرايط دشوار راهنمايي كرده و با من هم‌دلي كند.

اما حالا مي‌خواهم به شما بگويم كه معني حقيقي پدر و مادر شدن چيست؟

پدر و مادر شدن به اين معناست كه يك زندگي جديد براي خود مي‌سازيد. شما به كودك خود حيات مي‌بخشيد و او را به دنيا مي‌آوريد، كسي كه قبلا شبيه او در هيچ كجاي دنيا وجود نداشته است. او چشم‌هايش شبيه چشم‌هاي پدرش است و رنگ موهايش همانند مادر.

 اين موجود، نيمه‌اي از وجود شماست و شما با كمال ميل آرزو مي‌كنيد او را پرورش داده و در هر شرايطي از او محافظت كنيد. مي‌خواهيد تمام امكاناتي را كه براي خودتان مهيا نبوده براي او فراهم كنيد و تجربيات و دانشي را كه در طول زندگي به دست آورده‌ايد در اختيارش قرار دهيد .در بسياري مواقع احساس مي‌كنيد كه او دومين مرحله از زندگي خودتان است به همين دليل هر جا نياز باشد اجازه مي‌دهيد خودش تصميم بگيرد و در مواقع حساس و ضروري خودتان او را راهنمايي مي‌كنيد.

ميزان مسووليتي كه بر دوش شماست در اين زمان از هر موقع ديگري بيشتر خواهد شد. مسووليت رهبري و هدايت، پشتيباني مالي، هدايت روحي و دادن راهكارهاي عاطفي به كودك، همه و همه بر عهده ي شماست. نه تنها كودك از شما چنين انتظار دارد بلكه همه ي مردم از شما انتظار دارند كه اين موارد را براي فرزند خود فراهم آوريد.

 شما مي‌توانيد زندگي‌اش را طوري شكل داده و او را طوري تربيت كنيد كه جهانيان به وجود او افتخار كنند. انجام اين كار،  مهيج است و هم دشوار. هر چند پيامد تمام كارهايي كه او انجام مي‌دهد به شما باز نمي‌گردد ، اما شما به عنوان يكي از مهم‌ترين كساني هستيد كه با مسائل او ارتباط داريد. 

 اگر او كارهاي خوب انجام دهد، انرژي مثبت كارهايش بر روي شما تاثير مثبت مي‌گذارد و اگر كارهاي نامناسب انجام دهد، تاثير منفي بر روي شما خواهد داشت. در هر حال بايد به خاطر داشته باشيد كه او خودش حق انتخاب داشته و به ميل خود اين كارها را انجام مي‌دهد.


داشتن فرزند به معناي پايان خوشي‌ها و اوقات فراغت نيست. 
به خاطر داشته باشيد كه مي‌توانيد اوقات بسيار خوشي را در كنار همسر و فرزند خود سپري كنيد. تمام ساعاتي را كه در كنار هم مي‌گذرانيد به عوض كردن بچه و غذا دادن به او ختم نمي‌شود. خنده‌ها و شيرين زباني‌هاي او جزء ساعاتي هستند كه مي‌توان نام «با ارزش‌ترين لحظات» را بر روي آنها گذاشت.

 همه چيز ممكن است بر طبق برنامه پيش نرود و شما متوجه خواهيد شد كه آموزش‌هايي كه در كتاب‌هاي كودك نوشته شده و نصايح ديگران هميشه مفيد نبوده و واقع‌گرايانه نيستند. چند اصل اوليه و پايه‌اي پيشنهاد مي‌شود كه به شما جهت مي‌دهد اما اگر تا حدي از برنامه‌ها و طرح‌هاي اوليه دور شديد، جاي هيچ‌گونه نگراني نيست.

 شما مي‌دانيد كه خودتان هم نمي‌توانيد همه ي كارها را به مطلوب‌ترين شكل ممكن انجام دهيد. گاهي اوقات ممكن است صبر، تحمل و منطق خود را از دست بدهيد. 

 زماني كه چنين اتفاقي رخ مي‌دهد بايد از فرزند و يا همسر خود عذرخواهي كنيد. فقط به اين دليل كه شما والد بچه هستيد ، نمي‌توانيد اين ادعا را داشته باشيد كه تمام تصميم‌هايي كه مي‌گيريد هميشه درست هستند. خيلي خوب است كه مصر باشيد اما بايد بخشنده هم باشيد.

 همه چيز به شما بستگي دارد:

شما مي‌توانيد براي مشكلات خود دنبال راه‌حل بگرديد. سعي كنيد تا آنجا كه برايتان مقدور است نسبت به مسائل و مشكلات بي‌توجهي نكنيد.

 موفقيت اين است كه ببينيد آيا كودك‌تان از تصميم‌گيري‌هاي شما راضي هستند يا نه. احساس كودك نسبت به تصميم‌‌هاي شما نبايد افكارتان را تحت‌الشعاع قرار دهد. در طول تاريخ همه ي پدر و مادرها با لجبازي و داد و فرياد زدن فرزندان‌شان آشنا بوده‌اند. عكس‌العمل‌هاي كودك نبايد شما را از تصميم‌هاي‌تان باز دارد و اين احساس را به شما بدهد كه آنها غلط يا درست هستند.

 در آخر بايد بگوييم شما بايد كاري را كه تصور مي‌كنيد درست انجام دهيد و هر آن‌چه كه از دست‌تان بر مي‌آيد براي زندگي كوچكي كه به دنيا آورده‌ايد، انجام دهيد. اجازه ندهيد اشخاص ديگر در اين مورد براي شما تصميم‌گيري كنند.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - دنیای پر رمز و راز خواب

insert_link

local_library آموزش یوگا - یوگا و درمان سردرد

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library دستورالعمل های استيل شروع ، قدمها و پرتا