توصيه‌هايي براي نگهداري مواد غذايي در يخچال

قرار دادن مواد غذايي گوناگون و متعدد براي مدت طولاني در داخل يخچال،كار بسيار راحتي است. اما معمولاً افراد خانواده از مواد غذايي كه در داخل يخچالشان وجود دارد غافل مي‌شوند و آنها را به فراموشي مي‌سپارند. 

به خاطر بسپاريد كه خوراكي‌ها و مواد غذايي در يخچال براي هميشه تازه نمي‌مانند و روزي خواهد رسيد كه شما حجم زيادي از آنها را دور مي‌ريزيد و يا اين كه مردد مي‌شويد و از خود مي‌پرسيد آيا اين مواد خوراكي هنوز سالم و قابل استفاده هستند و يا اين كه فاسد شده‌اند. 

كارشناسان مي‌گويند براي اينكه از سالم بودن مواد غذايي اطمينان حاصل كنيم هميشه نبايد به برچسب‌هاي روي آنها كه توضيحاتي در مورد تاريخ مصرف داده است اطمينان كرد. اگرچه بعضي از مواد غذايي داراي چنين برچسب‌هايي هم نيستند. ساير مواد خوراكي ديگري كه داراي چنين توضيحاتي هستند هم ممكن است گاهي اوقات مصرف كننده را گيج و سرگردان كند.

 بيشتر مردم به محض اينكه درب قوطي كنسروها و مواد غذايي را باز مي كنند، نمي‌توانند تشخيص بدهند كه آيا آنها تازه و قابل مصرف هستند يا خير. بنابراين بسيار مهم است كه بدانيم كدام يك از مواد غذايي و خوراكي به محض آنكه در يخچال قرار مي‌گيرند، ماندگاري و طول عمر كمتري دارند و سريع‌تر فاسد مي‌شوند. 

اگر مواد خوراكي كه براي تهيه غذا در يخچال نگهداري مي‌شوند، پس از گذشت يك مدت طولاني مورد مصرف قرار بگيرند، مي‌توانند موجب فاسد شدن غذايي كه ما مصرف مي‌كنيم شوند و در نهايت خطرات و مشكلات بسيار جدي براي سلامت ما ايجاد مي‌كنند. 

بطري‌هاي حاوي آب ميوه كه مخصوص كودكان است از زماني كه درب آن باز مي‌شود، به مدت يك تا سه روز در يخچال قابل استفاده و نگهداري هستند و تازه مي‌مانند. گوشت و سبزيجات تازه‌اي كه براي كودكان تهيه مي‌شود هم بايد پس از يك تا دو روز نگهداري در داخل يخچال، دور ريخته شوند. اين يك اصل است: هرگز غذاي كودكان را بيشتر از سه روز در داخل يخچال نگهداري نكنيد. 

خطري كه گاهي اوقات غذاي كودكان را تهديد مي‌كند اين است كه والدين ممكن است كودكان خود را با شيشه شير غذا بدهند. با اين عمل بزاق دهان كه به شيشه منتقل مي‌شود مي‌تواند به رشد باكتري، پس از آنكه كه شيشه را مجددا‌ً به داخل يخچال مي‌گذارند كمك كند. اگر شما بطري حاوي مواد غذايي كودك خود را بيشتر از يك بار مصرف مي‌كنيد، براي هر بار استفاده از آن حتماً اطمينان حاصل كنيد كه به مقدار كافي از آن براي كودك خود برداشته‌ايد. با اين عمل مجدداً‌ قاشق كثيف وارد بطري نمي‌گردد. 

نگهداري سس گوجه فرنگي در يخچال

 سس‌هايي كه اساسا‌ً با گوجه فرنگي تهيه مي‌شوند به محض آنكه درب آنها باز مي‌شود، تنها به مدت 5 روز در يخچال مي‌توانند نگهداري شوند و تازه بمانند. نگهداري اين نوع سس‌ها به دقت زيادي احتياج دارد.

 اين نوع سس‌ها را نبايد به مدت طولاني در يخچال نگهداريد تا كپك بزند. گاهي اوقات ممكن است شما پس از 5 روز، كپكي كه بر روي سس ايجاد مي شود را نبينيد. اما آن سس آنقدر كهنه شده است كه ديگر قابل استفاده نخواهد بود. بعضي از كپك‌ها و يا قارچ‌ها ايجاد سمومي مي‌كنند كه مي‌توانند بسيار مضر باشند. كپك‌ها در محيط‌هاي خيلي مرطوب رشد مي‌كنند و عاملي كه باعث گسترش و افزايش آنها مي‌گردد، حجم بيش از حد رطوبت است. طبخ و پخت آنها نيز نمي‌تواند سموم آن را نابود كند و از بين ببرد. بنابراين براي امنيت و سلامت بيشتر، بهتر است كه آن را دور بريزيد. 

نگهداري سس مايونز در يخچال

 اين نوع سس از زماني كه درب آن باز مي شود مي‌تواند به مدت دو ماه در يخچال نگهداري و استفاده شود. سس مايونز به دليل آنكه حجم چربي آن بالا است، مانع رشد باكتري و كپك مي‌شود، اما روغن موجود درآن پس از گذشت مدت زمان كوتاهي از تاريخ مصرف آن شروع به تجزيه شدن مي‌كند و طعم و بوي آن را تغيير مي‌دهد و ديگر مزه خوبي نمي‌دهد. 

گاهي اوقات ممكن است كه شما در تغيير بوي آن دچار اشتباه شويد و قادر نباشيد تشخيص دهيد كه بوي آن تغيير كرده است، بنابراين كاملاً‌ دقت كنيد و در اين گونه موارد هرگز ريسك نكنيد و حتماً آن را حتي اگر متعلق به يك كارخانه معتبري است، پس از گذشت دوماه نگهداري در يخچال، دور بريزيد. براي سايرچاشني‌هاي ديگر مثل تركيبات رب گوجه فرنگي و قارچ، سس سالاد حتماً به تاريخ مصرف آن كه معمولاً دقيق و درست هستند مراجعه كنيد.

 پيگيري كردن و به خاطر سپردن اينكه چه مدت غذاي شما در يخچال مانده و نگهداري شده است كارآساني نيست. به همين دليل پيشنهاد مي‌شود كه يك قلم و كاغذ برداريد و تاريخي كه شما درب هر نوع كنسرو يا بطري را باز مي كنيد بنويسيد و از تاريخ ها به عنوان علامت مرجع استفاده كنيد. به محض اينكه تاريخ مصرف آن از زماني كه شما يادداشت كرديد گذشت، بايد آن ماده خوراكي را دور بريزيد.

 نگهداري پنير در يخچال 

پنيرهاي نرم‌تر ماندگاري و عمرحياتشان كمتر از پنيرهاي سفت است. ما مي‌توانيم پنيرهاي سفت مثل پنير سفيد و پنيرهاي سوئيسي را پس از آنكه درب آن را باز مي‌كنيم، به مدت 3 تا 4هفته در يخچال نگهداري كنيم. 

پنيرهاي نرم، مثل پنيرهاي پرچرب را تنها به مدت يك هفته مي‌توانيم در يخچال نگهداري كنيم. براي اينكه از سالم بودن پنيركاملاً اطمينان حاصل كنيد، ‌مي‌توانيد به تاريخ توليدآن نگاه كنيد. اما بهترين روش اين است كه پنير را امتحان كنيد. يعني دقت كنيد و ببينيد آيا كپكي بر روي آن وجود دارد يا خير. 

شما مي‌توانيد دوام و ماندگاري پنير را قبل از اينكه آن را در يخچال نگهداري كنيد افزايش دهيد. يعني حفاظ پلاستيكي روي پنير را كه محكم بر روي آن كشيده شده است برداريد و پنير را در كاغذهاي موم دار قرار دهيد و آن را كاملاً‌ با كاغذ بپوشانيد. 

شما مي‌توانيد پنيري را كه بر روي آن كپك وجود دارد مصرف كنيد اما بايد در اين مورد خيلي دقت كنيد. با چاقو، به اندازه يك كمي بيشتر از سطحي را كه با كپك پوشيده شده است ببريد و سعي كنيد چاقو را تميز نگه داريد تا از گسترش و افزايش كپك خودداري كنيد و سپس آن را مجدداً با مقداري از كاغذي كه به موم آغشته است بپوشانيد.

 نگهداري تخم مرغ در يخچال

 تخم مرغ‌ها را مي‌توانيد حداقل به مدت 3 تا 5 هفته در يخچال نگهداري كنيد. به خاطر داشته باشيد كه تخم مرغ‌ها را حتي اگر يك جاي مخصوص و مجزا براي آن داريد در قسمت جلوي يخچال قرار ندهيد. اگر آنها را در جلوي يخچال قرار دهيد خيلي سريع تر فاسد مي‌شوند.

 تخم مرغ، شير و مواد غذايي خام مثل ماهي، گوشت و مرغ را در قسمت عقب يخچال قرار دهيد. براي اينكه قسمت عقب يخچال سردتر است و باكتري در جايي كه درجه حرارت پايين و فضا خنك تر است كمتر رشد مي كند. عقب يخچال معمولاً خنك‌ترين و سردترين قسمت يخچال شماست. 

بنابراين بهتر است مواد خوراكي كه مستلزم اين هستند كه تازه‌تر بمانند درآن جا نگهداري كنيد. شما مي‌توانيد مواد خوراكي مثل كره را درجلوي يخچال كه گرم‌تر است نگهداري كنيد. كره، بطري آب و ساير نوشيدني‌هايي كه درب آن باز است كمتر مستعد فاسد شدن هستند و با دماي يخچال هيچ گونه مشكلي ندارند. 

نگهداري باقي مانده غذاها در يخچال

 شما مي‌توانيد باقي مانده غذاها را به مدت سه تا چهار روز در يخچال نگهداري كنيد. انواع گوناگون پيتزا، مرغ و سالاد ماهي تن را بايد حداقل در عرض مدت كوتاه، حدوداً ‌دو ساعت پس از سرو و مصرف كردن آن، براي كاهش دادن خطر بيماري‌هايي كه از طريق غذاي فاسد منتقل مي‌شود در داخل يخچال بگذاريد.

 هرگز باقي مانده غذاها را در آشپزخانه نگهداري نكنيد و به محض اينكه آن را پخت و تهيه كرديد، فوراً در يخچال قرار دهيد. به اين دليل كه هواي خنك و سرماي داخل يخچال ميزان رشد باكتري را كاهش مي‌دهد. براي مواد خوراكي كه حجم بيشتري دارند و فضاي زيادي را اشغال مي‌كنند، مثل سالاد ماكاروني و غذاهايي نظير غذاهاي چيني با حجم زياد را به جاي اينكه در داخل يك ظرف بزرگ بريزيد، آن را در داخل چندين ظرف كوچك قرار دهيد و سپس در داخل يخچال بگذاريد.

 با اين روش سرماي يخچال به سرعت و به طور يكنواخت غذا را خنك مي‌كند. براي چنين غذاهايي اگر از يك ظرف بزرگ استفاده كنيد، به دليل آنكه سرماي يخچال كاملا ‌و به طور يكنواخت غذا را خنك نمي كند، خطر اينكه باكتري يا هرچيز ديگري در وسط غذا توليد و رشد كند بسيار زياد است. 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library آموزش مطالعه - علاقه مهم ترین شرط در تمر