روابط زوجها در روزهاي تعطيل

روزهاي تعطيل، مناسبت هاي شاد و فرصت هاي مغتنم دور هم بودن، هميشه يادآور خوشي و شادماني است. به ويژه تعطيلات نوروز، كه در آغازين روزهاي بهار زيبا، با آداب و رسوم دلپسند ايراني تا بوده، رنگ و بوي دلپذيري به خاطرات همه ما داده است. 
 


امروزه به دليل زياد شدن گزينه ها، دگرگون شدن شكل و تركيب جمعيتي خانواده ها، و بروز تفاوت هاي كلي در ميزان و نوع توقعات افراد، تعطيلات نوروز هم شكل ديگري به خودش گرفته. مثلا در گذشته خانه تكاني، خريد عيد و بعد هم ديد و بازديدها بود كه ذهن مردم را مشغول مي كرد و تمام افراد خانواده هم در اين مراحل فعالانه شركت داشتند و از آن لذت مي بردند و مي شود گفت همگان كمابيش تجربه اي يكسان از اين موارد داشتند.

اما امروزه، هر خانواده اي ممكن است اين دوران را به يك شكل تجربه كند و هر زوجي با توجه به شرايط ويژه خود، با دشواريهايي هم دست و پنجه نرم كنند.

مثلا در گذشته اين همه گزينه براي مسافرت نبود و يا فراهم كردن وسائل پذيرايي به شكل تشريفاتي و پرهزينه امروز نبود و از آن ساده تر: بحث اينكه نوجوان خانواده بخواهد وقتش را پاي اينترنت بگذراند تا اينكه به ديدن"عمه خانم" يا "خاله جان" برود وجود نداشت يا اينكه دخترخانم يا آقاپسري كه در آستانه شركت در "كنكور" بود معمولا كمي هم وقت داشت كه با خانواده اش بگذراند. اما در حال حاضر قضيه فرق كرده و هر كدام از افراد خانواده استقلال راي خودشان را دارند و به قول معروف هركسي ساز خودش را مي زند كه اين موضوع باعث اختلافاتي (هر چند كوتاه مدت) در خانواده ها مي شود. 

اينها تنها شمه اي از تنش هايي است كه ممكن است در دوران تعطيلات پيش بيايد. مسائل ديگري كه به بحث گذاشته مي شوند معمولا شامل چنين مواردي مي شوند مثلا : " چه مخلفاتي براي پذيرايي از ميهمانان لازم است، از كجا بايد تهيه بشود و چه كسي بايد آنها را تهيه كند، اول ديدن چه كسي بروند و آيا اصلا امسال مي خواهند ديدن فلان خانواده يا شخص خاص بروند يا خير،.. 

  
 

مسئله ديگر، برنامه ريزي براي تفريح و مسافرت است كه گاهي يكي از طرفين فكر مي كند اعضاي خانواده مي توانند در سال پيش رو مقدمات يك سفر خانوادگي را فراهم كنند اما طرف مقابل فكر مي كند بهتر است اين پول را به مصرف ديگري برسانند. يا اينكه در يك سناريوي ديگر زوج ها راهي سفر مي شوند اما شرايط آن طوري نيست كه پيش بيني كرده اند و تقصيرها بر گردن كسي مي افتد كه سفر را هماهنگ كرده (بيشتر مرد خانواده) و ديگر مشكل نه چندان جديد بسياري از خانواده ها در دوران تعطيلات، وضع محدوديت يا برقراري آزادي استفاده از تلويزيون و برنامه هاي متنوع ماهواره اي است. يعني هر كدام از اعضاي خانواده مايل است برنامه خاصي را تماشا كند كه ديگري نمي پسندد حال خود بخوانيد حديث مفصل ازين مجمل..!

همچنين بحث داغ " تقسيم كار" و اينكه چرا در حالي كه همه افراد خانواده در منزل هستند و به نظر مي رسد وقت كافي هم در اختيار دارند اما هنوز اين خانم خانه است كه بايد همه كارها را انجام بدهد. 

از طرف ديگر گاهي اگر كسي بخواهد در انجام امور منزل شركت كند ممكن است به دل خانم خانه ننشيند و حتي به عنوان دخالت در كارهاي "زنانه " تلقي بشود. 

هر خانواده يك سيستم براي خودش دارد مثل يك ماشين كه قطعات خاصي دارد كه هر كدام كار خودشان را انجام مي دهند. مثلا پدر خانواده و بعضا مادر خانواده در خارج از منزل كار مي كنند. بچه ها به مدرسه شايد كلاس هاي فوق برنامه مي روند و غيره. هر كسي ياد گرفته كه فضاي خصوصي خودش را چطوري ايجاد كند. اما در دوران تعطيلات كه همه دور هم هستند يا حداقل معمولا همه دور هم هستند اين روزمرگي بهم مي خورد و فضاها با هم تداخل پيدا مي كنند. مثلا زمان خوابيدن بچه ها بهم مي خورد. معاشرت ها و ديد و بازديد ها به صورت فشرده و متراكم اتفاق مي افتد، ممكن است افراد به مسافرت بروند و غيره كه تك تك اينها اثراتي را بر روي سيستم خانواده وارد مي آورد. تنش بالا مي رود و ممكن است اختلاف نظرها و بعضا جرو بحث هايي هم پيش بيايد. 

  
 


پس مي بينيم كه دوران تعطيلات مي تواند" تنش زا" باشد اما راههاي پيشگيري و حتي مقابله هم وجود دارند. اگر زوج/خانواده از پيش با هم برنامه ريزي كنند، مي توانند بر بيشتر اين مشكلات غلبه كنند. مثلا لازم نيست كه حتما مسافرت آنچناني ترتيب بدهيد همينكه كاري خلاق و نو بكنيد مي تواند روحيه تعطيلات را به منزل شما بياورد. در اين راستا مي توانيد اين پيشنهادها را در نظر بگيريد: 

• فصل بهار فصل زيبايي و نشاط است، همينكه در پاركي( بوستان) قدم بزنيد، از آرزوها و اهدافتان براي سال جديد گفتگو كنيد و آنها را با هم در ميان بگذاريد مي تواند به صميميت رابطه تان اضافه كند.

• در بين ديد و بازديدها، حتما وقتي را براي خودتان هم در نظر بگيريد. نگذاريد تمامي تعطيلاتتان صرفا در كنار افراد ديگر (هرچند عزيز) بگذرد. تعطيلات تنها زماني است كه زوج ها/ خانواده ها مي توانند كنار هم باشند و به عنوان يك" عضو" واحد دست به كارهاي مشتركي بزنند. 

• بسته به سن اعضاي خانواده، مي شود بازي هاي دست جمعي ترتيب داد كه حتي سالمند ترين و ناتوان ترين افراد هم از شركت در آنها لذت ببرند و نيازي به فضاي بسيار هم ندارند بازي هايي مثل گل يا پوچ، مسابقه هاي هوش، حدس زدن واكنش طرف مقابل در شرايط خاص، مشاعره و بسياري نمونه ها كه در فرهنگ جامعه ما كم نيستند.

• غذاهايي را با هم بپزيد كه تا به حال امتحان نكرده ايد. به آقايان هم فرصت بدهيد كه هنرهاي خانه داري شان را رو كنند و در ضمن ببينند نسوزاندن و خوب درآوردن يك كته ساده چقدر كار مي برد!

• همراه هم، موفقيتهاي سال پيش و درسهايي را كه در رابطه تان و به طور كلي در زندگيتان فرا گرفته ايد مرور كنيد و براي سال جديدتان برنامه ريزي كنيد. اهميت اين كار در اين است كه مي توانيد به فرد مقابلتان و يا اگر فرزند داريد، به فرزندانتان بگوييد كه چه توقعي از زندگي تان داريد و فراموش نكنيد كه تا آرزوها و خواسته تان را نگوييد كسي آنها را نمي شناسد و طبيعتا برآورده نخواهند شد بخصوص اگر خواسته و توقعي در ارتباط با همسرتان داريد حتما آن را به زبان بياوريد. اما قبل از آن پيش خودتان مطمئن شويد كه به روشني مي دانيد چه مي خواهيد و بعد آن را با شريك زندگي تان در ميان بگذاريد و يادتان نرود كه واقع گرا باشيد. 

توقع مي رود كه افراد پس از تعطيلات پر از انرژي و شاد و شاداب به سر كارهاي خود بازگردند اما اگر در طول تعطيلات زماني را براي ارزيابي زندگي خود و رابطه تان نگذاريد، در واقع سال جديدي را شروع نكرده ايد و همان انسان سابق هستيد. افراد در چنين خانواده هايي بعد از تعطيلات كذايي آنقدر خسته هستند كه نياز به تعطيلاتي دارند كه خستگي اين مدت را از تنشان بيرون بياورد! در تعطيلات بعدي تلاش كنيم معناي واقعي با هم بودن را بياموزيم چرا كه تنها حضور جسماني افراد در جوار هم به معناي با هم بودن آنها نيست.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - واقعیتی عمیق در عملكرد هیپن

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library آموزش مطالعه - علاقه مهم ترین شرط در تمر