مادر شوهرها و مادر‌زن ها

همه ما اين شوخي را شنيده‌ايم: در پاسخ مردي كه مي‌پرسد: مادرزن متوفي‌ام را چه كار كنم؟ به خاك بسپارم، موميايي كنم يا بسوزانم؟ مي‌گويند: معطل نكن، هر سه كار را بكن.
    مسلما نبايد با عروس يا داماد قطع رابطه كرد. شما حداقل يك وجه مشترك داريد و آن هم آرزوي زندگي خوب براي دختر يا پسرتان است اما با وقايعي كه با ورود يك غريبه در خانواده روي مي‌دهد، چطور بايد برخورد كنيم؟ در ذيل تجربه‌هايي درباره اين خويشاوندان را به همراه راه‌حل‌هايي از «ايوگليكس‌من» روانشناس خانواده كه در نشريه «سلامت شما» به چاپ رسيد را مي‌خوانيم.
     1 - روانشناسان خانواده مي‌گويند: «بگذاريد فرزندان‌تان بدانند كه شما مثل تور نجات هميشه در دسترس هستيد، البته اگر آنها بخواهند» بايد بدانيد آغوش والدين همواره براي كمك به روي ما باز است. در واقع بايد گفت والدين اگر در كارهاي روزمره زندگي فرزندان‌شان دخالت نكنند، بهتر است.
    2‌‌ - والدين بهتر است زبان خوش داشته باشند، طوري با فرزندان‌تان صحبت نكنيد كه آنان نصيحت را به حساب انتقاد بگذارند. بايد گفت: زبان خوش، شما را به همه جا مي‌رساند و تا مي‌توانيد از عروس و داماد تعريف كنيد.
    3 - عروسي مي‌گويد: من والدين شوهرم را به چشم دوست نگاه مي‌كنم، نه پدر و مادر همسرم. در واقع قبل از هرچيز با يكديگر بايد دوست باشيد.
    4‌ - عروسي مي‌گويد: هرگاه مادرشوهرم به خانه‌مان مي‌آيد به جاي اين‌كه بي‌مقدمه وارد شود و كارها را به روش خودش در دست بگيرد، از من مي‌پرسد كه چه كمكي مي‌تواند به من كند. آنها در منزل ما به روش ما زندگي مي‌كنند و هرگاه من هم به منزل آنها مي‌روم، سعي مي‌كنم به روش آنها زندگي كنم...
    5 – والدين بهتر است منبع توليد انرژي مثبت باشند، به اين ترتيب زندگي در كنار آنها بسيار دلپذير خواهد بود. معمولا فرزندان دوست ندارند از والدين خود بشنوند: «چرا به من كم تلفن مي‌كني؟» يا «چرا از من تشكر نكردي». به ياد داشته باشيد كه توقعات بيجا باعث مي‌شود عروس يا داماد احساس گناه كنند. از طرفي پدر و مادرها نبايد از اين‌كه عروس يا دامادشان آنها را «پدر» يا «مادر» خطاب نمي‌كنند، ناراحت شوند زيرا طبيعي است رابطه‌اي كه آنها با والدين خودشان دارند را با آنها ندارند.
    6 - انعطاف را در هرحال رعايت كنيد. زماني كه فرزندتان از همسرش شكايت مي‌كند، هرگز به سود او موضع‌گيري نكنيد. هرگز به سود او با همسرش دعوا نكنيد. آقادامادي مي‌گويد: «مادرزنم بي‌طرف است و احساسات مرا درك مي‌كند. او به من مي‌گويد كه دخترش چه اخلاقي دارد و به من پيشنهاد مي‌كند كه چگونه با دخترش رفتار كنم.»
    7 - «نانسي گارسيا» 43 ساله، بيست سال پيش پدرش را از دست داد. او در حال نوشتن نامه‌اي به پدرشوهرش، لارنس گارسياست. در واقع پدرشوهرش پانزده سال است كه با او مكاتبه دارد. او اين نامه را براي تشكر از اين‌كه در اين مدت به او عشق و توجه پدرانه داشته، مي‌نويسد. او مي‌گويد: «پدرشوهرم مثل پدر خودم به من احترام مي‌گذارد و اين براي من ارزش دارد.»
    8 - براي خودتان زندگي كنيد. فرزندان خود را همه زندگي خود قرار ندهيد و توقع نداشته باشيد كه آنان به همه نيازهاي شما پاسخ بدهند. دكتر ريش، روانشناس معروف آمريكايي مي‌گويد: والديني كه هنوز بند ناف فرزندشان را قطع نكرده‌اند، تيشه به ريشه ازدواج او مي‌زنند. روزي چهارده مرتبه به آنها تلفن نكنيد، به جاي اين‌كه انتظار داشته باشيد فرزندتان يا از جهت عاطفي يا به صورت عيني از شما مراقبت كنند، زندگي اجتماعي خود را وسعت دهيد و براي خود زندگي كنيد.
    9 - ما نياز داريم با هم حرف بزنيم. دكتر ويش مي‌گويد: اگر عروس يا دامادتان از شما دوري مي‌كنند، با خود خلوت كنيد و از خود بپرسيد كه چه مي‌كنيد كه چنين احساسي به وجود مي‌آيد. البته بدون اين‌كه حالت دفاعي به خود بگيريد با فرزندتان صحبت كنيد و اگر قانع نشديد به سراغ عروس يا دامادتان برويد. به عبارتي پاسخ آنها را بشنويد و بپذيريد، مودب باشيد و فراموش نكنيد كه شما و عروس يا دامادتان شخص واحدي را دوست داريد؛ كسي كه از بهبود روابط شما بسيار خوشحال خواهد شد.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - دنیای پر رمز و راز خواب

insert_link

local_library آموزش یوگا - یوگا و درمان سردرد

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library دستورالعمل های استيل شروع ، قدمها و پرتا