چطور خواب بهتری داشته باشیم؟

استراحت مناسب در طول شب می تواند عادتهای روزانه و رژیم غذایی شما را تغییر دهد. در اینجا چند نکته را برای سریعتر به خواب رفتن و بیدار شدن در حالیکه به اندازه کافی استراحت کرده اید، مرور می کنیم. 

اکثر مردم راهی را پیدا می کنند تا به مدت 8 ساعت در رختخواب بمانند، اما بسیاری از آنها در طول این مدت کیفیت خواب مناسبی ندارند. طبق عرف عمومی، حداقل 7 یا 8 سال خواب خوب برای بیشتری میزان هوشیاری در صبح لازم است. اما این غیرمعمول نیست که ما در طول شب تنها 4 یا 5 ساعت خواب مناسب داشته باشیم زیرا نتوانسته ایم به یک خواب عمیق برویم. 

اگر از بی خوابی یا تاثیرات خواب بد رنج می برید، در اینجا نکاتی برای کمک به شما آورده می شود: 

1- یک ساعت قبل از خواب، تماشای تلویزیون یا بازی های ویدئویی را متوقف کنید. ذهن شما نیاز دارد تا خودش را از تصاویر آشفته و صداهای تلویزیون رها کند و با آرامش رختخواب وفق دهد و این پروسه نیازمند زمان است. خواندن چند صفحه کتاب، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش یا گفتگویی آرامش بخش با کسی که به شما نزدیک است بسیار ترجیح داده می شود بر انتقال ناگهانی از هیجانات و تحریکات آشفته به سکوت کامل رختخواب. 

2- سعی کنید قبل از رفتن به رختخواب غذای سنگین یا پر ادویه نخورید. سرعت هضم غذا در هنگام خواب به طرز قابل ملاحظه ای کاهش می یابد، اما گازها تشکیل می شوند. بسیاری از مردم نیمه شب بخاطر تاثیر برگشت اسید یا نفخ شکم از خواب می پرند و زمانی هم که برای حل طبی این مشکل لازم است، موقعی است که شما خواب نیستید. به خواب رفتن بعد از کشمکش با یک سوء هاضمه اینچنینی آسان نخواهد بود. در این حالت سعی کنید یک داروی ضد اسید معده قبل از رفتن به خواب با شکم پر، مصرف کنید. غذا خوردن تا دو ساعت قبل از خواب عادت مناسبی نیست، این شیوه را با خوردن یک غذای بسیار مختصر مثل شیر گرم یا چای بدون کافئین جایگزین کنید. 

3- به چرخه بدن خود توجه کنید، دراز کشیدن بدون بخواب رفتن برای ساعتهای طولانی راهی برای رسیدن به خواب درست نیست. اگر شما در زمان تعیین شده خوابتان خسته نیستید، صبر کنید تا علامتهای خواب آلودگی در شما پدیدار شود و سپس به رختخواب بروید. بسیاری از مردم که ساعتهای کار غیرعادی یا شیفتهای متغیر دارند، با داشتن چرتهای کوتاه در زمان خستگی، خواب معنادار تری دارند. دیگران هم با تطبیق ساعتهای خوابشان در طول زمان، به یک برنامه خواب مناسب می رسند. 

4- از کمکهای خواب استفاده کنید. برخی از مردم بعد از مصرف قرص خواب، بهتر می خوابند. مشکل این است که این قرصها باید در زمان تعیین شده ای مصرف شوند تا موثر باشند که معمولا یک ساعت قبل از خواب است. مصرف قرص ها درست قبل از خواب می تواند باعث بی خوابی شود تا زمانی که قرصها اثر کنند. 

5- از محافظ گوش و چشم بند استفاده کنید. خواب نتیجه اتفاق افتادن عوامل مختلفی است که همزمان رخ می دهد. 

عوامل محیطی مانند غروب آفتاب یا اتاق تاریک جزو این پروسه هستند. اگر اتاق کاملا تاریک برای شما خواب عمیق تری ایجاد می کند، از چشم بندی استفاده کنید که نور را تعدیل کند. بسیاری از مردم به دلیل صداهای خارجی محیط بیدار می مانند، در این حالت استفاده از درپوش گوش مناسب می تواند به خواب کمک کند. در این زمینه فیلترهای مخصوصی وجود دارد که جلوی صداهای ناخواسته را میگیرد. این وسیله تنها صداهای طبیعی را تولید می کند مانند صدای جویبار را موج های اقیانوس.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - دنیای پر رمز و راز خواب

insert_link

local_library چطورآرايش کنيم تاچهره مان گرما داشته باش

insert_link

local_library گلی که دوازده سال به خواب می‌رود!

insert_link

local_library اگر می خواهید در منزل گلدانهای زیبا داشت