بیخوابی: چطور سریعتر و طولانی تر به خواب رویم

توصیه شده است که، "بهترین درمان برای بیخوابی، خوابیدن زیاد است." خنده دار به نظر می رسد اما موثر نیست.

واقعیت این است که وقتی نمی توانید بخوابید، چه به خاطر یک بیماری جسمی باشد، چه استرس یا اختلال خواب، خندیدن آخرین راه حلی است که به مغزتان خطور می کند. برای دست یافتن به یک خواب خوب و راحت، راه های مختلفی وجود دارد که به علت بیخوابی وابسته است. آندسته از بیخوابی ها که به خاطر مشکلات جسمی ایجاد می شود، ممکن است راهکارهای دارویی یا حتی جراحی داشته باشد، درحالیکه بیخوابی های ناشی از استرس یا مشکلاتی از این نوع، راه حل های درمانی طبیعی تری دارند.

یک نمونه مشکل جسمی، آپنه خواب است که می تواند با یک انسداد فیزیکی (آپنه خواب انسدادی)، یا مشکلی در مغزتان (آپنه خواب مرکزی)، و یا ترکیبی از ایندو (آپنه خواب پیچیده) ایجاد شود. درمان های مختلف برای این مشکل عبارتند از تغییر محل خوابیدن، جراحی، یا استفاده از دارو. داروهای این مشکل می توانند تجویزی یا از جمله داروهای بدون نیاز به نسخه باشند.

اما اگر مشکل شما در خوابیدن ناشی از مشکلاتی مثل شیفت های کاری غیرمتعارف است شاید بهتر باشد ایجاد هرگونه سروصدا در محل خوابتان را از بین برده، پرده های ضخیم به پنجره ها بزنید و تلفن را هم از برق بکشید.

یکی از متداولترین عوامل بروز بیخوابی، استرس است. خوشبختانه وقتی به خاطر استرس ها و نگرانی هایتان بیخواب می شوید، خیلی راحت تر حتی بدون استفاده از دارو و جراحی می توانید دوباره خواب خوب و طولانی داشته باشید. اگر دلیل بیخوابیتان استرس است، می توانید از یکی از این روش های درمانی طبیعی استفاده کنید:

·         طب سوزنی: یک روش درمانی متعلق به چین باستان است.

·         رایحه درمانی: که در آن از روغن های خاص برای درمان و آسودگی فرد استفاده می شود.

·         گیاهان معطر: برای تقویت حس رلاکسیون و تمدد اعصاب که در محل خوابتان گذاشته می شوند.

·         هیپنوتیز: در این روش می توانید یاد بگیرید که چطور بدنتان را برای ریلکس شدن و پذیرش خواب آموزش دهید.

·         ماساژ: اینکار که می تواند توسط همسرتان یا یکی از اعضای خانواده و یا حتی خودتان انجام شود راه خوبی برای کاهش استرس و ترغیب بدنتان به خواب است.

·         مدیتیشن: می توان آن را هم موقع خواب و هم در طول روز بعنوان راهی برای از بین بردن استرس انجام داد.

·         یوگا: این ورزش به بدن، ذهن و روحتان  کمک می کند که در کنار هم به بهترین وجه برای تقویت سلامت فیزیکی، فکری و روحی شما کار کنند.

علت بیخوابی شما هرچه که باشد، همیشه اشتباهی هست که نادیده اش می گیرید و فکر می کنید که خود به خود برطرف می شود. اگر مشکل بیخوابی شما آنقدر جدی است که باعث خستگی و خواب آلودگی شما در طول روز می شود، حتماً باید به دنبال درمان فوری آن باشید. اولین قدم شما مشورت با پزشک و بررسی علت کم خوابی شماست.

مقابله با بیخوابی با تغییر در سبک زندگی

هر کس در زندگی خود حداقل یک شب مشکل بیخوابی را تجربه کرده است. این بیخوابی معمولاً دلیل دارد. مثلاً اگر فرد درمورد یک موضوع و مشکل خاص کاری استرس داشته باشد می تواند علت بیخوابی او شود. یا شاید هم به خاطر سرماخوردگی نتواند یک شب به خواب رود.

دلیل این بیخوابی هرچه که باشد، اگر هفته ها طول بکشد می تواند نشانه ای از بیماری بیخوابی باشد. در موارد جدی تر بیخوابی، ماه ها طول می کشد که فرد نمی تواند بخوابد. اما باور نادرست درمورد این مسئله این است که همه فکر می کنند که این یک مشکل بیخوابی به تنهایی است درحالیکه علامت یک مشکل بزرگتر است.

یکی از متداولترین علل بیخوابی، سبک زندگی فرد است. برای خیلی افراد این مشکل از دوران دبیرستان شروع می شود. فعالیت های درسی و اجتماعی بیش از حد باعث شب زنده داری های پی در پی و برهم خوردن برنامه خواب فرد می شود. این مشکل در دوران دانشگاه ادامه پیدا کرده و وارد زندگی کاری فرد می شود. بنابراین باید سعی کنید یک برنامه منظم و خوب برای خوابتان داشته باشید و مطمئن باشید این مشکل خیلی زود از بین خواهد رفت.

کاری که خیلی ها انجام می دهند نوشیدن قهوه است. بااینکه اکثریت برای بیدار ماندن در یک روز کاری سخت اینکار را می کنند اما کافئین موجود در آن می تواند علت بیماری بیخوابی شما باشد. کافئین یک محرک است، از اینرو حذف این ماده از رژیم غذایی بسیار موثر خواهد بود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - دنیای پر رمز و راز خواب

insert_link

local_library آموزش یوگا - یوگا و درمان سردرد

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library دستورالعمل های استيل شروع ، قدمها و پرتا