اولین باغ وحش را چه کسی به وجود آورد؟

باغ وحش عبارت است از محلی كه انواع حیوانات زنده در آنجا نگهداری شده و به معرض نمایش گذارده می‌شوند.
چرا اصلاً حیوانات وحشی را در باغ وحش نگاه می‌داریم؟ بزرگترین دلیل این موضوع این است كه بیشتر مردم، به حیوانات خیلی علاقه و توجه دارند. دلیل دیگرش این است كه بسیاری از علما با مطالعه در زندگی حیوانات می توانند خیلی چیزهای با ارزش و جالبی فرا گیرند.
اولین باغ وحش دنیا تا آنجا كه می دانیم، در زمانی خیلی قدیم یعنی تقریباً حدود ۱۱۵۰ قبل از میلاد مسیح، به وسیله یكی از امپراطوری های چین به وجود آمد؛ كه در این باغ وحش انواع مختلف گوزن، پرنده و ماهی نگاهداری می شد.
با وجود این كه، این باغ چیزی شبیه همین باغ وحش های امروزی ما بود، در ضمن دارای یك دروازه بزرگ بود كه راه ورودی آن به شمار می رفت. درِ این باغ وحش، احتمالاً بر روی مردم عادی باز نبوده است؛ یعنی برای استفاده عموم نبوده و اختصاصاً فقط برای سرگرمی خود امپراطور و درباریان درست شده بود.
برای این كه، در آن زمانها، گردآوری و نگاهداری این حیوانات برای باغ وحش، خیلی خرج بر می داشت، بنابراین باغ وحش ها در دوران باستانی، متعلق به پادشاهان اشخاص خیلی ثروتمند بوده است و بسیاری از آنها صاحب مجموعه هائی از پرندگان، ماهی ها و انواع دیگر حیوانات كمیاب و نادر بوده اند.
اولین باغ وحش عمومی دنیا، در سال ۱۷۹۳ در پاریس به وجود آمد كه درحقیقت یك باغ نباتات بود. این باغ وحش علاوه بر حیوانات، شامل یك موزه و یك باغ گیاه شناسی هم بود.
بزرگترین باغ وحش بعدی دنیا در سال ۱۸۲۹ در «ریجنت پارك» لندن به وجود آمد. بعداً نوبت «باغ وحش برلین» می رسد كه در سال ۱۸۴۴ ایجاد شد كه یكی از زیباترین و جالب ترین باغ وحش های دنیا در نوع خودش می باشد.
سایر باغ وحش های دیدنی هم در انگلستان ایجاد شده اند. به طور مثال در باغ وحش «ویپسنبد» و در «بلفوردشایر» انواع حیوانات از گوشه و كنار دنیا، آزادانه در محوطه بزرگ باغ وحش مشغول زندگی و گردش و راه رفتن هستند و فقط با تنها موانعی كه روبرو می شوند، حصارهای ایمنی است كه در اطراف محل زندگیشان ساخته شده است.
 
 
 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library هاله ی خود را پالایش کنید

insert_link

local_library خود را باور کنید!

insert_link

local_library براي تست رنگ رژ لب آن را ...

insert_link

local_library بخارهايي که پوست را جوان‌مي‌کند