زن فالگير 5000 ساله با چشم مصنوعي و مرموز

آن زن كه بلندقامت هم بوده، داراي قدرت‌هاي مرموز و توانايي ديدن آينده بوده است. آثار به جا مانده از شهر سوخته نشان مي‌دهد كه اين شهر يك بار آتش گرفته و سه بار در زمان باستان بازسازي شده است و سرانجام به طور كامل در 2000 پيش از ميلاد از بين رفته است. علت مرگ اين زن مشخص نيست.


بررسي‌هاي اخير باستان‌شناسان درباره چشم مصنوعي يك زن مربوط به پنج هزار سال پيش، اطلاعات جديدي را برملا كرده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب» به نقل از «فاكس‌نيوز» اين چشم مصنوعي به وسيله باستان‌شناسان ايراني و ايتاليايي كشف‌شده، زماني متعلق به يك زن فالگير يا كاهن در سرزمين باستاني پارس‌ها بوده است.

باستان‌شناسان گفته‌اند: اين چشم كروي، باعث خيره شدن و چشم دوختن كساني مي‌شود كه به او نگاه مي‌كنند و اين امر آنان را متقاعد كرده كه آن زن كه به نظر بلندقامت هم بوده، داراي قدرت‌هاي مرموز و توانايي ديدن آينده بوده است.
اين چشم توسط منصور سجادي، مدير تيم ايرانيان كه 9 سال است در بقاياي شهر سوخته در مرز ايران و افغانستان در حال كاوش هستند، كشف شده است.

باستان‌شناسان ايتاليايي ديروز گفتند: اين به ظاهر عنبيه، همراه با يك آينه دستي آرايشي برنزي دفن شده كه احتمالا وي براي ديدن ظاهر خود از آن استفاده مي‌كرده است.

آنان ادامه دادند: اين چشم نيم كروي قطري بيش از يك اينچ داشت و از ماده‌اي سبك‌وزن كه گمان مي‌‌رود از نوعي قير طبيعي مشتق شده باشد، ساخته شده است. سطح آن با دقت فراوان منقوش به اشكالي شامل يك دايره مركزي به جاي عنبيه و خطوط طلايي مانند اشعه‌هاي نور است.

«لورنزو كوستان تيني»، رهبر گروه ايتاليايي‌ها مي‌گويد: در سطح چشم هنوز هم آثاري از طلا كه به نظر رويه نازكي به روي چشم بوده ديده مي‌شود. در هر دو سوي اين چشم، دو سوراخ وجود دارد كه يك نخ و احتمالا طلايي چشم را در جاي خود نگه داشته است.

وي بيان كرد كه قد اين زن حدود 2 متر بوده كه سر و شانه‌هايش را بسيار بالاتر از زنان هم‌عصرش قرار مي‌داده است. سن او بين 25 تا 30 سال است. او پيشاني بلند و پوست تيره‌اي داشته است كه حدس زده مي‌شود از نژاد عرب بوده است.

فرهاد فروزانفر، باستان‌شناس ايراني تأييد كرد: قامت بلند اين زن و ساختار فيزيكي و ظاهري او، اين احتمال را قوي مي‌كند كه وي اهل سرزمين‌هاي عربي بوده است.

«كوستان تيني» به Corriera della sera گفت: نخست گمان مي‌رفت كه اين چشم پس از مرگ وي و دفن، در چشم او قرار گرفته، اما آزمايش‌هاي ميكروسكوپي نشان داد كه پيش از مرگ نيز از اين چشم استفاده مي‌شده است.

سجادي گفت: اسكلت وي متعلق به 2800 تا 2900 سال پيش از ميلاد است؛ زماني كه شهر سوخته، شهري پررونق و ثروتمند و از مراكز تجاري شرق و غرب بوده است و احتمال دارد كه اين زن با كارواني از عربستان به اينجا آمده باشد.

آثار به جا مانده از شهر سوخته نشان مي‌دهد كه اين شهر يك بار آتش گرفته و سه بار در زمان باستان بازسازي شده است و سرانجام به طور كامل در 2000 پيش از ميلاد از بين رفته است. علت مرگ اين زن مشخص نيست.

كوستان تيني مي‌‌گويد: استفاده از اين چشم، هدف خاصي داشته و احتمالا براي تأييد قدرت‌هاي مرموز وي لازم بوده است.
باستان‌شناسان پيش از اين، وسيله‌اي شبيه تخته‌نرد كشف كرده بودند كه متشكل از شصت بخش فيروزه‌اي و عقيق و تخته‌اي مستطيلي از چوب آبنوس بود و احتمالا از هند وارد شده است.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - دنیای پر رمز و راز خواب

insert_link

local_library آموزش یوگا - درمان با طب فشاری

insert_link

local_library آموزش یوگا - یوگا و درمان سردرد

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی