چرا چراغهای راهنمائی و رانندگی به رنگهای قرمز، زرد و سبز است؟

چرا چراغهای راهنمائی و رانندگی به رنگهای قرمز، زرد و سبز است؟  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
چراغهای راهنمائی در ابتدا برای سیستم راه آهن و ریل قطارها استفاده می شده است. راه آهن رنگ قرمز را برای "ایست" انتخاب نموده بود. به دلیل اینکه رنگ قرمز به رنگ خون میباشد، در طول گذشت زمان به عنوان علامتی مظهر خطر و تخریبات شناخته شد. با شروع فعالیت ایستگاههای راه آهن در سال۱۸۳۰ علامت "دقت" را با نوررنگ سبز و "حرکت" را با رنگ نور سفید نشان دادند. بعد از گذشت مدتی با رنگ سفید به نشانه حرکت با مشکل روبرو شدند . زیرا در هر مکانی نور به رنگ سفید وجود داشت و این باعث سردرگمی میشد.
اما از آن بدتر اینکه رنگ قرمز به معنای "ایست" در شیشه عدسی آینه قطار به رنگ سفید دیده می شده و از آنجائی که رنگ سفید نیز به معنای "حرکت" بود، باعث خطرتصادف می شد. در نهایت در ایستگاههای راه آهن قرمز به معنای "ایست" سبز به معنی "حرکت" ونورزرد به معنی "دقت" استفاده شد.
همانطور که میدانید رنگ زرد تنها رنگی است که چشم را خیره میکند. با به وجود آمدن راههای آسفالت، در مسیرها فقط اسب و درشکه حرکت میکردند. به همین دلیل مسئله ترافیک وجود نداشت. در سال ۱۸۶۸ زمانی که ماشین ها در لندن به حرکت در آمدند، اولین چراغهای راهنمائی به کار آمدند.اما از طرفی خطر بسیار زیادی وجود داشت، چون این لامپها با گاز کار میکردند و بعد از مدتی می ترکیدند.
در نهایت چراغهای خودکار امروزی را گارت مورگان آمریکائی که خودش یک مدل اتومبیل داشت به راه انداخت.
در سال ۱۹۱۴،مورگان اولین بار از این چراغ استفاده نمود. در سال ۱۹۲۳ اختراع خود را ثبت نمود ودر سال ۱۹۶۳ قبل از مرگش ثبت اختراع خود را به مبلغ ۴۰ هزار دلار به ژنرال الکتریک فروخت.
چراغ راهنمائی مورگان مانند چراغهای راه آهن به شکل T بود که در روی آن رنگ سبز و قرمز وجود داشت. بعد از مدتی علامت "دقت"نیز به آن اضافه شد. با وجود اینکه سالها از این موضوع میگذرد هنوز نیز بعضی از افراد رنگ زرد را به معنی "حرکت" میشناسند.
 
 
 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش یوگا - دنیای پر رمز و راز خواب

insert_link

local_library آموزش یوگا - یوگا و درمان سردرد

insert_link

local_library آموزش یوگا - مبحثی در شناخت تمرکز و تربی

insert_link

local_library دستورالعمل های استيل شروع ، قدمها و پرتا