در آخرین روزهای قرن بیستم شرکت Cola - Cola بیشترین سهم فروش نوشابههای گازدار را در دنیا از آن خود داشت. این شرکت با فروش ۵/۵۰ درصد در مقام اول و شرکت پپسی با ۳/۲۰ درصد در مقام دوم و شرکت Codbury با ۹/۵ درصد در مقام سوم قرار داشت. نسبت رشد فروش محصولات این شرکت عدد ۱/۱ درصد را بازگو میکرد حال آنکه این رقم برای شرکت پپسی ۸/۰ درصد بود. شرکت Cadbury با کاهش رشد ۲/۱۳ درصد در جایگاه سوم بود.
لازم به ذکر است که رشد فروش نوشابههای گازدار از سهچهارم درصد در سال ۱۹۹۸ به ۴/۱ درصد در سال ۱۹۹۹ کاهش داشت. اما در این میان سهم فروش و میزان مصرف در کشورهای مختلف متفاوت بود. مصرفکنندگان نوشابههای گازدار در آمریکای شمالی با مصرف سرانهٔ ۴۸ گالن در سال در جایگاه اول بودند. آمریکای شمالی در این سال با فروش ۴۴ درصد از کل نوشابههای تولید شده در دنیا از این نظر اول بود. اروپائیها با در اختیار داشتن ۹/۲۱ درصد از کل فروش جهانی با مصرف سرانهٔ ۶/۱۲ گالن در جایگاه دوم بودند. اما آسیائیها که از نظر تولید نوشابه با رقم ۱/۱۳ درصد در مکان سوم قرار داشتند تنها ۷/۱ گالن نوشابهٔ گازدار نوشیدند.
براساس اطلاعات بهدست آمده از ۱۷۴ کشور مختلف، ایالت متحدهٔ آمریکا با فروش ۲/۳۳ درصد از کل نوشابههای دنیا و مصرف سرانهٔ ۵۶ گالن در سالن در جایگاه اول قرار داشت. مکزیک با فروش ۳/۸ درصد از کل نوشابههای دنیا مصرف سرانهٔ معادل ۵/۳۸گالن داشت و برزیل نیز با تولید ۶ درصد، ۱/۱۶ گالن در همان سال مصرف داشت. در حالیکه چین با در اختیار داشتن ۷/۴ درصد از کل نوشابههای فروخته شده در دنیا مصرف سرانهٔ بسیار پائینی داشت.
هر چند کارشناسان اقتصادی معتقدند که تولید و مصرف نوشابه در دنیا افزایش خواهد یافت بهطوریکه میزان تولید نوشابه بهطور متوسط از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴، سالیانه ۴/۳ درصد افزایش یابد و رشد مصرف سرانه به ۸/۷ تا ۶/۱۰ گالن برسد. اما افزایش اطلاعات مردم در مورد ضررهای ناشی از مصرف نوشابه این موضوع را به شدت تحتتأثیر قرار خواهد داد مگر آنکه سیاست تولیدکنندگان در این راستا تغییر کند.