غذاي خانگي، همسفري سالم

ايام عيد و تعطيلات نوروزي نزديك است. در اين روزهاي زيبا، شاد و با طراوت، بسياري از خانواده‌هايي كه قصد گشت و گذار و سير و سياحت دارند، در تلاش اند كه تجهيزات و وسايل مورد نياز براي سفر نوروزي را مهيا كنند. تهيه و آماده‌سازي مواد غذايي مناسب سفر، يكي از مهم ترين نكاتي است كه خانواده‌ها بايد به آن توجه ويژه‌اي داشته باشند و در اين راستا اصول و قواعد خاصي را رعايت كنند. 

نگهداري نامناسب مواد غذايي در طول سفر مي‌تواند سبب بيماري‌هاي ناشي از مصرف غذاهاي آلوده شده و تعطيلات ناگواري را به دنبال داشته باشد. از جمله اين بيماري‌ها مي‌توان به مسموميت‌هاي غذايي اشاره كرد؛ كه علايم مشترك آن اسهال، تهوع، آشفتگي در معده، گرفتگي و انقباض عمومي بوده كه به ويژه در كودكان، مادران باردار، مسن‌ترها، بيماران خاص و افرادي كه ايمني بدن آنها ضعيف است، شدت بيشتري خواهد داشت. 

در اين نوشتار هدف ما بيان قواعدي مي‌باشد كه رعايت اين موارد، سلامت بيشتري را در طي مسافرت، تضمين مي‌نمايد.

1- از قبل برنامه‌ريزي كنيد.
ابتدا يك سردكن تهيه نماييد. براي تامين سرماي سردكن، نياز به مقدار كافي يخ داريد، مي‌توانيد از بسته‌هاي ژل فريزري نيز استفاده كنيد؛ بسته‌هاي ژل فريزري را از شب قبل در فريزر قرار دهيد تا ژل آن منجمد شود. اين ژل مي‌تواد همانند يخ، سرماي مورد نياز سرد كن را تامين نمايد. تامين يخ يا بسته ژل فريزري بايد قبل از بسته‌بندي مواد غذايي صورت پذيرد.

چه غذاهايي را براي سفر به همراه خود ببريم؟

برخي از مواد غذايي مانند ميوه ها، سبزيجات، نان، كراكرها، بيسكويت‌ها، برخي پنيرها و... براي نگهداري نياز به سرما ندارند، ليكن مواد غذايي كه سريع فاسد مي شوند نظير گوشت، مرغ، ماهي، شير، تخم‌مرغ، خامه، پنير فتاي ايراني و ... نياز به سرما دارند. چنان چه غذاهاي پخته شده را بيش از نياز تهيه مي‌نماييد، برنامه‌ريزي كنيد تا باقي مانده آن را در سردكن حاوي يخ در طول سفر حفظ كنيد.

2- ايمني بسته‌هاي مواد غذايي را حفظ كنيد.
بسته‌هاي مواد غذايي را مستقيما از يخچال، به سردكن حاوي يخ‌ منتقل كنيد. بسته‌هاي گوشت، مرغ و ماهي كاملا منجمد شده باعث حفظ سرما در سردكن شده و در طي سفر، ايمني غذا را بيشتر مي‌كند.

سردكن را به طور كامل از يخ پُر كنيد تا سرما را به مدت طولاني‌تر حفظ  كند. در سردكن‌هايي كه داراي يخ كمتري هستند، فضاهاي خالي را با يخ بيشتري پُر كنيد يا سعي كنيد آن را با غذاهاي فاسدنشدني نظير ميوه و سبزي‌ها پُر نماييد.

بسته‌هاي حاوي گوشت، مرغ و ماهي خام را با دو لايه كيسه نايلوني بپوشانيد تا چنانچه در كنار غذاهاي آماده خوردن يا مواد غذايي غير قابل پختن مانند كاهو، گوجه‌فرنگي  يا خيار قرار گيرند، خونآبه ي آنها به اين گونه غذاها برخورد نكند.

سعي كنيد براي سفر از دو سردكن استفاده كنيد. يكي براي مواد غذايي سريع فاسدشدني و ديگري براي غذاهايي كه در طي روز استفاده مي‌شوند. همچنين بزرگ ترها و كوچك ترها بايد از دست زدن مداوم به سردكن حاوي غذاهاي سريع فاسدشدني و باز كردن درب آب خودداري كنند.

3- سرماي سردكن را حفظ كنيد.
سردكن را در محل سرد يا محلي كه كمتر در معرض گرماي ماشين و يا نور خورشيد قرار دارد، جاسازي نماييد. از باز و بسته كردن درب سردكن كه سبب از بين رفتن سرما در آن مي‌شود، خودداري كنيد. زماني كه يخ موجود در سردكن ذوب مي‌شود، با جايگزين نمودن يخ تازه، سعي در حفظ سرماي آن نماييد.

4-غذاهاي حساس و فاسد شدني گرم شده را دور بريزيد.
جهت جلوگيري از كاهش سرماي سردكن، قبل از قرار دادن مواد غذايي گرم در درون سردكن، گرماي آن را خارج كنيد.

بعد از مصرف غذاهاي گرم، باقيمانده آن را به سرعت سرد نماييد، زيرا گرماي موجود در غذاهاي گرم، باعث رشد و تكثير سريع باكتري هاي مسموميت زا مي‌شوند.

در انتهاي روز و پس از مصرف غذاها، چنانچه يخ درون سردكن، ذوب شده باشد و باقيمانده غذاها گرم شده باشند، بايد باقيمانده غذاهاي حاوي گوشت يا مرغ را دور ريخت. البته غذاهاي فاسدنشدني نظير ميوه‌ها، سبزيجات، نان و نوشيدني‌ها نياز به سرما ندارند و براي مصرف قابل قبول هستند.

5- دست‌ها و ظروف را تميز و پاكيزه حفظ كنيد.
با شستن دست‌ها و وسايل مرتبط با غذا، خود و خانواده‌تان را از خطر باكتري‌هاي بيماري‌زا حفظ كنيد. يادآوري مي‌شود شستن دست‌ها، 50 درصد خطر آلودگي را كاهش مي‌دهد.

اگر صابون و آب در دسترس نباشد، بشقاب و وسايل را به درستي بسته‌بندي كنيد تا آنها را در مقصد با آب گرم و مايع ‌ظرف شويي شستشو نماييد.

6- ارجحيت غذاي خانگي
مواد غذايي را در مبدا و به صورت خانوادگي تهيه نماييد، اين عمل باعث ذخيره مالي و زماني براي خانواده در طي مسافرت مي‌شود؛ به عنوان مثال تهيه آب‌ميوه خانوادگي اقتصادي‌تراز آبميوه‌هاي تك نفره مي‌باشد و همچنين به منظور استفاده از بطري آب معدني خانوادگي براي صرف آب، براي هر نفر از اعضاي خانواده به‌طور مجزا يك ليوان تهيه فرماييد. 

براي جلوگيري از ذوب شدن يخ مخصوص آب، آن را در سردكن قرار دهيد تا هم سرماي سردكن را بيشتر حفظ كند و هم ديرتر ذوب شود. بعد از صرف غذا، سردكن را دوباره با غذاهاي غيرفاسد شدني، پر نماييد (در صورت عدم تامين يخ). چنان چه يخ براي سردكن تامين شود، مي‌توان غذاهاي فاسد شدني‌ را نيز در درون سردكن قرار داد.

7- مصرف ميان وعده در طي مسافرت
در سفرهاي طولاني و براي جلوگيري از خستگي يا بي‌حوصلگي مسافرين، هر 1 يا 2 ساعت، يك ميان وعده مناسب را پيشنهاد دهيد. براي پيشگيري از اعتراض كودكان به منظور اعلام گرسنگي، هر يك ساعت يك خوراكي سبك به كودكان بدهيد. براي ميان وعده ها برخي مواد غذايي بهتر و سالم تر از بقيه هستند؛ مانند ميوه‌هاي تازه يا خشك شده، مغزها همانند پسته و بادام، بيسكويت و ... كه قابليت‌ مهار گرسنگي كودكان را داشته و در ضمن مانند چيپس، پفك، شكلات و نوشابه، سلامتي آنها را به خطر نمي‌اندازند.

8- رعايت موارد بهداشتي در رستوران هاي بين راهي
چنانچه در طي سفر، قصد خوردن غذا در رستوران‌ها، كبابي‌ها، ساندويچي‌ها و... را داريد، سعي نماييد قبل از سفارش دادن غذا، وضعيت بهداشتي محل و پرسنل واحد صرف غذا را ارزيابي نماييد، اين عوامل بهترين عامل انتخاب شما مي‌توانند باشند. چنانچه به وضعيت بهداشتي اين محل‌ها شك داشته باشيد، آنجا را ترك نماييد و محل مناسب‌تري را انتخاب كنيد. اگر ناچار به انتخاب محل هستيد، سعي كنيد قبل از مصرف غذا از كيفيت آن از طريق بينايي، بويايي، چشايي و ... مطلع شويد. ضمنا غذاهايي را انتخاب كنيد كه از تركيب مواد غذايي كمتري تهيه شده باشند. به عنوان مثال كباب برگ و يا جوجه كباب، در مقابل كباب كوبيده از تركيبات كمتري تشكيل شده‌اند. لذا اولويت مصرف با كباب برگ يا جوجه كباب به جاي كباب كوبيده مي‌باشد.

اميد است كه با رعايت نكات ايمني ذكر شده سلامتي خود و خانواده‌تان را در اين ايام فرخنده تضمين كرده و سفري سالم و خوش در پيش رو داشته باشيد.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید