آموزش یوگا - درمان با طب فشاری

درمان با طب فشاری

مقدمه:
در ادامه مقاله شماره پیشین مربوط به طب فشاری براساس واكنش های بدن و ارائه تكنیك های مختلف جهت درمان و آرامش بخشیدن به بدن به معرفی چند تكنیك دیگر می‌پردازیم. در این راستا، ابتدا با تكنیك «ماساژ با فشار شست» (Thumb Walking) آشنا خواهیم شدكه از نظر ساختار با روش و «قلاب كردن شست» (Thumb Hooking) شباهت بسیاری دارد.

 

ماساژ با فشار شست (Thumb Walking)

این نوع ماساژ اصلی ترین تكنیك برای نواحی وسیع و گسترده است. این تكنیك دقیقاً مانند تكنیك «قلاب كردن شست» (Thumb Hooking) آغاز شده و سپس گوشه خارجی شست خم شده به آرامی پیش می‌رود. فشار بایستی مداوم بوده و عاری از حركات منقطع باشد. در ادامه شست را در طول خط دیافراگم - در زیر برجستگی پا- فشار داده و ناحیه نخاعی را در امتداد قوس اصلی پا، از پاشنه تا شست بزرگ تحریك كنید.

 

راه بردن انگشتان (Finger Walking)

این روش برای ماساژ قسمت رویی پا به كار گرفته می شود. اصول كار همانند روش (Thumb Walking) است. «خم كردن مفصل اولین انگشت و حركت به جلو» با استفاده از دست ثابت، شست پاها را نگه داشته و از انگشتان دیگر فاصله دهید و با فشار شست عامل بر روی برجستگی كف پا اهرمی ایجاد كرده و سپس عمل راه بردن انگشت را از مبداء كوچكترین انگشت تا مچ پا آغاز كنید. در حركات بعدی عمل راه بردن انگشت را از فاصله میان سایر انگشتان پا به سمت داخلی پا تكرار كنید.

این روش، تنش در ناحیه سینه و ریه، نواحی مربوط به مجاری لنفاوی و تارهای صوتی را بین شست و انگشت دوم در رویه پا قراردارند، كاهش داده و آرامش را در این نواحی به ارمغان می‌آورد.

 

 

مالیدن پاها (Stroking the feet)

با تعویض دست‌ها، پا را به آرامی از مچ تا انگشتان پا مالش دهید به گونه‌ای كه موجب آرامش در تمام قسمت های پا گردد.

ایجاد آرامش توام با لذت با استفاده از ماساژ پاها (Dessert Stroke)

ابتدا، پا را در هر دو دست گرفته و از بالا تا پائین به نرمی نوازش كنید. این روش بسیار لذت بخش بوده و در سراسر مدت درمان می‌توان از آن پس از كار برروی انعكاس‌های حسی به منظور ایجاد آرامش و تسكین در فرد مقابل بهره گرفت. همواره جلسات درمان را جهت تعادل دوباره تمام پا، با این روش ختم كنید.

 

برای حصول درمانی موثر:

  • پا را با لبه خارجی شست دست و ناخن آن معاینه كنید ولی كاملاً مراقب باشید كه ناخن شما خراشی برروی پوست ایجاد نكند.

  • با فرد مقابل تماس چشمی منظم داشته باشید تا پاسخ های وی را به فشار های معینی كه وارد می‌كنید دریافت كرده و بتوانید نواحی دردناك یا حساس را تشخیص دهید.

  • به نواحی حساس كه ممكن است به صورت دانه - دانه حس شوند توجه بیشتری داشته باشید چرا كه این نواحی عموماً با تراكم مواد آهكی و یا تجمع مایه لنف مربوط می‌باشند. با این نواحی به صورت مستمر كار كنید تا باعث تفرق مواد رسوب كننده شده و انرژی نهفته آزاد گردد.

  • برروی هر ناحیه پا، چندین بار تمرین را انجام دهید و مطمئن شوید كه هیچ ناحیه ای را فراموش نكرده‌اید.

  • برروی هر پا، برای بار اول تمرین را به منظور یافتن نوحی حساس انجام داده و سپس برای دومین بار روی پا و كل بدن تمرین را تجدید و تكمیل كنید.

  • تحركات هر پا را با انجام تمرین ماساژ لذت بخش (Dessert Stroke) به قسمت های پا ربط دهید.

  • همیشه حداقل با یك دست پاها را لمس كنید.

  • استفاده و به كارگیری تمام انگشتان می تواند نواحی عمده‌ای از پا را پوشش دهد.

جهت رویت تصویر به اندازه اصلی روی هر کدام از آنها کلیک نمایید.

 مترجم :‌ فرزاد بوالحسنی

آموزش یوگا - دنیای پر رمز و راز خواب

دنیای پر رمز و راز خواب مسئله خواب دیدن چیزی است كه همواره ذهن بشر را به خود معطوف داشته است. هر شب در جای ساكت و كم نوری در بستر خود قرار می گیریم و آرام چشم هایمان روی هم می آید و وارد دنیایی می شویم كه با دنیای بیداری ما بسیار متفاوت است. دنیایی متفاوت، رها از محدودیت ها، دنیای پیچیده ای از رمز و رازها كه ما اطلاع چندانی از مراتب چگونگی آن نداریم. پس از ساعت ها خواب بدون توجه به اینكه بر ما چه گذشته از خواب برمی خیزیم و به فعالیت های روزمره می پردازیم.

همه ما با واژه خوابیدن و خواب دیدن (دیدن رویا) آشنا هستیم، زیرا كاری است كه هرروز انجام می پذیرد. بیش از یك سوم از عمر انسان در خواب و رویا سپری می شود. تأثیر خواب و رویا بر كیفیت زندگی و سلامتی انسان اجتناب ناپذیر و فوق العاده حائز اهمیت است. به دلیل اهمیت پدیده خواب، همواره مورد بحث و پژوهش متفكران و روان شناسان در طی اعصار مختلف بوده است.

در خواب چه اتفاقی بر جسم و روان می افتد؟

 در وضعیت خواب مردمك چشم بسیار تنگ می گردد. ترشح بزاق و شیره های گوارشی و ادرار به یكباره كاهش می یابد. قلب آهسته تر كار می كند. تنفس آرام تر و عمیق تر می گردد. كاركرد دستگاه عصبی و امواج مغزی تغییر می یابد. هوشیاری از بین می رود و مغز به محرك های خفیف بیرون پاسخ نمی دهد. در طول زمان خواب امواج مغزی مدام تغییر می یابند. در طول خواب بارها به جهات مختلف غلت می زنیم و نیز در اوقاتی قریب به پنج تا شش بار در طول خواب حركات سریع چشم داریم. به لحاظ عصب شناختی مكانیسم های متنوع و بسیار زیادی هستند كه عهده دار "شرایط بیداری" و "ایجاد خواب" و یا "خواب آلودگی" هستند. مثلاً دكتر ر.هس (W.R.Hess) دانشمند برجستهء سوئیسی متوجه گردید كه ناحیه ای در تالاموس مسئول سوق دادن انسان به خواب است. محققان دیگر بسیاری از مناطق مختلف در قسمت فوقانی و نیز قسمت تحتانی ساقه مغز و نیز قسمت تحتانی نیمكره مخ را عهده دار به خواب رفتن تشخیص دادند.

 

 تصویر شماره 1- نواحی مختلف در مغز انسان

پژوهش های گوناگون نشان داده كه ما در اكثر موارد (80%) در هنگام خواب دیدن حركات سریع چشم (REM) داریم. افراد عادی هر شب چندین بار خواب می بینند ولی خواب دیدن صرفا" منحصر به دوره های حركات سریع چشم نیست. برخی از افراد در خواب حرف می زنند، گاهی این حرف زدن در دوره حركات سریع چشم اتفاق می افتد و در اكثر موارد با جنبیدن تمام بدن همراه است.

 نكته مهم اینكه خواب دیدن از تشكیل شدن خاطره های روشن در حافظه جلوگیری می كند. رویاها حافظ خواب و باعث تداوم آن می شوند.

خواب و رویا تأثیر خاص و پنهانی در زندگی انسان ها ایفا می نماید. بنا بر اهمیت آن در ادبیات و فرهنگ هر كشوری در اعصار مختلف بدان پرداخته شده است و در هر زمان و دوره ای به شكلی تعبیر گشته است. برای انسان های اولیه رویاها مایه موهوم پرستی بوده است. از زمان های گذشته تا كنون عده ای اعتقاد دارند كه دسته ای از رویاها پیام های كائناتی و ربانی دارند. عده ای اعتقاد دارند كه رویاها حاوی اسرار و پیش گویی هایی است.

در روان شناسی ابن سینا (نابغه و پزشك بزرگ شرق) خواب دیدن و رویا داشتن نتیجه عملكرد نیروی تخیل (قوه مخیله) می باشد. این نیرو همواره چه در بیداری و چه در خواب فعال است. در حالت بیداری بسیاری چیزها را كه حاضر و محسوس نیستند، تصور و حفظ می كند و در حالت خواب با گستره بیشتری به كار خود ادامه می دهد، زیرا قوای فكری و محسوسات محیطی و مادی محدودیتی برایش ایجاد نمی نماید. به اعتقاد ابن سینا قوه تخیل در بیداری تحت فرمان و تأثیر قوه تفكر و تعقل عمل می نماید. بدین ترتیب ما به هرچه فكر می كنیم تصور آن را خواهیم داشت ولی در قوه تخیل تحت فرمان هیچ قوایی نیست و آزادانه و تحت تأثیر هر شرایطی كه به آن تأثیر بگذارد عمل می نماید.

 

اكثر رویاهای انسان نظم، ترتیب، قاعده و قانون مشخصی ندارند. از این رو، تعبیر درست و علمی برای آنها نمی توان منظور داشت. به اعتقاد ابن سینا اكثر خواب ها یا تحت تأثیر "ادراك محسوسات"، یا "افكار و آرزوها و امیال"، یا "شرایط محیطی و حالات مزاجی" از قبیل سردی و گرمی محیط، وجود صداهای محیطی، گرسنگی، پرخوری، تب و غیره می باشند. بسیاری از روان شناسان و دانشمندان علوم انسانی تا اینجای قضیه عقاید مشابهی با ابن سینا دارند ولی ابن سینا رویای دیگری را نیز به نام "رویای صادقه" معرفی می نماید كه ناشی و تابع هیچكدام از موارد ذكر شده ادراكی، تفكراتی، تغییرات مزاجی و نفسانی نیست. این گونه رویاها جنبه كشف و شهود دارند. این گونه رویاها در بیداری به گونه ای اتفاق می افتند و یا تعبیر می شوند. گاهی این خواب ها به گونه ای هستند كه حقیقتی را به فرد آشكار می نمایند و بعدا" عین آن در بیداری اتفاق می افتد. ابن سینا اعتقاد دارد كه این نوع خواب ها ناشی از وجودی است كه مزاج آن در نهایت اعتدال باشد. علت ظهور این خواب های نیروی تفكر(قوه فكریه) یا نیروی ارادی (قوه اختیاریه) نیستند زیرا صور اشیایی كه در این رویاها بر انسان ظاهر می شود قبلا" در حالت بیداری مشهود نبوده است. بنابراین فاعل این نوع خواب ها خارج از قوای انسان و غیر ذات اوست. بسیاری از این خواب ها جنبه هشدار و روشن بینی نسبت به امور خیر یا شر در آینده برای خود شخص یا غیر او دارند و به اندازه ای كه لازم باشد، در زمان و موقعیت خاص بر فرد ظاهر می شوند.

 ابن سینا اعتقاد دارد كه عامل این نوع خواب ها نیروی ماوراءالطبیعه ای است كه به آن "قوه الهی" می گویند. البته منظور ایشان این نیست كه این نیرو خودِ "خدا"ست بلكه نیرویی است صادر شده از ناحیه ملكوتی و عالم مافوق طبیعت. این نوع رویاها نزد ملل و اقوام مختلف از قدیم الایام شناخته شده و و جه اشتراك همه آنها غیر مادی و خارج از وجود انسان بودن آنها است. برخی آن را "نفس رحمانی"، برخی "روح القدس"، برخی نفوذ "ارواح طیبه"، برخی "ملئكه" نام نهاده اند. ارسطو در كتاب "حساس و محسوس" این نوع خواب را "عقل فعال" نامیده و اظهار می كند كه "عقل كلی" صورتی را به "عقل جزیی" آشكار می سازد تا او را به امری واقف گرداند. این گونه خواب ها را امروزه تحت عناوین خواب های "روشن بینانه " و خواب های "تله پاتیك" نام می برند. امثال این گونه خواب ها در كتب مقدس، تاریخ وقایع بشری و خواب های شخصی بسیاری از افراد ملاحظه می گردد.

 

دکتر ساعد احمدی

منابع و مآخذ:

  • سامی، ك(1362). خواب دیدن، چاپ دوم، چاپ خرمی، تهران.

  • اوزوالد،ی. ترجمه باطنی.م.ر(1363). خواب، چاپ اول، انتشارات هاشمی، تهران.

  • ژوزت لیون، پ.ر. ترجمه رزم آرا.ه(1367). چگونه بر بی خوابی غلبه كنیم؟ چاپ دوم، چاپخانه فارسی، تهران.

  • اربابی، غ(1362). نظرات پاولف در مورد خواب و رویا، انتشارات فرخی، تهران.

  1. 0 / 5
  2.   1 نظرات
  3.   1947 بازدید
  تعبیر خواب (آرشیو) — من هرشب خواب های زیادی میبینم و جاهای زیادی میرم که جالب هم اینجاست که تقریبا همه اش تو حافظم میمونه یعنی انگار یه دنیا دیگه وجوود داره ممکنه جند بار خواب جاهای مختلفی رو که ثبلا خواب دیدم ببینم و این توی زندگی روزمره من خیلی تاثیر گذاشته...

آموزش یوگا - رایحه درمانی


بنابر آنچه آمد شناخت انسان از خواص درمانی گیاهان بر اساس نقاشی های حك شده بر دیواره های غارها به هجده هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. به عقیده نویسنده كتاب Denise Winchello Brown رایحه درمانی و كار با عصاره و روغن های گیاهان معطر در مصر متولد شد. در همان مآخذ ذكر شده كه در كشورهای چین و هند در سه هزار سال قبل از میلاد مسیح استفاده از گیاهان جهت درمان و به كارگیری عصاره آنها اثری شناخته شده بوده است. در كتاب وداها نیز به كاربرد چندین گیاه اشاره شده است.

حدود هزار سال پیش ابوعلی سینا دانشمند ایرانی دانش وسیع پزشكی كاربرد درمانی گیاهان دارویی و روغن های گیاهی را در كتاب قانون جمع آوری كرد كه در این كتاب به عنوان مرجع در مراكز و دانشگاه های پزشكی برای حدود پانصد سال تا قرن شانزدهم میلادی در سراسر دنیا تدریس می شد.
همانطور كه در شماره قبل آورده شد این دانش از مصر به یونان و به روم باستان و قرون وسطی به دیگر نقاط اروپا از جمله آلمان و انگلستان منتشر شد. این دانش در قرون وسطی  در پزشكی، و مبارزه با شیوع بیماری هایی مانند طاعون و در مراسم مذهبی كاربرد زیادی پیدا كرد. در دوران رنسانس دانش روغن ها و عصاره های گیاهی كاربرد وسیع تری به خصوص در علم پزشكی داشته و منابع جدیدی در این باب نوشته و منتشر شد.

قرن هفده تا نوزده میلادی در اروپا

در قرن هفدهم طاعون در انگلستان شیوع پیدا كرد و این امر باعث رونق بیشتر و محبوبیت گیاهان و عصاره های گیاهی در میان مردم شد. عطارها (سازندگان عطر و عصاره گیاهی) به علت تماس دائم با عصاره های گیاهی در مقابل ابتلاء به طاعون مصونیت داشتند. علاوه بر كاربرد عصاره ها در جلوگیری از شیوع طاعون، در طب عمومی و درمان بیماری های داخلی و همچنین پوستی استفاده گسترده ای پیدا كردند.

در قرن هجده میلادی تقریبا" تمام كسانی كه دانش گیاه شناسی داشتند و برخی پزشكان از عصاره و روغن های گیاهی استفاده می كردند.
محققان قرن نوزدهم توانستند برخی از تركیبات شیمیایی درون روغن ها و عصاره های گیاهی را شناسایی كنند و این اقدام منجر به تولید عصاره های سنتتیك شد كه كم كم جایگزین گیاهان طبیعی و روغن های گیاهی شد.

با دایر شدن كارخانجات دارویی، محصولات طبیعی جای خود را به تولیدات سنتتیك دادند كه متأسفانه علاوه بر طبیعی نبودن، تأثیرات جانبی سوء نیز داشتند.

قرن بیستم

رایحه درمانی مدرن را می توان به شیمی دان فرانسوی به نام Rene Maurice Gattefosse نسبت داد. رایحه درمانی (Aromatherapie) نام كتابی بود كه در سال 1937 منتشر كرد و با نشر این كتاب كلمه رایحه درمانی در اذهان ثبت شد. طی جنگ جهانی اول او با روغن ها و عصاره های گیاهان زخم های سربازان را معالجه می كرد. در استرالیا نیز شیمی دانان تحقیق را بر روی خواص روغن ها و عصاره های گیاهی(مانند درخت چای Tea Tree) شروع كردند.

در ایتالیا چندین پزشك بر روی خواص روان درمانی روغن های گیاهی (مانند یاس و لیمو) تحقیق كردند. پزشك دیگری به نام Jean Valnet در فرانسه در سال 1964 با نشر كتابی به نام رایحه درمانی تأثیر به سزایی بر دانش رایحه درمانی گذاشت، چنانچه این كتاب به نام انجیل رایحه درمانی معروف شد. فعالیت های وسیعی در زمینه استفاده های بهداشتی و زیبایی از روغنها و عصاره های گیاهی آغاز شد و توسط تكنیك های ماساژ، جهت شادابی و جوانی بر پوست نیز اعمال می شد.

 در حال حاضر رایحه درمانی مورد توجه خاص بسیاری برای درمان ناراحتی ها و بیماری ها برای مصارف زیبایی و تأثیرات روانی قرار گرفته است. به این منظور تعداد قابل توجهی كلینیك رایحه درمانی در بیمارستان ها، كلینیك ها و مراكز درمانی تأسیس شده اند كه جهت درمان بیماری ها و ناراحتی ها از رایحه درمانی بهره می برند. تعداد متقاضیان رایحه درمانی به سرعت رو به افزایش است. به این منظور جهت آشنا شدن خوانندگان با عصاره ها و روغن های گیاهی و رایحه درمانی در شماره های آینده نشریه در مورد مصارف روغن ها مقالاتی خواهد آمد.

 

تهیه: مهندس لاله دارایی

ترجمه و خلاصه از كتاب: Teach Yourself Books Aroma Therapy By: Denise Whichello Brown

  1. 0 / 5
  2.   1 نظرات
  3.   996 بازدید
  تعبیر خواب (آرشیو) — باسلام لطفااگرچنانچه مقالات کامل اینگلیسی یافارسی دراختیارداریددر صورت امکان برای بنده ارسال فرماییدسپاسگزار م.درباره ی آروماتروپی...