مطالب خواندنی

گفتنیهای تاریخ، شامل داستانهای جالب و خواندنی از تاریخ ایران و جهان

 


 

رستوران Parea

 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
رستوران‌های فراوانی در منطقه Flatiron نیویورك به وجود آمدند. اما چطور یكی از این رستوران‌های تازه تاسیس شده این چنیــن برجسته شده است؟
از طراحان این رستوران (A+L) خواسته شده بود تا این فضای باریك و دراز ۹۰ فوتی تاریك را به رستوران‌های یونانی منطقه Parea تغییر شكل دهند. به گفته Brandly zizmor یكی از طراحان این پروژه «رستوران از همان آغاز الهام بخش بود» اصل و سرچشمه طرح A+L این بود كه كارفرما علاقه‌مند بود تا موضوعات كلیشه‌ای و یكنواخت را به شیوه غذاخوری‌های یونانی تغییر دهد. او می‌خواست غذاهای تازه و ارگانیك را در یك محیط فریبنده و زیبا به نمایش درآورد.
بدین منظور Zizmor، ساختارهای سه‌بعدی و نمایشی را در ۵۶۰۰ فوت مربع فضا از طریق محیط مصنوعی بیرون از ساختمان مورد بررسی قرار داد. دیوارهای آن توجه انسان را از شن‌های ساحل یونان به مجسمه‌ها و سنگ تراشی‌های عاجی رنگ توپوگرافی داخل ساختمان جلب می‌كنند. گروه‌ طراحی، پانل‌های MDF نقاشی شده را برای این الگوهای سه بعدی و پیچ و خم دادن به آنها در میان رستوران از جلو تا عقب استفاده می‌كردند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب،‌ طرح قبل از این كه در AutoCAD رسم شود به صورت ماكت ساخته شد.دیوارهای كم رنگ فضا را روشن می‌كرد بدون اینكه مجبور باشیم منحصرا از نورهای مصنوعی استفاده كنیم. عملكرد سقف نیز همچنین در القای حس فضای آزاد شركت داده شد. پس از شروع به كار در یك منطقه بسته و ادامه آن تا قسمت غذاخوری اصلی، A+L سقف را نشان داده و ۵۵ الوار MDF نقاشی شده را برای ایجاد سایبان شبكه‌ای روشن كه مثل پانل‌های دیوار، توپوگرافی با زاویه‌های مختلف را ایجاد می‌كرد نصب كرد. در دنباله فضا در قسمت غذاخوری اصلی، سقفی كاذب ۱۸ اینچ پایین‌تر از سقف اصلی است كه سایبان را برای نشان دادن نوع متفاوتی از فضای آزاد، قطع می‌كند.
در این جا گروه طراحی سقف را به رنگ كهربایی روشن نقاشی كردند و گچبری توگودی را برای اشاره به غروب‌های یونان در آن ایجاد كردند، در زیر آن یك پوشش مصنوعی از شاخ و برگ به وسیله كابل‌های هواپیما آویزان شده‌ است كه با ایجاد سایه‌های لكه‌لكه‌ای برروی مشتری حس غذا خوری زیر درختان را خلق كرده است. قسمت‌های دیگر طرح، خوشبختانه به كار دستی نیاز نداشت.
۶ جزء ساختاری ستون‌ها فضای رستوران را به صورت خطی از جلو تا عقب نقطه‌گذاری كرده‌اند. نقطه مهم این بود كه ستون‌ها با نوعی گل ضد حریق پوشانده شده بودند كه این ستون‌ها وجودش در رستوران ضروری بود. سقف هر قسمت،‌ Zoneهای مختلفی را مشخص می‌كرد و همچنین مبلمان هر قسمت با قسمت دیگر كمی فرق داشت. Zizmor شرح می‌دهد: «درجلو و پشت قسمت غذاخوری میزهای ساخته شده از چوب گردو با در پوش‌های طبیعی كه در بین تاریكی و روشنی این مجموعه رنگی قرار گرفته‌اند.» نیمكت‌های دراز با پارچه كرم رنگ روكش شده‌اند در حالی كه صندلی‌های غذا خوری هم به خوبی این نیمكت‌ها با چرم شكلاتی رنگ روكش شده‌اند. برای ۲۴ نفر، از پیشخوان بتنی كه توسط پایه چوبی حفاظت شده است استفاده می‌شود و روكش بالای بتن با فولاد رنگی و سیاه پوشیده شده است. همین ساختار بتنی و فولادی،‌ برای یك میز غذاخوری دراز گروهی در مركز این فضا با ۳۴ پا درازا استفاده شده بود. این میز می‌توانست ۲۷ نفر از دوستان و اعضای خانواده را در دور خود جای دهد.
 
 
 

چه آینده ایی در انتظار تلویزیون ها خواهد بود؟

 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
هنگامی که در فوریه ۱۹۳۶یک تلویزیون نیمه مکانیکی برای اولین بار در لندن به نمایش گذاشته شد، مردم از نگاه کردن به این پدیده ناآشنا، هراس داشتند اما خیلی سریع این وسیله جادویی، محبوب شد و به حریم خلوت خانه ها راه یافت.
تا پیش از آن، سینما و بخصوص سینمای تجاری آمریکا مهمترین رسانه سرگرم کننده جامعه نو بود و با محافظه کاری اخلاقی، از جمله با پرهیز از تصاویر برهنه، تلاش می کرد تا خانواده های طبقه متوسط شهری را از خود نراند.
ولی با رواج تلویزیون، سرگرمی به اتاق نشیمن خانه ها راه یافت و رفته رفته، تماشاگرانی که در خلوت خود، قید و بند و ملاحظه اخلاقی کمتری داشتند، بی پرواترین صحنه های معاشقه را پذیرا شدند.
حالا دیگر کسی از راه یافتن تلویزیون و نمایش حریم خصوصی انسانها وحشت ندارد. اما این وسیله ۸۱ ساله با پیشرفت فناوری، بار دیگر موجی از ترس را به وجود آورده و فوبیای تلویزیون(تلویزیون هراسی) را دوباره زنده کرده است.
کارشناسان پیشبینی می کنند تلویزیون به یک وسیله هوشمند تبدیل شود که با سه بعدی شدن، بسیاری از تصاویر غیر واقعی را واقعی جلوه می دهد.
در چهلمین دوره نمایشگاه کالاهای مصرفی الکترونیکی لاس وگاس، تبلیغاتی به نمایش گذاشته شد که "واقعی نشان دادن تصاویر" در تلویزیون را القا کند: ببری طناب را پاره کرده و از تلویزیون به بیرون جهیده است و یا بارانی که در فیلم نشان داده می شود بیننده را خیس کرده است.
شرکت های سازنده با ساخت تلویزیون های سه بعدی هوشمند قصد دارند، بازار جدیدی را برای فروش محصولات خود دست و پا کنند. هم اکنون دانشمندان مشغول تحقیق بر روی واکنش الکتریکی پوست یا همان سیخ شدن موی دست هستند که بر اثر محرک های حسی مثل ترس به وجود می آید. تحقیقات اولیه نشان می دهد که تلویزیون های سه بعدی واکنش الکتریکی پوست را به همراه خواهد داشت و باعث ترس انسانها خواهد شد.
تاکنون نمایشگرها یا تلویزیونهای سه بعدی فقط برای نصب در اماکن عمومی فروخته شده اند و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۰۸ برای استفاده خانگی عرضه شود.
تلویزیونهای سه بعدی را می توان بدون عینک مخصوص و از پشت و رو، یعنی از هر دو طرف تماشا کرد.