استخاره - استخاره با قرآن

استخاره

استخاره به معني طلب خير نمودن مي باشد در بين متشرعين چنين مرسوم است كه هرگاه انسان بين انجام دادن كاري كه پس از مشورت نمودن با اهل خبره و رعايت همه جوانب مثبت و منفي آن هم چنان مردد و متحيير در انجام و ترك آن است از راه استخاره كه مشورت با خداوند است به رفع تحير و ترديد در آن كار مي پردازد كه استخاره انواع مختلفي دارد كه مستندترين آن استخاره ذات الرقاع مي باشد.

از حضرت امام صادق(عليه السلام) روايت شده كه فرموده است: «هرگاه امرى را اراده كنى، شش رقعه كاغذ بگير و در سه تاى آنها بنويس «بسم الله الرّحمن الرحيم، خِيَرَةُ مِنَ اللهِ العزيز الحكيم لفلان بن فلانه لا تفعل و در سه رقعه ديگر به جاى لاتفعل مى نويسى افعل و به جاى فلان بن فلانه اسم خود و مادر خود را بنويس، پس آن رقعه ها را در زير سجّاده خود گذار و دو ركعت نماز به جاى آور، چون فارغ شدى به سجده برو و صد مرتبه بگو: «اَسْتَخيرُ اللهَ بِرَحْمَتِهِ خِيَرَةً فى عافِيَة » پس درست بنشين و بگو: «اَللّهم خِرْلى واخْتَرْلى فى جميع امورى فى يُسْر مِنك و عافية»، پس رقعه ها را مخلوط كن و يك يك آنها را بيرون آور و اگر سه اِفْعَل پياپى آمد، آن كار را بكن و اگر سه لاتَفْعَل پياپى آمد، آن كار را نكن و اگر بعضى افعل و بعضى لاتفعل تا پنج دفعه بيرون آور، اگر افعل بيشتر است عمل كن و اگر لاتفعل بيشتر است، ترك كن و حاجت نيست به بيرون آوردن رقعه ششم والله العالم.


همه چیز درباره استخاره


امام باقر عليه السلام فرمود: «پدرم امام سجاد عليه السلام هر گاه مى‏خواست كارى انجام دهد، وضو مى‏كرد و دو ركعت نماز مى‏خواند، بعد از نماز، دويست‏بار از درگاه خدا، طلب خير مى‏كرد، سپس دعا مى‏كرد و بعد، آن كار را انجام مى‏داد. (2) 

و نيز روايت‏شده است كه امير مؤمنان على عليه السلام در كيفيت اين استخاره فرمود: 

«ابتدا دو ركعت نماز بخوان، بعد صد بار بگو: استخير الله، يعنى از خدا طلب خير مى‏كنم‏» آن گاه دعا كن و سپس كار خود را انجام بده. (3) 

ابو يعفور مى‏گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه در كيفيت اين استخاره چنين فرمود: 

«نخست، خدا را تمجيد كن و حمد و ثناى الهى را به جا آور و بعد بر محمد صلى الله عليه و آله و آلش صلوات بفرست، آن گاه بگو: 

«اللهم انى اسالك بانك عالم الغيب و الشهادة، الرحمن الرحيم، و انت علام الغيوب، استخير الله برحمته‏» . 

«خدايا از درگاه تو مسالت مى‏نمايم، اى خدايى كه به آشكار وپنهان آگاه هستى، بخشنده و مهربانى و بر همه نهان‏ها آگاهى كامل دارى، بر اساس رحمتت از درگاه‏ات، طلب خير و صلاح مى‏كنم‏» . 

آن گاه امام صادق عليه السلام فرمود: «اگر كار، مهم و مشكل بود، دعاى فوق را صد بار بخوان و اگر آسان بود، سه بار بخوان‏» . (4) 

پس مطابق اكثر روايات، اين نوع استخاره فقط براى رفع حيرت و سرگردانى نيست‏بلكه در همه مراحل يك كار، خوب و پسنديده و راه‏گشاست.و اگر اين كار بعد از نماز و دعا و با طهارت و حضور قلب باشد، قطعا بهتر است چون امام صادق عليه السلام در مورد همين استخاره مطلق فرمود: 

صل ركعتين و استخر الله فو الله ما استخار الله تعالى مسلم الا خار الله له البتة; دو ركعت نماز بخوان و از خدا طلب خير كن، سوگند به خدا هيچ مسلمانى از درگاه خدا طلب خير نكرد، مگر اين كه قطعا خداوند، خير او را فراهم سازد. (5) 

2.استخاره مشورتى 
يكى از انواع استخاره «استخاره مشورتى‏» است، آن هم مشورت با مؤمنان.روش اين نوع استخاره را عالمان دينى اين گونه گفته‏اند: 

در كتاب‏هاى محاسن، معانى الاخبار و فتح الابواب به‏سندهاى معتبر از حضرت صادق عليه السلام آمده است كه هر گاه يكى از شما كارى را اراده كند، با كسى مشورت نكند تا آن كه پيش از آن با خداوند خود مشورت كند.راوى پرسيد: چگونه با خدا مشورت كند؟ فرمود: اول از حق تعالى، خير خود را طلب كند، بعد از آن با مؤمنان مشورت كند تا خدا آن چه خير او در آن است‏به زبان ايشان جارى گرداند. (6) 

و در كتاب مكارم الاخلاق از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده است كه هر گاه امرى را اراده كنى، پس با كسى مشورت مكن تا با خدا مشورت كنى، پرسيدند: چگونه با پروردگار خود مشورت كند؟ فرمود: صد مرتبه بگويد: «استخير الله‏» پس با مردم مشورت كند تا خدا خير او را بر زبان هر كه خواهد جارى كند. (7) 

سيد ابن طاووس به سند معتبر از حضرت امام صادق عليه السلام روايت كرده است كه چون يكى از شما شيعيان، اراده كند كه چيزى بخرد يا بفروشد، يا كارى را انجام دهد، پس اول خير خود را از خداى عز و جل بخواهد، آن گاه در آن كارى كه اراده كرده است‏با ده نفر از مؤمنان مشورت كند، و اگر ده نفر پيدا نكرد با پنج نفر مشورت كند (با هر يك از اين پنج نفر، دو بار مشورت كند) و اگر پنج نفر را هم‏نيافت‏با دو نفر از مؤمنان مشورت كند (با هر كدام پنج‏بار) و اگر دو نفر را هم نيافت‏با يك نفر مشورت كند ولى در ده نوبت. (8) 

به سند معتبر از «حسن بن الجهم‏» منقول است كه حضرت امام رضا عليه السلام فرمود: عقل پدرم به مرتبه‏اى بود كه كسى نمى‏توانست عقل‏هاى ديگران را با آن بسنجد، ولى با اين وجود، غلام سياهى داشت كه در كارها با او مشورت مى‏كرد.مى‏گفتند: با چنين كسى مشورت مى‏كنى؟ جواب مى‏فرمود: اى بسا كه خداوند متعال، خير مرا بر زبان او جارى گرداند.پس آن چه آن غلام در مورد مصالح باغ و مزرعه مى‏گفت آن حضرت به آن عمل مى‏نمود. (9) 

در كتاب مكارم الاخلاق از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: مشورت كردن با عاقل ناصح خير خواه، موجب ميمنت و مباركى و رشد و صلاح و توفيق حق تعالى است، پس هرگاه خير خواه داناى عاقل، رايى براى تو اختيار كند، با او مخالفت مكن كه باعث هلاك تو مى‏گردد. (10) 

خلاصه اين كه: يكى از انواع استخاره، استخاره مشورتى است.بدين معنا كه انسان با مؤمنان آگاه مشورت كند تا به وسيله اين مشورت، خداوند متعال، خير انسان را به زبان يكى از طرف‏هاى مشورت، جارى نمايد.البته بايد توجه داشت كسانى را كه با آن‏هامشورت مى‏كنيم بايد صلاحيت مشورت را داشته باشند; يعنى نسبت‏به موضوع مشورت، آگاهى داشته باشند و هم چنين نسبت‏به انسان، خير خواه باشند.انسان‏هاى حسود، حريص به دنيا، ترسو، سست ايمان، عجول و بخيل، صلاحيت مشورت را ندارند. 

3.استخاره قلبى 
شيخ طوسى - قدس الله روحه - در كتاب اقتصاد فرموده است: 

«كسى كه اراده انجام كارى را كرده است، سنت است كه غسل كند و دو ركعت نماز به جا آورد، بعد از آن به سجده رود و صد مرتبه بگويد: «استخير الله تعالى فى جميع اموري كلها خيرة في عافية‏» . 

پس از آن، آن چه به دل و قلبش افتاد، عمل كند. (11) 

كلينى و شيخ طوسى و سيد ابن طاووس و طبرسى - رحمة الله عليهم - به سند صحيح، روايت كرده‏اند كه: 

«ابن اسباط، تصميم داشت كه به مصر، سفر كند، اما مردد بود كه از راه دريا سفر كند يا صحرا، حضرت امام رضا - صلوات الله عليه - به او فرمود: دو ركعت نماز بگزار، و بعد از آن به سجده برو و صد مرتبه خير خود را از خدا بطلب و آن چه به دلت مى‏افتد به آن عمل كن. (12) 

سيد ابن طاووس به سندهاى صحيح و معتبر، روايت كرده است كه مردى مى‏خواست ملك خود را بفروشد.براى اين كار به حضرت امام جواد عليه السلام نامه نوشت.آن حضرت در جواب به او نوشتند: دو ركعت نماز به جا آور، و بعد از آن صد مرتبه، خير خود را از خدا طلب كن، و در موقع اين كار با كسى حرف نزن تا صد مرتبه تمام شود، پس اگر فروش آن ملك، به دلت افتاد، آن را بفروش. (13) 

سيد ابن طاووس به سند صحيح از امام محمد باقر عليه السلام روايت نموده است كه هر بنده‏اى كه صد مرتبه، طلب خير از حق تعالى بكند، البته آن چه خير اوست در دلش مى‏افتد. (14) 

هم چنين «ديلمى‏» در كتاب فردوس الاخبار روايت كرده است كه: حضرت رسول صلى الله عليه و آله به انس گفت: هر گاه، امرى را اراده كنى، هفت مرتبه، از خداوند متعال، طلب خير كن، پس آن چه به دل تو افتاد انجام بده كه خير تو در آن است. (15) 

4.استخاره با قرآن 
شيخ بزرگوار كلينى - رحمة الله عليه - از حضرت امام صادق عليه السلام روايت كرده است كه: «به قرآن، تفال مكن‏» (16) 

علامه مجلسى مى‏فرمايد: «مشايخ ما - رحمة الله عليهم - اين حديث را تاويل مى‏كردند كه مراد، نهى از فال گشودن از قرآن است كه احوال آينده را از آيات، استنباط كنند، چنان چه بعضى از جاهلان، اين را وسيله روزى خود كرده به اين نحو، مردم را فريب مى‏دهند.و به خاطر قاصر فقير مى‏رسد كه ممكن است مراد، نهى از تفال و تطيرى باشد كه اكثر خلق از ديدن و شنيدن بعضى امور مى‏كنند، و بعضى را بر خود مبارك و بعضى را شوم مى‏گيرند; مانند صداى كلاغ و جغد و ديدن بعضى از حيوانات و غير آن در آغاز سفر و احوال ديگر; يعنى از شنيدن بعضى از آيات كريمه، فال نيك و فال بد مى‏گيرند.و شايد يك حكمتش اين باشد كه باعث كم اعتقادى مردم به قرآن كريم نگردد اگر موافق نيفتاد» (17) 

اما روش استخاره به قرآن اين گونه است كه: 

بعد از طلب خير از خداوند متعال، قرآن را بگشا و آيه اول صفحه دست راست را ملاحظه نما، اگر آيه رحمتى يا امر به خيرى باشد خوب است، و اگر آيه غضب يا نهى از شرى يا امر به شرى يا عقوبتى باشد بد است، و اگر دو پهلو باشد ميانه است. 

روايت‏شده است كه: يسع بن عبد الله قمى به امام صادق عليه السلام عرض كرد: گاهى مى‏خواهم كارى انجام دهم، ولى متحير هستم كه آيا انجام دهم يا نه؟ 

امام صادق عليه السلام به او فرمود: هنگام نماز - كه شيطان از هر وقت ديگر از انسان دورتر است - قرآن را بگشا، اولين آيه‏اى كه در آغاز صفحه دست راست مى‏بينى، عمل كن. (18) 

آداب استخاره با قرآن 
از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده است كه فرمود: هنگام استخاره با قرآن، ابتدا سه بار سوره توحيد را بخوان، سپس سه بار صلوات بر محمد و آلش بفرست، سپس بگو: «اللهم تفالت‏بكتابك و توكلت عليك، فارني من كتابك ما هو مكتوم من سرك المكنون في غيبك‏» . 

يعنى: «خدايا به كتاب تو تفال مى‏زنم، و بر تو توكل مى‏كنم و از كتابت آن چه را كه در نهان غيب تو، پوشيده شده به من بنمايان‏» . 

پس از اين دعا، قرآن را بگشا و از سطر اول، صفحه سمت راست، مقصود خود را به دست آور. (19) 

البته سفارش شده است قرآنى كه با آن، استخاره مى‏كنيد، قرآن كامل باشد نه قرآنى كه يك جزء يا چند جزء دارد و امروزه معمولا در مجالس فاتحه مى‏آورند.تعبيرى كه در همين روايت پيامبر صلى الله عليه و آله در اين باره آمده اين است: «ثم افتح الجامع‏» يعنى سپس قرآن جامع را كه همه قرآن در آن است‏بگشا. 

5.استخاره با تسبيح 
علامه مجلسى مى‏فرمايد: پدرم از شيخ بهايى، نقل مى‏فرمود كه: ما دست‏به دست از مشايخ خود شنيده‏ايم كه حضرت صاحب الامر - صلوات الله عليه - در مورد استخاره با تسبيح روايت مى‏كردند كه: سه مرتبه بر محمد و آل محمد، صلوات بفرست، سپس ميانه تسبيح را بگير و دو تا دو تا رد كن، اگر آخرى جفت آمد، بد است و اگر طاق آمد خوب است. (20) 

علامه مجلسى (ره) مى‏فرمايد: پدرم ملا محمد تقى مجلسى، اكثر اوقات در امورى كه عجله داشتند، اين گونه استخاره مى‏كردند. 

6.استخاره با كاغذ (ذات الرقاع: رقاع، جمع رقعه به معنى كاغذ است
سيد ابن طاووس و اكثر متاخرين علما، اين نوع را بهترين استخاره مى‏دانند در كتاب احتجاج آمده است كه «حميرى‏» ، عريضه‏اى به خدمت‏حضرت صاحب عليه السلام نوشت و پرسيد كه: اگر كسى در انجام يا ترك كارى مردد شود، و دو انگشتر بگيرد بر يكى بنويسد «بكن‏» و بر ديگرى «مكن‏» پس هر دو را پنهان كند و چندين مرتبه، خير خود را از خداوند، طلب كند، آن گاه يكى از آن‏ها رابيرون آورد و به آن عمل كند، آيا حكم استخاره دارد؟ 

حضرت در جواب نوشتند: آن چه عالم اهل بيت عليهم السلام در باب استخاره مقرر فرموده نماز كردن و رقعه‏ها (كاغذ) نوشتن است، يعنى چنان بايد كرد. (21) 

هارون بن خارجه مى‏گويد: امام صادق فرمود: هر گاه اراده كارى نمودى، شش عدد كاغذ بردار، در سه تا از آن كاغذها بنويس: 

«بسم الله الرحمن الرحيم.خيرة من الله العزيز الحكيم لفلان بن فلانة (مثلا لاحمد بن خديجة) افعله‏» . 

و در سه تاى ديگر بنويس: 

«بسم الله الرحمن الرحيم.خيرة من الله العزيز الحكيم لفلان بن فلانة (مثلا لاحمد بن خديجة) لا تفعل‏» . 

آن گاه اين شش كاغذ را زير سجاده خود بگذار، سپس برخيز و دو ركعت نماز بخوان، پس از نماز به سجده برو و در سجده، صد بار بگو: «استخير الله برحمته فى عافية‏» سپس سر از سجده بردار و راست‏بنشين و بگو: 

«اللهم خر لى و اختر لى فى جميع اموري في يسر منك و عافية‏» يعنى: «خدايا براى من خير گردان و انتخاب كن در همه امورم در مورد آسايش و عافيت از جانبت‏» . 

سپس با دست‏خود، آن شش كاغذ را از زير سجاده بيرون بياور و مخلوط كن، آن گاه يكى از آن‏ها را بردار، و سپس يكى ديگر را بردار، و سپس سومى را بردار، اگر در هر سه، پشت‏سر هم نوشته بود: «لا تفعل: انجام مده‏» پس تو انجام نده.و اگر در هر سه نوشته بود: «افعل: انجام بده‏» پس تو انجام بده. 

و اگر مخلوط بود يعنى به اين صورت كه: در اولى نوشته بود افعل (انجام بده) و در دومى نوشته بود لا تفعل (انجام نده)، در اين صورت تا پنج عدد كاغذ را بيرون بياور، و در ميان آن پنج عدد هر گاه در اكثر آن‏ها (يعنى سه عدد از آن‏ها) هر چه نوشته بود، همان را انجام بده و ششمين كاغذ را ترك كن كه نيازى به آن ندارى. (22) 

فقيه بزرگوار، سيد ابن طاووس، صاحب كتاب فتح الابواب به استخاره با كاغذ، اهميت مى‏داد.در قسمت‏هاى پيشين اين كتاب، كه مواردى از استخاره‏هاى عجيب را ذكر كرديم، دو سه نمونه هم از سيد ابن طاووس آورديم كه ايشان با كاغذ، استخاره كرده بود. 

علامه مجلسى (ره) هم مى‏فرمايد: 

«سيد ابن طاووس (ره) در مورد استخاره، به روايت استخاره با رقاع (كاغذها) اعتماد داشت و براى چنين استخاره‏اى آثار عجيب و غريبى ذكر نموده كه خداوند به بنده‏اش عطا كند، و مى‏فرمايد: هر گاه در استخاره با كاغذ، چند بار (سه بار) پشت‏سر هم، افعل (انجام بده) آمد، «خير محض‏» است و اگر پشت‏سر هم، لا تفعل (انجام مده) آمد، شر محض است... (23) 

پى‏نوشت‏ها: 

1.بحار الانوار، ج 91، ص 222. 

2.علامه محمد باقر مجلسى، مفاتح الغيب، تحقيق سيد مهدى رجائى (چاپ دوم: بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، 1369) ص 16- 17.به نقل از: مكارم الاخلاق، ص 322. 

3.مفاتح الغيب، ص 17. 

4.بحار الانوار، ج 91، ص 256. 

5.مكارم الاخلاق، ص 373. 

6.علامه مجلسى، مفاتح الغيب، ص 41، به نقل از: محاسن برقى; ص 598، معانى الاخبار، ص 144- 145; بحار الانوار، ج 91، ص 252; به نقل از فتح الابواب. 

7.مكارم الاخلاق، ص 318. 

8.بحار الانوار، ج 91، ص 252- 253، به نقل از فتح الابواب سيد ابن طاووس. 

9.بحار الانوار، ج 91، ص 254. 

10.مكارم الاخلاق، ص 319. 

11.علامه مجلسى، مفاتح الغيب، ص 34. 

12.همان، ص 34 به نقل از: فروع كافى، ج 3، ص 471; تهذيب الاحكام، ج 3، ص 180; بحار الانوار، ج 91، ص 264 و مكارم الاخلاق، ص 321. 

13.بحار الانوار، ج 91، ص 264، به نقل از فتح الابواب سيد ابن طاووس. 

14.بحار الانوار، ج 91، ص 278. 

15.همان، ص 265. 

16.اصول كافى، ج 2، ص 629. 

17.علامه مجلسى، مفاتح الغيب، ص 42- 43. 

18.بحار الانوار، ج 91، ص 265; مسائل الفاضل المقداد سيورى و اجوبة الشهيد الاول، مجله تراثنا، شماره‏هاى 7 و 8، ص 375. 

19.بحار الانوار، ج 91، ص 241; مفاتح الغيب، ص 44- 45. 

20.مفاتح الغيب، ص 52; بحار الانوار، ج 91، ص 250. 

21.مفاتح الغيب، ص 53 به نقل از: احتجاج طبرسى، ج 2، ص 314. 

22.محمد تقى عبدوس و محمد محمدى اشتهاردى، فرازهاى برجسته از سيره امامان شيعه عليهم السلام، (چاپ اول: انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم، قم، 1372) ج 2، ص 137 به نقل از: فروع كافى، ج 3، ص 470- 471. 

23.بحار الانوار، ج 91، ص 288; الالفيه و النفليه، شهيد اول (انتشارات دفتر تبليغات اسلامى، قم، بى‏تا) ص 146


چند حكم فقهي درباره استخاره و دعا نويسي

استفتائات مقام معظم رهبري گاهى مشاهده مى شود نوشته هايى كه متضمن معجزات امام رضا عليه السلام هستند با قرار دادن آنها بين صفحه هاى كتابهاى زيارت كه در زيارتگاهها و مساجد وجود دارند، در بين مردم توزيع مى شوند و ناشر آنها هم در زير آنها نوشته است كه هر كس آن معجزه ها را بخواند واجب است آنها را به تعداد خاص بنويسد و در بين مردم توزيع كند تا به حاجت خود برسد، آيا اين مطلب صحيح است؟ و آيا بر كسى كه آنها را مى خواند، واجب است كه به درخواست ناشر عمل نمايد؟ ج:از نظر شرعى دليلى بر اعتبار اين امور وجود ندارد و كسى هم كه آنها را مى خواند ملزم به عمل به درخواست ناشر مبنى بر نوشتن آنها نيست.


 

س 1432: آيا پرداخت و دريافت پول در قبال نوشتن دعا جايز است؟ 
ج:دريافت يا پرداخت مبلغى به عنوان اجرت نوشتن دعاهاى وارده اشكال ندارد. 
س 1433: دعاهايى كه نويسندگان آنها ادعا مى كنند كه در كتابهاى قديمى دعا نقل شده اند، چه حكمى دارند؟ و آيا اين ادعيه از نظر شرعى معتبر هستند؟ مراجعه به آنها چه حكمى دارد؟ 
ج:اگر دعاها از ائمه اطهار آ«عليهم السلامآ» نقل و روايت شده باشند و يا مضامين آنها حق باشد،تبرظ‘ك جستن به آنها اشكال ندارد. همانگونه كه تبرظ‘ك جستن به دعاهاى مشكوك به اين اميد كه از معصوم آ«عليه السلامآ» باشند، اشكال ندارد. 
س 1434: آيا عمل به استخاره واجب است؟ 
ج:الزام شرعى در عمل به استخاره وجود ندارد ولى بهتر است بر خلاف آن عمل نشود. 
س 1435: بنابر آنچه گفته مى شود كه در كارهاى خير نيازى به استخاره نيست. آيا در مورد كيفيت انجام آنها و يا در مورد مشكلات پيش بينى نشده اى كه در خلال انجام آنها ممكن است پيش بيايد، استخاره جايز است؟ و آيا استخاره راهى براى شناخت غيب محسوب مى شود يا اينكه فقط خدا از آن آگاه است؟ 
ج:استخاره براى رفع حيرت و ترديد در انجام كارهاى مباح است ، اعم از اينكه ترديد در اصل عمل باشد يا در چگونگى انجام آن .بنابر اين در كارهاى خير كه در آنها حيرت وجود ندارد، استخاره لازم نيست و همچنين استخاره براى آگاهى از آينده شخص يا عمل نمى باشد.
س 1436: آيا در مواردى مثل تقاضاى طلاق يا عدم آن استخاره با قرآن صحيح است؟ و در صورتى كه شخصى استخاره كند ولى طبق آن عمل نكند، حكم چيست؟ 
ج:جواز استخاره با قرآن يا تسبيح اختصاص به مورد خاصى ندارد، بلكه در هر امر مباحى كه شخص راجع به آن ترديد و حيرت داشته باشد بطورى كه قادر بر اتخاذ تصميم نباشد، مى توان استخاره گرفت و از نظر شرعى عمل به استخاره واجب نيست هر چند بهتر است انسان با آن مخالفت نكند. 
س 1437: آيا استخاره با تسبيح يا قرآن درمسائل سرنوشت ساز مانند ازدواج جايز است؟ 
ج:شايسته است انسان در امورى كه مى خواهد راجع به آنها تصميم بگيرد، ابتدا تأمل و دقت كند و يا با افراد با تجربه و مورد اطمينان مشورت نمايد و در صورتى كه با اين كارها تحيظ‘ر او برطرف نشد، مى تواند استخاره كند. 
س 1438: آيا چند بار استخاره براى يك كار صحيح است؟ 
ج:چون استخاره براى رفع حيرت است، بنابر اين بعد از برطرف شدن حيرت با استخاره اول ، تكرار آن معنى ندارد مگر آنكه موضوع تغيير كند. 
س 1439: گاهى مشاهده مى شود نوشته هايى كه متضمظ‘ن معجزات امام رضا آ«عليه السلامآ» هستند با قرار دادن آنها بين صفحه هاى كتابهاى زيارت كه در زيارتگاهها و مساجد وجود دارند، در بين مردم توزيع مى شوند و ناشر آنها هم در زير آنها نوشته است كه هر كس آن معجزه ها را بخواند واجب است آنها را به تعداد خاص بنويسد و در بين مردم توزيع كند تا به حاجت خود برسد، آيا اين مطلب صحيح است؟ و آيا بر كسى كه آنها را مى خواند، واجب است كه به درخواست ناشر عمل نمايد؟ 
ج:از نظر شرعى دليلى بر اعتبار اين امور وجود ندارد و كسى هم كه آنها را مى خواند ملزم به عمل به درخواست ناشر مبنى بر نوشتن آنها نيست.


استخاره با اینترنت

زمان استخاره به روايتي ازحضرت امام صادق

شنبه : از طلوع خورشيد تا عصر

يكشنبه: از صبح تا ظهر، سپس از عصر تا مغرب

دوشنبه : از سپيده دم تا طلوع خورشيد ، سپس از ظهر تا مغرب

سه شنبه:از صبح تا ظهر ، سپس از عصر تا تاريكي شب

چهارشنبه : از سپيده دم تا تاريكي شب

پنج شنبه: از سپيده دم تا تاريكي شب

جمعه : مثل روز پنج شنبه است

بهتر است كه قبل از استخاره سه بار سوره ي اخلاص (قل هو الله احد) را بخواند و سپس سه مرتبه صلوات بر محمد و ال محمد بفرستد و سپس نيت كرده و به انچه كه مايل است استخاره كند، نيز پسنديده تر آنست كه رو به قبله ، با لباس و بدن پاك و  وضو باشد.

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:
هرگاه یکی از شما را حاجتی باشد و قصد آن داشته باشی نماز جعفر طیار را بهجا آورد و دعایش را بخواند و چون فارغ شود مصحف را بردارد و نیت کند فرجآل محمد را که ظهور حضرت صاحب الامر است در نزدیکی خواهد شد و بگوید:
" اللهم ان کان فی قضائک و قدرک ان تفرج عن ولیک و حجتک فی خلقک فی عامنا هذا فاخرج لنا آیةمن کتابک نستدل بها علی ذالک"
پس مصحف را بگشاید و هفت ورق بگرداند و از پشت ورق هفتم ده سطر بشمارد ونظر کند به سطر یازدهم که در آنجا امری بر او ظاهر خواهد شد. در آن مطلبیکه برای آن گشوده پس مصحف را بر هم می گذارد و بار دیگر برای حاجت خود قصدمی کند و مصحف مجید را می گشاید و به همان نحو که مذکور شد عمل می نمایدتا حاجت او ظاهر شود.
هرگاه بر یکی از شما کار تنگ شود مصحف را بدست گیرد و عزم کند بر عمل کردنبه آنچه ظاهر شود. پس سوره حمد و سوره توحید و آیه الکرسی و آیه "وَعِندَهُمَفَاتِحُ الْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِيالْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُهَاوَلاَ حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الأَرْضِ وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ يَابِسٍ إِلاَّفِي كِتَابٍ مُّبِينٍ" و سوره انا انزلناه و سوره قل یاایهاالکافرون و سوره قل اعوذبرب الفلق و قل اعوذ برب الناس هریک از اینهارا سه مرتبه بخواند پس متوجه به قرآن مجید وبگوید:
اللهم انی اتوجه الیک بالقرآنالعظیم من فاتحته الی خاتمته و فیه اسمک الاکبر و کلماتک التامات یا سامعکل صوت و یا جامع کل فوت و یا باریء النفوس بعدالموت، یا من تغشاء الظلماتو لاتشتبه الاصوات، اسئلک ان تخبر لی بما اشکل علی به، فانک عالم بکلمعلوم، غیر معلم، بحق محمد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین و علی بنالحسین و محمدالباقرو جعفر الصادق و موسی الکاظم و علی الرضا و محمدالجواد و علی الهادی و الحسن العسکری و الخلف الحجة من آل محمد علیه وعلیهم السلام.
پس مصحف را بگشاید و جلالات (نامهای الله در آن ) صفحه را بشمارد و پس بعداز آن، از صفحه دست چپ به همان عدد سطر بشمارد پس به سطرآخر نظر کند که:به منزله وحی است درمطلبی که دارد ان شاء الله تعالی!!

سیدبن طاووس از دعوات خطیب مستغفری نقل کرده که او از حضرت رسول صلی اللهعلیه و آله نقل کرده که فرمودند: هرگاه خواستی تفال بزنی به کتاب اللهعزوجل

پس بخوان سوره اخلاص سه مرتبه

پس صلوات بفرست

بر پیغمبر و آل آنحضرت سه مرتبه

پس بگو:

"اللهم انی تفالت

بکتابک و توکلت علیک

فارنی من کتابک

ما هو مکتوم من سرک

المکنون فی غیبک"

بعد از عمل به نکات ذکر شده روی یکی از لینک های پایین کلیک کنید:

 

استخاره از سایت 1

 

استخاره از سایت 2

 


استخاره توسط سایت دفتر آیت الله صانعی (غیر آن لاین)

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مشابه

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت چهارم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت سوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت دوم

insert_link

local_library آموزش فال قهوه - قسمت اول