آموزش گل و گیاه

▪ انتخاب گیاه خانگی

با فرا رسیدن فصل بهار و جلوه رنگارنگ گلها و گیاهان آپارتمانی، دفعات بسیاری به تهیه یک گیاه مناسب خانگی فکر میکنیم و چه بسا گیاهی را به خانه آورده، اما در نگهداری آن موفق نمیشویم.
باید به یاد داشته باشید که هنگام انتخاب گیاه مناسب، به شرایط منزل خود و همچنین به اینکه قصد دارید گیاه را در کجا قرار دهید فکر کنید. اما روش صحیح انتخاب گل و گیاه آپارتمانی چیست؟
▪ راز موفقیت
برگهای تزئینی معمولا در هر مجموعه گیاه خانگی دیده میشوند. این گیاهان در تمام سال شکلی زیبا دارند و در رنگها، بافتها، اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند.تقریبا برای هر نوع شرایطی-از لبه آفتابی پنجره گرفته تا گوشه کم نور حمام- گیاه مناسب یافت میشود.
گیاهان گلدار رنگهایی درخشان و بویی خوش به فضای منزل اضافه میکنند. بعضی از آنها برای پرورش دادن در فضای بسته مناسب نیستند و عده دیگر به قدری سازگارند که همه ساله غرق گل میشوند. مهمترین نکته این است که نیازهای گیاه را بشناسید و توقعاتش را برآورده سازید تا او هم در تمام مدت فضایی شاداب و زیبا برایتان بسازد.
▪ تهیه گیاه
گیاه مورد نظر خود را از جایی تهیه کنید که شناخته شده بوده و از گیاهان به خوبی مراقبت کند. بعضی از فروشندگان گل مجموعه ای از گیاهان کمیاب یا غیر عادی نیز پرورش میدهند که معمولا در دیدرس نیست، درباره وجود چنین گیاهانی از فروشنده سوال کنید.
بسیاری از علاقمندان گیاهان خانگی، گل و گیاهان استثنایی و زیبایی را با کاشت بذر آنها تولید کرده اند. اگر به گیاه خاصی علاقه داشته و شرایط نگهداری آن را هم دارید، میتوانید بذر آن را از مغازه های ابزار باغبانی تهیه کرده و یا از دوستان و اقوام و حتی گل فروشیهای معتبر بخواهید که بذر آن را برایتان بفرستند.
کاشتن بذر گیاهان آپارتمانی از جمله روشهای بسیار رضایت بخش باغبانی است. دانه ها، معمولا با یک دستور کاشت و نگهداری همراهند و در غیر این صورت نیز مشاوره با هر باغبان کارکشته ای میتواند بسیار مفید باشد. اگر در منزل دوستی گیاه جالبی دیده اید نیز میتوانید یک قلمه یا بذر آن را از وی گرفته و بکارید.
گیاهی که آلوده به شته های ریز یا انواع دیگر آفات بسیار کوچک است به خانه نبرید.
▪ دقت در هنگام خرید
قبل از خرید گیاه را به دقت بررسی کنید. برگهای تزئینی باید پرپشت و شاداب بوده و رنگ درخشانی داشته باشند. ساقه ها و برگها میبایست محکم بوده، پلاسیده و خمیده نباشند. در گیاه سالم همواره نشانه جوانه های تازه وجود دارد، برگها باید تمیز و طبیعی باشند و با اسپری یا واکس براق کننده پوشیده نشده باشند.
ـ هنگام انتخاب گیاه گلدار، گلدانی پر از گلهای باز انتخاب نکنید. زیرا هرچند این گیاه در این لحظه بسیار زیبا و باشکوه است، اما گلهای تمام شکفته به روزهای پایانی عمر خود رسیده و به سرعت از بین میرند. گیاهی که انتخاب میکنید باید پر از غنچه و تعداد کمتری گل شکفته باشد تا مدت بیشتری در خانه دوام داشته باشد.
البته گلهای شکفته در گیاهانی مانند آنتوریوم-که گلهایی چرم مانند و دایره شکل دارد- تا ماهها دوام دارند و استثنائا بهتر است در حالت تمام شکفته خریداری شوند.
ـ گیاه را در جستجوی بیماری یا آفت بررسی کنید. به محل اتصال ساقه و تنه توجه کنید. گیاهی که آلوده به شته های ریز یا انواع دیگر آفات بسیار کوچک است به خانه نبرید. زیرا این آفات به سرعت میان گیاهان پخش میشوند.
ـ حشرات، به خصوص بر روی گیاهانی که خارج از گلخانه پرورش داده میشوند وجود دارند و گیاهانی که در طی ماههای گرم به خارج از منزل برده میشوند نیز حشرات را به خود جلب میکنند.
ـ خاک را نیز بررسی کنید. آنرا با انگشت امتحان کنید. خاک نباید بیش از حد فشرده یا بیش از حد سبک و پوک باشد. بعضی از فروشندگان برای کاستن از مخارج، به جای به کار بردن خاک گلدان، از خاک معمولی باغبانی استفاده میکنند. چنین خاکی هنگام خشک بودن به سختی آجر شده و مانع رشد گیاه می شود. در صورت لزوم خاک چنین گلدانهایی را با خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی عوض کنید.
طبیعت هوشی گیاهان  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
یکی از تفاوت‌های آشکار میان جانوران و گیاهان در میزان جنبش و جابجایی آنهاست. ما پذیرفته‌ایم که هوش را از روی کارها بسنجیم زیرا کارهایی که انجام می‌دهیم نشان می دهند در مغز ما چه می‌گذرد، بنابراین چون گیاهان خاموش و بی‌جنبش به چشم می‌آیند و در یک جا ریشه‌ دوانده‌اند زیاد تیزهوش و زرنگ به نظر نمی‌رسند، اما گیاهان نیز جنبش دارند و به برانگیزاننده‌های پیرامون خود پاسخ می‌دهند. گیاهان پیوسته و با حساسیت چشمگیری دست کم پانزده متغییر محیطی گوناگون را بررسی می‌‌کنند. آنها پیام‌های ورودی را پردازش می‌کنند و با کمک دسته‌ای از مولکول‌ها و راه‌های پیام رسانی خود را برای پاسخ درست آماده می‌سازند. بنابراین،‌ توان محاسبه گری گیاهان بی‌مغز شاید به اندازه بسیاری از جانوران با مغز باشد که می‌شناسیم. ساقه‌ای در حال رشد می‌تواند با کمک پرتوهای مادون قرمز، رقیب خود را حس کند و پیامد کارهای آنها را پیش‌بینی کند.
برای مثال هنگامی که همسایه‌های رقیب به نخل نزدیک می‌شوند، همه گیاه به سادگی جابه‌جا می‌شود. «ریزوم» برخی گیاهان علفی به سوی بخش بدون رقیب و یا سرشار از مواد غذایی رشد می‌کنند و جای زندگی خود را بر می‌گزیند «سس» نوعی گیاه انگل است و در یک یا دو ساعت پس از نخستین برخوردش با گیاه میزبان توانایی بهره‌برداری از آن را می‌سنجد گیاهان می‌توانند ببینند و بچشند و لمس کنند و بشنوند و ببویند. ساقه در حال رشد می تواند نزدیکترین همسایه‌های رقیب خود را حس کند و پیامد کارهای آنها را پیش‌بینی کند و در صورت نیاز به شیوه‌ای از رخ دادن آن پیامدها پیش‌گیری کند. این فرآیند را مولکول‌هایی نام «فیتو کروم» میانجیگری می‌کنند. فیتوکروم‌ها گیرنده‌ها و حسگرهای نور در گیاهان‌اند. هر فیتوکروم از یک بخش دریافت کننده نور و یک بخش دگرگون کننده پیام تشکیل شده است. در نور خورشید نسبت نور قرمز به مادون قرمز نزدیک ۲/۱ است. این اندازه در گیاهان کاهش می‌یابد، زیرا رنگیزه‌های فتو سنتزی (مانند کلروفیل) نور قرمز را جذب می‌کنند. تغییر در نسبت نور قرمز به مادون قرمز شاخص قابل اطمینانی برای ارزیابی نزدیکی گیاهان رقیب است.
در جامعه‌های فشرده گیاهی، پرتوهای قرمز دوری که از برگ‌های گیاهان بازتاب می‌یابند یا پراکنده می‌شوند، پیام روشن و منحصر به فردی است که از نزدیکی رقیبان آگاهی می‌دهد. پس از درک نسبت پایینی از نور قرمز به قرمز دور، گیاهی که از سایه دوری می‌گزیند (گیاه آفتاب پسند) بر رشد طولی خود می‌افزاید و اگر ترفندهایش کارگر افتند، جنبه‌های دیگر پاسخ دوری از سایه باعث شتاب گرفتن «گل دهی» و تولید پیش از زمان دانه می‌شوند تا بخت ماندگاری افزایش یابد. دانشمندان در آزمایش گروهی از گیاهان را زیر فیلتری پرورش دادند که نسبت نور قرمز به قرمز دور را کاهش می‌داد. این گیاهان نسبت به گیاهانی که زیر نور کامل خورشید می‌روییدند، رشد طولی بیشتری پیدا کردند. گیاهان صحرایی نسبت به گیاهانی که به طور معمول در سایه درختان جنگل می‌رویند، رشد طولی بیشتری پیدا کردند. گیاهان، برای دوری از چتر سایه انداز همسایگان خود می‌توانند به کارهای چشم‌گیر‌تری دست بزنند ساقه نخل «اسلیت» یا «پایه‌دار» بر ریشه‌های عصا مانندی تکیه دارد و اغلب نیز به طور مستقیم با زمین تماس ندارد. هنگامی که همسایگان نخل پایه‌دار بر میزان نور دریافتی گیاه تاثیر می‌گذارند یا به منبع غذایی آن دست درازی می‌کنند، نخل فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد و همه گیاه به جایی دیگر جابه‌جا می‌شود که بسیار آفتابی است، ریشه‌های تکیه‌گاهی جدید به سوی جاهای آفتابی رشد می‌کند و ریشه‌های طرف سایه‌انداز شده آرام آرام می‌میرند و همچنین گیاهان در جست‌وجو موادغذایی می‌توانند خاک پیرامون خود را ارزیابی کنند و به جاهایی سربکشند بهترین چیزها در آنجا یافت می‌شوند. دانشمندان به تازگی آزمون‌های هوش را برای گیاهان ترتیب داده‌اند که کندوکاو خردمندانه‌ گیاهان در پیرامونشان را نشانگر است.
«پیچک باغی» روی زمین می‌خزد و دو بعدی رشد می‌کند. هر جا که مناسب باشد از ساقه زیرزمینی آن ریشه‌هایی به سوی زمین و ساقه‌هایی به سوی بالا پدید می‌آید. ریشه‌های گیاهان می‌توانند رفتارهای هوشمندانه‌تری نیز از خود بروز دهند دو پژوهشگر انگلیسی، ژنی را در گیاه «رشادی» )Arabidopsis( کشف کرده‌اند. این ژن به ریشه‌ها این توانایی را می‌دهد که برای پیدا کردن قطعه‌های سرشار از نیترات و نمک‌‌های آمونیوم خاک را بچشد. گیاهان گوشت‌خوار از جمله گیاه «دیونه» با سرعت شگفت‌آوری به برخورد حشره‌ها با کرک‌های حساس روی برگ‌هایشان پاسخ می‌دهند. اما آنها تنها گیاهانی نیستند که می‌توانند برخورد را درک کنند. گیاهان معمولی برای پاسخ دادن به وزش باد، به لامسه نیاز دارند باد شدید برمیزان شاخ و برگ گیاهان اثر منفی دارد . از این‌رو گیاهان می‌کوشند با تقویت بافت‌های بخش‌هایی که به نوسان در می‌آیند در برابر باد پایداری کنند.

فریبا کیکانلو
 
 
 
  روزنامه رسالت

اثرات استفاده بی رویه از سموم  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی علاوه بر تولید محصول ناسالم و آلوده کردن محیط زیست(خاک و آب) ضرر و زیان اقتصادی را نیز در پی خواهد داشت.هدف از هشدارهای ترویجی فقط شناخت سموم جدید و نحوه صحیح استفاده از آن است.سم مناسب، میزان مناسب سم و زمان صحیح مبارزه با استفاده از پمپ و آب مناسب و مشورت با کارشناسان، مروجان، مهندسان ناظر و شرکت های خدمات مشاوره ای باعث استفاده بهینه از این مواد می شود.آب مایه حیات است در حفظ و استفاده صحیح از قطره قطره آن کوشا باشیم.استفاده از کودهای دامی پوسیده- کود سبز و بقایای گیاهی باعث افزایش مواد آلی خاک می شود که در نهایت ذخیره سازی و نگه داری آب در خاک افزایش می یابد.
 
 
 
  روزنامه خراسان
 

کشت گیاهان در ظروف شیشه ای  
 
     
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
کشت گیاهان در تنگ های شیشه ای روشی است که برای زندگی آپارتمان نشینی توصیه می شود. در این نوع کشت، گیاه نیاز به آبیاری دائم ندارد و چنانچه در یک بار آب آن به حال تعادل برسد برای همیشه کافی خواهد بود زیرا هوای داخل باغ شیشه ای تقریبا به مقیاس کوچک همان سیکلی را طی می کند که در طبیعت رخ می دهد. ریشه گیاه رطوبت لازم را از خاک گرفته و آب جذب شده را از راه روزنه برگ ها به صورت بخار پس می دهد. این بخار در قسمت بالای باغ شیشه ای دوباره متراکم شده و به صورت قطرات ریزی از کنار شیشه راه خود را به داخل خاک می پیماید و این سیکل مرتبا تکرار می شود.به عبارت دیگر گیاه از آبی که از خاک می گیرد، ابر در بالای باغ شیشه ای تشکیل می دهد که تبدیل به باران شده و این باران محیط را آبیاری و آب مورد نیاز را تأمین می کند.
 
 
 
توصیه ها و پیام های ترویجی  
 
     
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
   
   
 
در حال حاضر با توجه به توپوگرافی خاک مزارع و نوع عملیات بسترسازی، آبیاری فاروئی(نشتی) به دلایل زیر مورد تاکید است:
۱) سرعت کشت به منظور رعایت تاریخ کاشت
۲) پایین بودن هزینه آبیاری
۳) صرفه جویی در مصرف آب
۴) سبز یکنواخت محصول و استفاده از بذر کمتر
۵) امکان استفاده از سیستم فاروئی در اراضی مواجه با محدودیت آبی.در اراضی که محدودیت شوری در خاک وآب دارند این روش باید با احتیاط اجرا شود و روش آبیاری کرتی نواری در اولویت قرار دارد.

 

مطالب از سایت معظم آفتاب 

 
فیلتر
نمایش # 
عنوان
پرورش و نگهداری بنفشه آفریقایی | گل و گیاه
نگهداری ارکیده کاتلیا | گل و گیاه
نگهداری و پرورش ارکیده فالانوپسیس | گل و گیاه
آنتوریوم
سن سی ویرا (sansevieria)
کاج سياه (Pinus nigra)
آبیس (نراد)
افرای قرمز
ارغوان
تاج خروس
محبوبه شب
طاووسي
گل شرابي
تونبرگیا
پرتقال زینتی
صبر زرد
دوره استراحت پیاز
کالانکوئه
گل جاوید
گل جاوید
گل اشرفی
گل ابرون
گل درخشنده (مامثیا)
گل آفتاب پرست
گل سبد نقره
من کهن ترین درخت زنده روی زمین
گیاه فیتولاکا
گل سپاسی
آیا تا به حال به راز بقای گلها فکر کرده‌اید؟
شب پره هندی
کوکب کوهی
نگهداری از گیاهان در سرما
محبوبه شب
کاکتوس کلاهی
گل سرخ پاکوتاه
گورخری
سرو زینتی
گلرنگ
گیاه سمبل کریستمس
کاکتوس دم موشی
یوکا
گل کلم زینتی
گل آهار
رز مینیاتور
شمشاد
ابلق
گل زنگوله ای
نرترا، گل دانه تسبیح
برگ انجیری
لنیدا (پای فیل)
نخل روغنی
خردل
نخشید یا نخ درخشان
ساکسی فراگا
ژونوس _ خرزهره هندی
حسن یوسف ( نیامفل ، کلئوس )
گل استاپلیا
گل حنای ستاره ای
گل دکمه ای
گل ترمس
گل عسلی
پرورش پیاز در گلخانه
عنبر
گل آژراتوم
هلینیوم
گل میگو
نخل کنتیا
یوپاس، درخت خودخواهی
مارانتا
گل یخ
گل طاووسی
«هیدرانژا» درشت و پرپشت
کاج مطبق
آشنایی با گل سوسن چلچراغ
پاندانوس
دیزیگتکا ( نوعی آزالیا )
هاریانوم
یاس زرد
آکانتاسه
فیلو دندرون
کاملیا
برگ عبانی
گل ناز
گلوکسینا، زینت آپارتمان
گل برف
ادونتوگلوسم
آماریلیس
گل گندم
لاله عباسی
فاتسیا
سنیگونیوم یا پنجه غازی
نوکی
گل دم یا دم روباهی
سرخس برگ پهن
آویز ( فوشیا )
آب و هیدرولوژی
درختان، تنظیم کننده های طبیعی
آفلاندرا
گل آنتوریوم
شمعدانی پیچ
گل نخود
درختان عامل خنک شدن زمین هستند
گل آلیوم
گل سرخ رونده
گل حسرت
کوردیلین
گیاه نخل مرداب
پیچ امین الدوله
آلگونما
گل زبان درقفا
گل گوشواره
شقایق
گل بووارویا
درخت انجیر
شناسایی جنس علف پشمکی (Bromusl)
انگور
تاثیر کودهای ریزمغزی بر غلات
گل اشرفی
دسته بندی انواع انجیر
سوسن
گلدان تخم مرغی
آکی منس؛ آلاچیق الهه زیبایی
سوسن سفید
بگونیا
شب بو
گل مینا
تربچه
شاه اسپرغم
گل مروارید
گل ختمی
کاسنی
اسپاتی فیلوم ( برگ قاشقی )
فیکوس
فلفل زینتی
گلدانی از بنفشه آفریقایی
کاج سوزنی تزئینی
گیاهان در معرض خطر
آرالیا
کمبود آهن در گیاهان
گل پیچ اناری
گل میمون
گل آفتابگردان
باغ پیازهای ایرانی
گل آشیمنه
گل سیکاس
گیاهان آپارتمانی خوبند به ۶ دلیل
گل پامچال
آناناس
چغندرقند
گلهای زینتی
بگونیا؛ گیاه گرمسیری
پاچی استاچی
شاهی
گیلاس
توت فرنگی
والوتا؛ گلد‌ان پنجره
کاشت , داشت و برداشت زیره سیاه
آفتابگردان
نیشکر
مروری بر گیاه سرخدار (.Taxus baccata L)
باغچه‌ای زیبا داشته باشیم
گل کلم
گل همیشه بهار
فلفل دلمه ای
تره فرنگی
سوسن چلچراغ
آزالـیا، گیاه شاد‌اب
شمعد‌انی، گل زینتی
بامبو‌ بافی
مرکبات
ذرت
یونجه
گونه‌ای گل گندم
پیچک
چغندر قند
کنف
هلو،سوغاتی از چین
کتان
لوبیا روغنی
مروری بر گیاه هوفاریقون (.Hypericum perforatum L)
گیاهان پوششی
سوسن چلچراغ
گیاه سنگی
گل ساق عروس
کشت گیاهان در تنگ های شیشه ای
درخت سرخدار (تاکسوس - باکاتا) TAXUS.BACATA
گیاه جنگل‌های ماد‌اگاسکار
انجیر تیغی Opuntia
گل آویز
نکات کلیدی برای پرورش گیاهان آپارتمانی
آنتوریوم
پیلئا
آزولا، آلاینده یا سودمند؟
گلوکسینیا
نگهداری از درختچه توری
گیاهان میخک حافظه را تقویت می کند
کلم از کجا آمده است؟
گیاهان آکواریومی
گل محمدی
هـلیوتـروپـیـوم،معطر و زود رشد
کاشت و پرورش درخت کاشو (بادام هندی)
گام هایی سبز
گلد‌ان پر گل ختمی رز ژاپنی
اصل و منشأ خربزه از کجا است؟
گیاهان معطر
برگ درختان را دور نریزید!
کلومنیا، آویز سبز و ارغوانی
رُز مینیاتور
انگور فرنگی خارد‌ار
بلوپرون با گلهای خو شه ای
فروکاکتوس
خرزهره با پاجوش زیاد
شامه دورا
آلسترومریا
فرفیون
ژربرا
گل یاس چمپاJasminum
طراحی باغچه
میرتوس، گیاه زینتی
گالگا
گیا خاک چکونه تشکیل می شود؟
ژاکوبینیا؛ تاج پاد‌شاهان
آبیاری گیاهان آپارتمانی به هنگام سفر
هپتاپله روم
گل ساعت
ایکسورا؛ با برگ‌های چرمی
گـل حـنـا
آووکادو
اگر می خواهید در منزل گلدانهای زیبا داشته باشید
کروساند‌‌را، عاشق رطوبت
گل آرایی با گیاهان آپارتمانی
بگونیا، گیاه جذاب
کلم مرداب
گــارد‌نــیا، سفـید‌ و مـعـطر
د‌یـپ لاد‌نیـا نیازمند گرما و رطوبت
عوامل مخرب درونی در پارک چیتگر
گل‌ها را به خانه بیاورید
کامپانولا در سبدهای آویزان
خزه اسپانیایی چیست؟
زعفران
قارچ
عصاره دانه انگور
گیاهی روی دیوار
آگلونما (AGLAONEMA TREUBII)
گل مینای ماندنی
گلی که مراقبت می‌خواهد
آیا گیاهان جنسیت دارند؟
پای گل را به خانه باز کنید
پاپایا
دفاع در گیاهان
گل عنکبوتی
آموزش ؛ نگهداری ؛ کاشت و پرورش گل و گیاه خانگی
نعناع
دیفن باخیا (Dieffenbachia amoena)
برداشت قارچ
گیاه بخت
کاج مطبق (Araucaric excelsa)
امراض مهم خیار
برداشت محصول خیار
سفالو سرئوس
گل‌های جادوئی
جمع‌آوری گل‌ها
پونه
نگران گل‌هایتان نباشید‌‌!
اکلیل کوهی
یاس‌من
بلوط
بداغ
آیا گیاهان جیغ می زنند؟
ا‏شنه‌ی دریایی
تنباکوی کوهی
بیابان ها و کم آبی در مناطق حاشیه کویر
شیوه های مناسب برای بسترسازی جهت افزایش محصولات استراتژیک زراعی
نقش آموزش وترویج درجلوگیری از بیابان زائی
آفتهای گیاه زعفران
زردچوبه
ترکیبات شیمیایی زعفران
هویج
خواص درمانی ختمی
چند نکته جالب در مورد نگهداری گل‌ها و گیاهان گلدانی در منزل
گلدانی با رنگ‌های شاد
گل استکانی
گلی که دوازده سال به خواب می‌رود!
بررسی اقتصادی کشت هایدروپونیک
بید
آویشن
اسطوخودوس
انگور آمریکایی
تاریخچه زعفران
بنفشه ی عطری
برگ توتون هندی
ادریسی
گیاهان نامناسب در فضای خانه
طرز کشت و ازدیاد رعنا زیبا
تری فلورالین (‌ترفلان)
تترادیفون ( تدیوم ) ـ وی ـ ۱۸ ، تدون)
مبارزه با آفات گیاه آمیتراز (میتاك )
انجیرک
شرایط رشد توت فرنگی
پشت‌بامی با کاربرد حیاط
بذرک درخت کتان
گیاهان آکواریومی
مواد معدنی در گیاه
پروانش
پرورش « پپرومیا» در خانه
گلدان‌هایی با نمای متفاوت
توت فرنگی
گیاه شناسی زعفران
در باره معنی چند گل
تصفیه هوای خانه با گیاهان
زندگی خوب
تعویض گلدان
ژنی که باعث مقاومتر شدن گیاه می‌شود
بابونه‌ی چشم گاوی
تمشک
نخل بادبزنی یا (واشنگتونیا)
درخت کاکائو
تاتوره
گیاه آپارتمانی بنجامین
فلفل
سانس ویریا
گل ادونتوگلوسم
پرورش درخت برف
قارچ Bipolaris sorokiniana
راستهٔ تك‏لپه‏ای
بیش انباشتی وگیاهان بیش انباشت كننده
فیتوکلاتینها
پراکنش بادام
سفید ک دروغی خیار
گل آرایی ژاپنی
آیا می‌دانید گیاهان می‌توانند ایرادات ژنتیکی خود را برطرف کنند؟
بیماری پوسیدگی ریشه بنفشه افریقایی
بیماری پوسیدگی ریشه بنفشه افریقایی
مطالعه اثر مهار کنندگی پروتئینهای ممانعت کننده فعالیت آنزیم
مبارزه مستقیم با فرسایش آبی
یاس زرد
اثر تراكم كاشت بربرخی صفات كمی وكیفی فلفل دارویی
مبارزه با فرسایش آبی خاک در زمینهای زراعتی
گل نیلوفر آبی
ترخون
پیاز
‏اشنه‌ی ایرلندی
پرورش گل اركیده
انجدان‌رومی
آشنایی با صبر زرد (Aloe vera)
پونه سای البرزی یا پونه سای خوشه ای
مکانیسمهای بیش انباشتی
بررسی عملکرد و راندمان محصول در روش های آبیاری
بررسی اكولوژیكی گیاهAtraphaxis suaedifolia Jaub. & Spach Polygonaceae
بررسی گیاهان پناهگاه حیات وحش قمشلو
بیل برژیا
پرورش گل پیچ امین الدوله
مبارزه مستقیم با فرسایش آبی / احداث سدهای خشکه چین
مبارزه بافرسایش بادی
کودهای شیمییایی اندو سولفان (تیودان- فن)
خصوصیات خاک برنج های غرقابی و شناور
پرورش گل محبوبه شب ( یاس شب)
گل‌های بهاری
درخت در چرخه زندگی
انتقال مواد محلول در گیاهان
باغ سیستماتیک
پیچیدگی برگ هلو
پرورش کلم پیچ
خانواده زنبق‌ها و نعناعیان
آفات و امراض چغندرقند
خانواده سرخسیان
پوسیدگی ریزوکتونیایی
خانواده رزاسه Rosaceae
آربراتوم
جعفری
اسپیره‌ی کوهی
خانواده لیلیاسه
باغ میوه
جو
گیلاس و آلبالو
گلابی
ویژگی‌های گیاه گندم
زرد آلو
خانواده پَسیفلوراسه، پیپراسه و ارکیداسه
سیکاداسه - اریکاسه (آزالیا)
فیزیولوژی گیاهی
ناحیه البرز
کلم بروکولی
پرورش گل کاغذی
تاریخچه استفاده از گیاهان دارویی
مارچوبه
باغ چین و ژاپن
تعیین مقدار ماده موثر گیاه شاتره گل‌ریز
باغ گیاه شناسی
مشکل کشاورزی ما؟
هندوانه ابوجهل
پرورش کلم قمری
امرودی كوچك
ارکیداسه‌ها
سدر
كلكسیون گیاهان كویری
باغ گیاهشناسی فدک
کلم بروگسل
باقلا
پرورش چغندر برگ
تولید گیاهان مین یاب
خانواده کاکتاسه
درختان میوه
کاربرد هورمون‌های گیاهی
گیاهان
کراسولاسه
می خواهیم كشاورزی كنیم
ناحیه زاگرس
باغ صخره ای
باغ ناحیه ایران و تورانی
امرودی کوچک
انــــار
گلخانه ها و نهالستان
قرنفل
گیاهان دارویی همدان
پرورش سیب زمینی ترشی
پامچال
گیاهانی شاداب در خانه های سبزمان
پونه و ترخون و ریحان
خُرفِه
نیدولاریوم
پرورش چغندر
جاروفراشی
نخستین اثر طبیعی ملی کشور ایران
بنت قنسول
پرورش ذرت
پرورش موسیر
کمپزه ها
پرورش سیر
پرورش گیاه بامیه
وریز یا اسپلانرانس
درخت آهن
آپر کاکتوس
نرگس آفریقایی
کرچک هندی
زمانی برای تعویض گلدان
کاکتوس ژیمنوکالیسیوم
شمعدانی
شفلرا
فیلودندرون
اصول اکولوژی کشاورزی
گل لاله
لیندا
پپرومیا
آرتیشو
پرورش گل یاس فرنگی
کاکتوس سـیرژ
گیاه باریجه
زردآلو
شیپوری
سرخس
یاس فرنگی