فرزندم خودت را باوركن

اگر از شما سوال شود كه چه چيزي براي زندگي فرزندتان آرزو مي كنيد، بدون شك مي گوييد: خوشبختي ، موفقيت در درس و مدرسه ، داشتن دوستان خوب ، عشق به خانواده و... 
گرچه شما نمي توانيد همه اين چيزها را يكجا بخواهيد، ولي با كمك به او مي توانيد در پيشرفت خصلت انعطاف پذيري كه كليد دستيابي به تمام اين اهداف است ، او را به اين سمت سوق دهيد. بنابراين والدين بايد توانايي انعطاف پذيري را به جاي زور و اجبار در كودكان خود تقويت كنند. در اينجا به نكاتي براي كمك به تقويت اعتماد به نفس كودكان و پيروزي بر مشكلات اشاره مي كنيم: 

صبور و بردبار باشيد. از ديد كودكان به دنيا نگاه كنيد، توانايي در پرورش انعطاف پذيري ، ذاتي است.
مجبور نيستيد كه با تمام كارهاي كودكان موافقت كنيد، اما سعي كنيد از آنها قدرداني كرده و ايده هاي آنها را تصديق كنيد. وقتي كودكان متوجه شوند كه دقيقا والدينشان به آنها گوش مي دهند، از راهنمايي هاي آنها بيشتر استفاده مي كنند. البته هنگام عصبانيت و مشاهده رفتار ناخوشايند از فرزندتان ، احساس همدردي خيلي مشكل است. 
در چنين شرايطي ، بردباري مهمترين چيز است. سارا، دختر خجالتي 6 ساله اي كه معمولا والدينش او را براي سلام كردن به اقوام و دوستان وادار مي كردند، اغلب خجالت مي كشيد خود را با موقعيت جديد وفق دهد و والدينش نمي توانستند دريابند كه چرا او نمي تواند مودب تر باشد. آنها به او اخطار دادند كه اگر سلام گفتن را ياد نگيرد، ديگران دوست ندارند با او باشند؛ اگر چه والدين سارا فكر مي كردند كه با اين كار به او كمك مي كنند، ولي آنها متوجه نبودند كه كمرو بودن سارا مادرزادي است كه نمي تواند براحتي خود را در جامعه نشان دهد. 
براي حس همدردي ، خود را جاي او بگذاريد و فكر كنيد كه مقابل شنيدن حرفهايي كه به او مي زنيد، چه احساسي پيدا مي كرديد. اگر مادر سارا به اندازه او خجالتي بود، اگر همسر و رئيس او مي گفتند كه در چشمان افراد نگاه كن و صحبت كن ، چه احساسي داشت؟ احتمالا او در اين شرايط، آگاه تر و هوشيارتر خواهد شد؛ در صورتي كه قبلا بدون آگاهي از اين مساله ، زود عصباني مي شد. 
براي احساس همدردي بيشتر با افراد خجالتي بگوييد: «سلام كردن براي بسياري از كودكان ، سخت و دشوار است. من روشي كه راه را براي تو آسان تر مي كند، انجام مي دهم.
شايد ابتدا اگر با لبخند زدن شروع كني ، بهتر باشد و كم كم با اين كار خود را براي سلام كردن آماده مي كني.» 
با استفاده از اين روش ، فرزندتان را اميدوار مي كنيد تا بتواند موقعيت خود را بهتر درك كند. وقتي شما روز به روز احساس همدري بيشتري نشان دهيد، در حقيقت به فرزندتان آموخته ايد كه اين كار، حياتي است تا او بتواند رضايت و ارتباط با ديگران را حفظ كند و احساس نزديكي بيشتر با فرزندتان باعث مي شود تا او بتواند خود را با هر شرايطي سازگار كند؛ در نتيجه حس انعطاف پذيري او تقويت مي شود. 

ارتباطي محترمانه با او داشته باشيد. هميشه به كارها و صحبتهاي خود نسبت به فرزندتان دقت كافي داشته باشيد تا فرزندتان نيز به همان نسبت محترمانه و با ادب رفتار كند. هرگز صحبت آنها را قطع نكنيد. بگوييد كه احساسات آنها را درك مي كنيد يا از كلماتي مانند هميشه و هرگز در برخي مواقع بحراني و حياتي كه نشان دهنده مسلم بودن است ، استفاده كنيد. 
براي جواب دادن به سوالاتشان وقت بگذاريد. پرسشهايشان برداشت آنها از دنياي خارج و احساساتشان است كه با نشان دادن آنها سعي در برطرف كردن مشكلاتشان كنيد، همه اين كارها پيش زمينه اي براي انعطاف پذيري كودكان است. اگر فرزندتان احساس كند كه سوالهايش احمقانه و خسته كننده به نظر مي رسد، از مطرح كردن آنها منصرف مي شود. 
همچنين صادق بودن براي كودكان خيلي اهميت دارد. معمولا بچه ها مي دانند كه والدين بعضي از مسائل را از آنها مخفي مي كنند. به عنوان نمونه ، پدر و مادري براي اين كه فرزندان دوقلوي 8 ساله آنها از بيماري سرطان مادر بزرگشان ناراحت نشوند، اين موضوع را به آنها نگفتند. البته دختر خانمها دقيقا احساس مي كنند كه بعضي چيزها حقيقت ندارد، بنابراين به والدين توصيه مي شود كه با كودكاني كه قدرت درك بالاتري دارند، صادقانه تر رفتار كنند. 
البته اين جمله به اين معنا نيست كه تمام مسائل خصوصي و شخصي با مسائلي را كه به احساسات آنها لطمه مي زند يا خارج از ظرفيت آنهاست ، به طور كامل بازگو كنيد، بلكه از گفتن بعضي از مسائلي كه خارج از تحمل آنهاست ، صرف نظر كنيد. در نتيجه ، با پنهان كردن همه مسائل ، فرزندتان را در به دست آوردن موقعيتي كه ياد بگيرد چگونه مي تواند با ناملايمات و مشكلات دست و پنجه نرم كند، محروم كرده ايد. 

انعطاف پذير باشيد، والدين مي خواهند فرزندانشان سازش پذير، با ملاحظه و قابل انعطاف در برابر عقايد جديد باشند. ولي آنها بيشتر در اجراي اين روش ، شكست مي خورند. بيشتر والدين از اين روش ، براي نزديك شدن به فرزندانشان استفاده مي كنند، گرچه زياد موفقيت آميز نبوده است ، مثلا: ما مي دانيم والديني كه مرتب به فرزندانشان درباره تميزي اتاق ، نق مي زنند، نتيجه مطلوبي نگرفته اند. 
اگر بعضي اوقات شما چيزي مي گوييد يا كاري را بدون دليل براي مدتها انجام مي دهيد و نتيجه اي نمي گيريد، كمي تامل كرده و به روشهاي ديگري كه مي توانيد انجام دهيد فكر كنيد، بدون هيچ درگيري و كشمكشي به نتيجه مطلوب و دلخواه خواهيد رسيد. قوانين آرام و ثابتي در خصوص غذا خوردن كامل يا دست شستن پيش از غذا كار را راحت مي كند و به اين معنا نيست كه مقابل فرزندتان كوتاه بياييد يا او را بد عادت و لوس كنيد. با به كارگيري از اين روش ، به آنها ياد مي دهيد كه براي فائق آمدن بر مشكلات ، روشهاي متعددي وجود دارد و از اشتباهات خود مي توانيد چيزهاي جديد ياد بگيريد. 
اگر شما در رفتارتان تجديدنظر كنيد، فرزندتان نيز درست مثل شما سعي مي كند هنگام رويارويي با مشكلات زندگي از روشهاي متفاوتي استفاده كند تا بتواند بر آنها پيروز شود. 

به كودكان فرصت جبران بدهيد. كودكان از همان سالهاي اول دوست دارند مفيد باشند. اگر از افراد درباره بهترين خاطرات دوران مدرسه سوال شود، پاسخ بيشتر آنها كارهايي است كه به نحوي كمك به ديگران و مثبت بوده است ، مانند: درس دادن به شاگردان كوچكتر، رنگ آميزي نقاشي ديواري يا كارهاي گروهي و نمايشي در كلاس. 


به كودكان اجازه دهيد در برطرف كردن مشكلاتشان تصميم گيرنده باشند 
 

وقتي كودكان را در جهت كمك به ديگران حمايت مي كنيم ، به توانايي آنها ايمان داريم كه فرزندانمان مي توانند كارهاي مختلفي انجام دهند و حس مسووليت پذيري آنها را نيز تقويت كرده ايم. همچنين قبول مي كنيم يك كودك 3ساله هم مي تواند در خانه مسووليت پذير باشد؛ به شرطي كه كار شاقي نباشد. به فرزندان بگوييد: «ما به كمك تو احتياج داريم». 

سعي كنيد اشتباه كودكان را با تجربه كردن خودشان ، برطرف كنيد. كودكاني كه والدينشان نسبت به خطاهاي آنها بيش از حد حساسيت نشان مي دهند، ريسك پذيري كمتري داشته و در نهايت به دليل اشتباهشان از سوي ديگران سرزنش مي شوند. والدين بايد خيلي با اين مساله راحت تر برخورد كنند، به طور مثال اگر فرزندتان براي سومين بار شيرش را روي صندلي مي ريزد، خود را كنترل كنيد و به خود بگوييد كه اين كار براي كودكان در اين سن طبيعي است و با بزرگ شدن آنها، اين مساله نيز حل مي شود. با اين روش ، فرزندتان را براي حل كردن مشكلش آماده مي كنيد. 
اگر مي خواهيد به فرزندتان دوچرخه سواري ياد دهيد، بگوييد كه چگونه تعادل خود را حفظ كند و بيشتر بچه ها بار اول زمين مي خورند. 

بر نقاط قوت كودكان تاكيد كنيد. اگرچه كودكان با اعتماد به نفس بالا از شكست دلسرد نمي شوند بلكه از موفقيت خود نيز لذت مي برند. حس موفقيت و غرور آنها، باعث عزت نفس بيشتري شده تا در آينده ، بهتر بتوانند با مشكلات دست و پنجه نرم كنند. اگرچه همه كودكان به طور ذاتي ورزشكار، هنرمند يا محبوب نيستند، بلكه هر كودكي به نوبه خود قدرت و توانايي خاص خود را دارد و شما به عنوان والدين او بايد متوجه چنين نيرو و استعدادي در فرزندتان باشيد و براي اين كه كودكان بتوانند براستي خود را باور كنند، بايد خود به تنهايي موفقيت را تجربه كنند. 

به كودكان اجازه دهيد در برطرف كردن مشكلاتشان ، تصميم گيرنده باشند؛ مساله اي كه بيشتر والدين با آن روبه رو هستند، اين است كه تمايل دارند خيلي سريع فرزندانشان را از مخمصه نجات دهند. البته بكرات ديده شده وقتي مشكل حل مي شود و همه چيز سر و سامان مي گيرد، به فرزندانمان مي گوييم كه ما گفتيم چه كار كنيد. اما اگر فرزندتان تكاليف مدرسه اش را نمي داند يا چيزهايش را گم كرده است ، او را براي يافتن راه حل و پيدا كردن موقعيتش تشويق كنيد. 

ادب و نزاكت را به او ياد دهيد. معناي واقعي كلمه ديسيپلين ، ياد دادن است. آخرين هدف پرورش دادن نظم و تربيت است كه كودك را حتي اگر در كنارش نباشيد، مسووليت پذير بار مي آورد. مطمئن باشيد هرگز با تهديد و تحقير كردن فرزندتان به نتيجه مطلوب نخواهيد رسيد. اگر شما در مواقع اضطراري به فرزندتان بگوييد: تو پس از مدتي آرام مي شوي. يا بهتر است اضافه كنيد: هر وقت آرام شدي ، اجازه بده ببينم كه چه شده است. با اين كار به او اجازه مسوول بودن روي اعمالش را مي دهيد. به كودكان بالاتر از 7 سالي كه يكدنده و لجباز هستند، فرصت دهيد و تاكيد كنيد كه خودشان در تصميم گيري رفتار مناسب توانايي دارند. 
اگر شما داد و بيداد كنيد، او متوجه منظورتان نمي شود و همچنين اعصاب خود را نيز به هم ريخته ايد. به طور ايده آل ، با تشخيص بموقع سعي كنيد مشكلات رفتاري در فرزندتان به وجود نيايد. همچنين اگر فرزندتان كار درستي انجام مي دهد، اجازه دهيد خود نيز بداند. تشويق و علاقه شما از همه ستاره ها و برچسب ها براي فرزندانتان با ارزشتر است.

وسواس احتكار

اتاقهايي كه تا سقف از اثاثيه، لوازم خانه، جعبه، كيسه هاي كالا، البسه و مواد دور ريختني پر شده اند. به سختي ميتوان يك تكه از ديوار يا كف اتاق را ديد. اينجا به وضوح در خطر آتش سوزي است و معمولا اين شرايط سلامت افرادي كه در آن زندگي ميكنند را نيز به شدت تهديد ميكند. 

خانه يكي از مبتلايان به وسواس احتكار 
با اين حال، ساكنان آنها نسبت به اين وضعيت در بي اعتنايي يا جهل كامل به سر ميبرند. سالهاست كه آتش نشانان در سراسر جهان با موارد آتش سوزي در چنين فضاهايي روبرو شده و متاسفانه ساكن اين خانه ها معمولا قرباني شده است. 

احتكار يا انبار كردن، از نظر عده بسياري از مردم، كاري عادي است، براي مثال داشتن كلكسيونهاي مختلف از جمله تمبر، كبريت، تشتك بطري و مانند اينها يا اقدامهاي احتياطي چون نگهداشتن مداركي مانند صورتحسابها و ته چكها اموري بسيار رايج هستند. 

اما، هنگامي كه اين كار به شكلي افراطي درآيد، معمولا به عنوان نوعي جنون، وسواس و حتي اسكيزوفرني تعبير ميشود. وسواس احتكار، اصطلاحي ايست كه براي توضيح رفتارهاي افراطي انبار كردن در انسان به كار ميرود. اين اختلال رفتاري شامل جمع آوري يا ناتواني در دورانداختن اشياء است. كه در طي آن شخص حتي در حالتي كه نگهداشتن اين اشياء موجب كاهش شديد فضاي زندگي او و عدم دسترسي وي به گوشه و كنار منزل شده و امور روزمره چون آشپزي، خوابيدن، نظافت و مانند آن را دچار اختلال كرده باشد نيز نميتواند تصور دور انداختن حتي مقداري از اين اشياء را به ذهن خود راه دهد. 

دكتر ديويد تولين (David Tolin) رئيس مركز ناهنجاريهاي عصبي در بيمارستان هارتفورد درباره اين بيماري و دلايل آن چنين توضيح ميدهد: در حال حاضر وسواس احتكار يا compulsive hoarding توسط بسياري از محققين و كارشناسان نوعي ناهنجاري عصبي تلقي ميشود. البته از نظر عده اي از افراد، وسواس احتكار ميتواند به موارد زير نيز مربوط باشد: 
• افسردگي
• عدم كنترل انگيزه هاي آني –كه ميتواند به خريد و دزدي با انگيزه آني منجر شود.
• اضطراب و تشويش اجتماعي
• اختلال دو قطبي يا Bipolar disorder
• ويژگيهاي خاص شخصيتي
وسواس احتكار تا چه حد رواج دارد و ويژگيهاي آن چيست
• هرچند به علت مخفي بودن نشانه هاي اين بيماري، اطلاع چندان دقيقي از تعداد مبتلايان آن در دست نيست، اما با توجه به گزارشهاي موجود در كشورهاي مصرفي به خصوص آمريكا، 0.5 درصد از كل جمعيت به اين بيماري دچار هستند. اما شكي نيست كه تعداد واقعي اين افراد بسيار بيشتر باشد.
• عادت به احتكار و انبار كردن معمولا از دوران كودكي يا اوايل نوجواني آغاز ميشود، اما اين مشكل تا زماني كه شخص به سنين بزرگسالي ميرسد، چندان حاد به نظر نميرسد.
• وسواس احتكار ميتواند در خانواده تداوم يابد.
• بسياري از افراد مبتلا به وسواس احتكار متوجه وخامت مشكل خود نيستند و معمولا يك يا چند تن از اعضاي خانواده به دليل وجود اشياء متعدد و درهم ريخته احساس ناراحتي ميكنند.

دلايل بروز وسواس احتكار كدامند
به نظر ميرسد كه وسواس احتكار در نتيجه وجود مشكل در يك يا چند مورد از موارد زير است: 

• پردازش اطلاعات: افراد دچار وسواس احتكار معمولا مشكلاتي از اين قبيل دارند: 

- ناتواني در طبقه بندي مايملك خود - براي مثال آنها نميتوانند تصميم بگيرند چه چيز با ارزش و چه چيز دورانداختني است. 
- ناتواني در تصميم گيري درباره اينكه با اين مايملك چه كند. 
- مشكل در يادآوري محل قرار دادن هر شيء (به همين دليل اين افراد از ترس فراموش كردن محل اشياء، همه آنها را در مقابل ديد قرار ميدهند.) اعتقادات خاص درباره مايملك. افراد مبتلا به وسواس احتكار معمولا: 
- داراي حس شديد وابستگي به دارايي خود هستند و براي مثال اشياء خاصي را بخشي از خود ميدانند. 
- احساس نياز به كنترل دائمي مايملك خود داشته و به همين دليل نميخواهند كسي به وسايل و اشياء آنها دست زده يا آنها را جابجا كند. 
- نگراني از فراموش كردن و به كاربردن داراييهايشان به عنوان ابزار يادآوري. 
تصور "دورانداختن" آنها را دچار درهم ريختگي عصبي و احساسي ميكند. افراد دچار وسواس احتكار معمولا: 
- هنگام تصميم گيري درباره دورانداختن اشياء به شدت مضطرب و آشفته ميشوند. 
- هنگام ديدن چيزي كه ميخواهند پريشان و شده، بهترين و خوشترين حالت آنها زماني است كه آن شيء را بدست آورده باشند. 
- احساس ناراحتي خود را با طفره رفتن از تصميم گيري يا موكول كردن آن به زماني ديگر، كنترل ميكنند. 

درمان وسواس احتكار
متاسفانه براي اين وسواس، درماني وجود ندارد، به اين معنا كه هيچ روشي براي از بين بردن كامل و تضمين عدم بازگشت وسواس احتكار شناخته نشده است. با اين وجود دكتر تولين درباره اينكه چگونه بعضي از درمانها ميتوانند به كنترل موفق علايم اين اختلال كمك كنند، توضيح ميدهد. 

دارو
تحقيق درباره استفاده از داروهاي ضد افسردگي (كه ميزان فعاليت سروتونين در مغز را افزايش ميدهند) نشان ميدهد كه بعضي افراد مبتلا به وسواس احتكار به خوبي نسبت به اين داروها واكنش نشان ميدهند. اما عده اي نيز نسبت به آنها عكس العمل مطلوب نشان نميدهند. در كل به نظر نميرسد اين افراد به اندازه اشخاصي كه مبتلا به انواع ديگري از ناهنجاريهاي وسواسي هستند ، نسبت به دارو واكنش مثبت نشان دهند. 

درمانهاي رفتار شناختي 
درمانهاي رفتار شناختي نوعي مشاوره هستند كه فراتر از يك "گفتگو" هستند.در اين شيوه درمان، درمانگر معمولا به خانه شخص بيمار رفته و به آنها ميآموزند كه چگونه به درستي درباره مايملك خود فكر كرده و درباره آن تصميم بگيرند. درباره اين روش درمان تحقيق زيادي انجام نشده است و ميزان تاثير واقعي آن چندان مشخص نيست. اما با مشاهده نمونه هاي موجود در درمان وسواس احتكار ميتوان چنين برداشت كرد كه اين شيوه درمان بيش از دارو بر افراد مبتلا به وسواس احتكار تاثير داشته است. 

آنچه والدين بايد درباره ايمني در اينترنت بدانند

دور از خطر نگهداشتن كودكان در اينترنت به اين معناست كه به آنها بياموزيم كاربري هوشمند و مسئول بوده و به فضاي مجازي مانند يك "بازي" نگاه نكند. اينجا توصيه هايي براي ايمني اينترنتي در هر گروه سني ارايه شده است كه توجه شما را به آنها جلب ميكنيم. 

به فرزندان خود بياموزيد كه: 
• قبل از كليك كردن به اين فكر كنند كه: با چه كسي در حال گفتگو (chat) يا نامه نگاري هستند، در حال گفتن چه مطلبي هستند و از چه لحن و شيوه اي برا گفتن آن استفاده ميكنند؟ آيا شخصي كه در سمت ديگر اين گفتگو قرار دارد متوجه شوخيهاي آنها ميشود؟ 

• قبل از واكنش نشان دادن به موضوع آنلايني كه موجب ناراحتي آنان شده است، ميز كامپيوتر را ترك كرده و چند نفس عميق بكشند. 

• از شايعه پراكني، همكاري در اذيت و آزار ديگران و دادن اطلاعات خصوصي و گفتگوهاي خودماني در اينترنت خودداري كنند. 

• قانون طلايي فضاي مجازي را رعايت كنيد: هرگز كاري را كه در زندگي واقعي انجام نميدهيد، در اينترنت هم انجام ندهيد. 

خودتان هم موارد ايمني را رعايت كنيد: 
• نرم افزار ضد spyware و adware را بر روي كامپيوتر خود نصب كنيد. 

• از سلامت و به روز بودن firewall خود اطمينان حاصل كنيد. 

• يك نرم افزار ضدويروس بر روي رايانه نصب كرده و آنرا به طور منظم به روز نماييد. 

نكات ايمني در سنين دبستان
زير هشت سال
• از فناوريهاي فيلترينگ يا كنترل والدين parental control استفاده كنيد. به جاي فيلتر كردن سايتهاي "بد" هر موردي كه با آن موافق نيستيد را مسدود كنيد. 

• درباره اينكه آيا فرزندتان واقعا به داشتن يك آدرس اي-ميل يا سيستمهاي پيام رساني نياز دارد، فكر كنيد. اگر پاسخ مثبت است، تمام ارتباطات به غير از فهرست گيرندگان و فرستندگان مورد تاييد خود را فيلتر كنيد و مراقب باشيد كه فهرست دوستانش، طولانيتر از رقم سنش نباشد و شما همه آنها را در زندگي واقعي، بشناسيد. 

• وب سايتهاي مورد علاقه آنها را در بخش نشانك يا Bookmark قرار دهيد تا براي پيدا كردن آنها نام سايت را اشتباه تايپ نكرده و از سايت "بد" سر در نياورد. 

• از موتورهاي جستجوي كودكان مانند Yahooligans و Ask Jeeves استفاده كنيد. 

• زمان حضورشان در اينترنت را به نيم ساعت در روز محدود كنيد، مگر اينكه در حال انجام دادن يك برنامه خاص درسي باشند. 

• فعلا اجازه اسفاده از بازيهاي اينتراكتيو (interactive) مانند X-Box Live يا شبكه آنلاين (Playstation) را به آنها ندهيد. در عوض به سايتهايي چون Toontown برويد. 

• تا جايي كه ميتوانيد در كنارشان بنشينيد و ببينيد كه در اينرنت به كجا ميروند، چه چيزي برايشان جالب است و هر سوالي كه فكر ميكنيد بپرسيد و به تمام سوالات او پاسخ دهيد. 

• به آنها بگوييد كه قبل از فرستادن هر مطلبي اعم از مشخصات شخصي يا مطالب ديگر از طريق اي-ميل، IM يا قرار دادن آن در بلاگ و وب سايت، نظر شما را جويا شوند. 

• در اوغات فراغت به دنبال سايتهاي سالمي بگرديد كه بتوانيد به او معرفي كنيد. فهرستي از اين سايتها در WiredKids.org موجود است. 

8 تا 10 سال
• اگر فرزندتان نميتواند وارد سايتهايي كه از طرف مدرسه معرفي شده يا سايتهاي مناسب با سن خود شود، ميزان فيلترينگ كامپيوتر را كاهش دهيد. بعضي از وب سايتها مانند MSN داراي اين امكان هستند كه هر صفحه براي باز شدن به اجازه والدين نياز دارد و به اين منظور اي-ميلي به نشاني آنها ميفرستد و در صورت پاسخ مثبت، صفحه را باز ميكند. 

• اگر سرويس پيام فوري يا IM را فعال كرده ايد، فهرست فرستندگان پيام را به اشخاص آشنا محدود كنيد. 

• از يك برنامه ضد pop-up يا نوارابزاري مانند گوگل استفاده كنيد. برنامه ضد ويروس و منهدم كننده نرم افزارهاي جاسوس را نصب و فعال كنيد زيرا دانلودهاي پر ويروس از همين سنين آغاز ميشود. 

• موتورهاي جستجو را تغيير نداده و همچنان از Yahooligans و Ask Jeeves استفاده كنيد. 

• مطمئن شويد كه آنها به خوبي متوجه هستند چه اطلاعاتي قابل قراردادن در اينترنت هستند و كدام اطلاعات نبايد در اختيار ديگران قرار بگيرند. 

• گفتگوي آنلاين را با آنها تمرين كنيد تا بياموزند با غريبه هاي حاضر در فضاي مجازي چگونه برخورد كنند. 

• درباره استفاده از نرم افزارهاي نظارت فكر كنيد. به اين وسيله ميتوانيد آنچه انجام ميدهند را بررسي كنيد. 

• علاوه بر تهيه Back up از فايلها، برنامه ضد جاسوسي كامپيوتر را مدام چك كنيد. ممكن است فرزندتان هنگام كار اشتباها آنرا پاك كرده يا از كار انداخته باشد. 

• گذشته از موارد درسي، زمان حضور او در اينترنت را با احتساب پيامها و اي-ميلها به كمتر از 1 ساعت در روز محدود كنيد. 

دكوراسيون حمام و دستشويي

حمام و دستشويي در بعضي از خانه ها تنها به عنوان فضايي كاربردي شناخته ميشود كه شايسته توجه و وقت گذاشتن نيست. با اين وجود بهسازي اتاقي كه هر روز مورد استفاده تمام اعضاي خانواده قرار گرفته و تقريبا تمام مهمانان آنرا ميبينند ميتواند براي اين فضاي فراموش شده بسيار مفيد باشد. 

شايد شما از تزئين دستشويي و حمام بدتان نمي آيد اما نميدانيد چگونه سادگي آنرا حفظ كرده و يا نميتوانيد در مورد چگونگي اين تزئين تصميم بگيريد، مطلب زير ميتواند برايتان مفيد باشد. 

نكاتي درباره دكوراسيون
روشهاي متعددي براي آراستن حمام وجود دارد اما كار مشكل، انتخاب تنها يكي از اين روشهاست. اگر ايده شما شامل وسايل و خرده ريزها و ديگر وسايل گران قيمت تزئيني است، حتما قبل از قرار دادن تمام اقلام مورد نظرتان در اتاق، به تناسب و تركيبات ممكن اين موارد فكر كنيد. ممكن است افزودن يك عنصر تزئيني از نظر شما بسيار عالي باشد، اما تناسب اين شيء با باقي وسايل حمام مانند آينه، قفسه داروها و…تناسبي نداشته باشد. 

يكي ديگر از اشتباهات رايج در تزئين حمام و دستشويي، استفاده از چند طرح و نقش مختلف است. براي مثال ديوارها نقش و نگاري متفاوت از حوله ها و هردو اينها متفاوت از پرده حمام و فرش هستند. چنين كاري تصويري مغشوش و عصبي كننده به وجود مي آورد. بهترين راه، استفاده از حداكثر دو نقش متناسب از نظر رنگ، طرح –مثلا گل و گياه يا ماهي- و بافت، با يكديگر در فضاي حمام است. 

چند ايده موضوعي
شما ميتوانيد براي ايجاد هماهنگي، حمام را هم مانند بقيه منزل تزئين كنيد يا تمي را درنظر بگيريد كه به كلي با فضاي باقي خانه متفاوت باشد. براي مثال، اگر به ساحل دريا علاقه داريد، ميتوانيد دريا را موضوع تزئين حمام قرار دهيد. رنگ ديوارها را آبي روشن يا بژ-به رنگ ماسه- انتخاب كنيد و براي تقويت موضوع يكي دو عكس به ديوار نصب كنيد. 

نكته مهم اين است كه موضوع مورد نظر شما هرچه باشد، بهترين كار ساده و خنثي نگهداشتن رنگ كف، ديوارها و طاقچه هاست و در عوض بايد از لوازم و خرده ريزهاي تزئيني استفاده كرد. به اين ترتيب اگر بخواهيد پس از مدتي تم تزئيني حمام را تغيير دهيد، خرج زيادي متحمل نخواهيد شد. 

فوق مدرن
براي كساني كه به وسايل مكانيكي و مدرن علاقه دارند، روش تزئين و تجهيز حمام با آخرين وسايل و تكنولوژي بسيار جالب خواهد بود. شيرهاي مجهز به چشم الكترونيك، سر دوشهاي جالب و مانند اينها. انواع سردوشها از مدلهاي قابل تنظيم تا انواعي كه داراي چند خروجي آب هستند و از دو يا چند جهت آبفشاني ميكنند، در بازار موجود است. شيرهاي آب داراي چشم الكترونيك نيز از دسته مواردي هستند كه واقعا ارزش مخارج تهيه و نصب دارند و موجب صرفه جويي فراوان در آب ميشوند. 


آرام بخش
اگر سبك مورد علاقه شما به سمت آرامش و سادگي تمايل دارد، براي ايجاد فضايي متناسب با اين روحيه بايد حمام را با رنگهاي روشن تزئين كنيد. رنگهاي روشن فضا را بزرگتر نشان داده و موجب تقويت روحيه شخص ميشوند. اگر به بوها حساسيت نداريد، در حمام از خوشبو كننده هاي طبيعي داراي اسانس لاوندر (اسطوخودوس) استفاده كنيد. 


بوي اين گياه بسيار آرام بخش بوده و انواع خوشبو كننده هاي آن به شكلهاي مختلف مانند شمع، ظروف تزئيني با محفظه اي براي اسانس، صابون و… در بازار موجود است. تزئيناتي با مواد طبيعي مانند چوب و سنگ و همچنين گياهان سبز طبيعي يا مصنوعي – نه گلهاي مصنوعي درشت قرمز و زرد- نيز به ايجاد فضايي آرام بخش كمك ميكند. 

سليقه كودكانه
تزئين حمام و دستشويي به طوري كه براي كودكان جذاب باشد، علاقه آنان به پاكيزگي و نظافت را تقويت ميكند و در عين حال شادي و جذابيت خاصي به خانه ميدهد. از فرزندانتان بپرسيد كه ديدن چه چيزي بيش از همه برايشان جالب است. مثلا يك كتاب يا داستان خاص را دوست دارند؟ حيوانات و ماهيها را ميپسندند يا به جنگل علاقه دارند؟ يافتن مواد تزئيني-كاربردي مانند حوله، پرده حمام و جاي صابون و مسواك با تم مورد علاقه كودكان كار مشكلي نيست. براي تزئين ديوار هم ميتوانيد از توانايي خود در طراحي يا از تصاوير آماده استفاده كنيد. 

به ياد داشته باشيد كه تماشاي چند كاتالوگ و مجله و همچنين گشت و گذار در فروشگاهها ميتواند نيروي خلاقه شما را تحريك كرده و انتخابهاي درست تري در مقابلتان قرار دهد. مهمترين نكته اين است كه شما وسايلي را براي اتاقي ميخريد كه "هر روز" و "به دفعات" آنها را ميبينيد، پس با دقت و توجه به سليقه جمعي خانوادهف مواردي را انتخاب كنيد كه زود شما را دلزده نكرده و تا مدتها برايتان جذاب باشند. 

خطر سونوگرافي هاي پي در پي براي جنين

تحقيقات انجام شده توسط دانشمندان آمريكائي نشان مي دهند كه سونوگرافي مانع از رشد مغز جنين موشها مي شود. نتيجه اين مطالعات فرضيه تاثيرات منفي سونوگرافي بر روي رشد مغز جنين انسان را تقويت مي كند. 

آزمايشاتي كه توسط دانشگاه يل (Yale) در آمريكا انجام گرفته است نشان مي دهد كه سونوگرافي طولاني مدت از جنين، سبب اختلال حركت سلولهاي عصبي از يك مكان به مكان ديگر و رشد مغز جنين مي شود. 

بنا به گفته دكتر پاسكو راكيك (Pasko Rakic) سرپرست دپارتمان عصب شناسي دانشگاه يل حركت صحيح سلولهاي عصبي در دوران جنيني براي رشد طبيعي مخچه و غشاء هاي آن بسيار ضروري مي باشد و دانشمندان متوجه شده اند كه تعداد قابل توجهي از سلولهاي عصبي مغز جنين موشها كه بارها از آنها سونوگرافي شده بود به قسمتهاي مناسب غشاء مخچه حركت نكرده اند . 

به عقيده دكتر راكيك (Rakic) يكي از محققين فعال در اين تحقيقات نتيجه آزمايشها نمي تواند اثبات كند كه سونوگرافي به طور صد در صد براي جنين انسان خطرناك است اما بايد توجه داشت كه تعداد دفعات سونوگرافي بر روي جنين و زنان باردار به حداقل خود برسد. 

انجمن راديولوژي آمريكا به زنان باردار پيشنهاد ميكند كه فقط در مواقع ضروري و بر اساس نظر دكتر مبادرت به سونوگرافي از جنين خود كنند.